Een motorreis voorbereiden, geen sinecure...xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zoals jullie konden lezen in voorgaande verslagen zijn ik en mijn eega beide actieve leden in onze motorvereniging. Elk jaar richt ik in augustus, samen met mijn vrouw en vriend Marc, een vijfdaagse reis in voor onze clubleden.
In het voorjaar leggen we de streek vast en zoeken een motorvriendelijk hotel voor ongeveer een 50-tal personen. Een maximum budget wordt vastgelegd en we starten met het uitzoeken van een heen- en terugrit. De eerste vijftig inschrijvingen kunnen mee, aanmelden mag eerst vanaf 01/01, de datum van inschrijving is bepalend, vol is vol.
Met de auto rijden we begin december de op- en afrit naar bestemming af, ik maak het fysische roadboek. We overnachten er in het geïnformeerde hotel en verkennen er de onmiddellijke omgeving. Ook vergewissen we ons in het bureel van toerisme over evenementen, bezienswaardigheden en mogelijkheid tot degustatie van regionale producten. We gaan ook steeds de interessantste degustatieadressen bezoeken om desgevallend reeds afspraken te maken. Indien er alkoholische dranken beoogd worden zal dit steeds zonder motor geschieden. In dit geval zullen de verplaatsingen te voet of per autocar gebeuren. In ieder geval, vooraleer de terugweg aan te vangen dienen we alles op punt te hebben staan, zelfs de menus worden samen met de hoteluitbater besproken.
Eens thuis worden de tips en bezienswaardigheden verkregen in het bureel van toerisme verder uitgediept. Het internet is makkelijk om nog verder te zoeken naar meer of ontbrekende informatie. Aan de hand van interessante elementen worden dan minimum twee dagritten vertrekkende uit het hotel uitgetekend in een GPS-programma. De waypoints van de bezienswaardigheden worden ingebracht en aan de hand van een detail-Michelinkaart (1/150.000ste) rijgen we deze aan elkaar tot een route.
In het voorjaar, gewoonlijk april, rijden mijn eega en ik dan de op- en afrit aan de hand van het ondertussen uitgetekende fysische roadboek. Fouten worden rechtgezet, bijkomende aanduidingen worden opgetekend en kilometeraanduidingen geverifiëerd.
Ter plaatsen overlopen we nogmaals de overeenkomst met de hoteluitbater en bespreken dikwijls met iemand van het hotelpersoneel de thuis gemaakte dagritten. Gewoonlijk krijgen wij erg waardevolle tips zodat ter plaatse nog aanpassingen of waypoints kunnen toegevoegd worden.
De volgende dagen zijn we dan van s morgens tot dikwijls laat in de avond bezig met verkenning en optekenen van de trip. Mogelijke lunchplaatsen krijgen ons bezoek en bezienswaardigheden worden vluchtig aangedaan om de waarde ervan in te schatten. Speciale punten (o.a. betaling wegentol, overzet of mogelijkheid tot tanken) krijgen meer aandacht en worden aangegeven op het roadboek. De opgeslagen GPS-tracks worden later thuis nagekeken en tot een volwaardige route uitgewerkt.
Indien we een degustatie inlassen gebeurt dit steevast op een vrije dag. We gaan van het standpunt uit dat iedereen met verlof is en wellicht iets meer verlangt dan steeds maar kilometers af te malen (U vermoedt het al, veel jonge plussers!).
Op deze dag kan iedereen een korte vrije rit doen, een stad of bezienswaardigheid op eigen tempo bezoeken. Ook kan men gewoon lang uitslapen en/of gezellig luieren in de omgeving van het hotel.
Uit ondervinding weet ik dat vooral de duozit(s)ters dit kunnen waarderen wat niet wil zeggen dat ook veel rijders het appreciëren. De degustatie gaat dan gewoonlijk het diner vooraf.
Eens terug thuis begint terug het tekenen van de plaatselijke ritten en het corrigeren van de verbindingsritten. Uiteindelijk als alles in kannen en kruiken lijkt wordt een eerste officiëel exemplaar uitgeprint.
Gewoonlijk wordt alles in de maand juni nogmaals afgereden en bijgewerkt. In Frankrijk durft men al eens grote werken uitvoeren waarbij wegen tijdelijk worden afgesloten of omgeleid. De uiteindelijke kilometeraanduidingen kunnen dan nogmaals worden geverifiëerd zodat fouten tot een minimum worden beperkt.
De verkenning gebeurt gewoonlijk wel met drie verschillende voertuigen. Door gebruik te maken van GPS zijn de kilometeraanduidingen steeds met dezelfde afwijking waardoor corrigeren miniem is.
Ik hoop dat zij die helemaal geen idee hadden van een motorreis samen te stellen na deze kleine beschrijving weer een beetje dichter bij onze hobby kunnen staan.
Vriendelijke groeten en blijf gezond
Wilfried.
|