Het kriebelt weer ...
De dagen worden korter, donkerder
en toch kriebelt het alweer.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Hoe dichter bij het nieuwe jaar, hoe korter de tijd naar het nieuwe motorseizoen. Als inrichter van activiteiten ben ik bijna altijd op zoek naar een nieuwe rit. Na het beëindigen van de werken rondom Antwerpen kunnen we stilaan weer eraan denken om in deze omgeving terug iets op te starten.
Hoe begin je eraan zul je zeggen.
Wel ik kies een startplaats uit en zoek een omgeving langswaar een aangename motorrit kan worden gereden. Ik bekijk wegenkaarten op mijn PC en breng enkele punten welke ik zeker wil aandoen over in mijn GPS-toestel. Vervolgens verbind ik de punten langs een door mij uitgekozen tracé en rij ik alles een eerste maal af.
Tijdens deze eerste verkenning pas ik de reisweg zodanig aan dat hij mij bevalt. Eens thuis bekijk ik de afgereden track, ontdoe hem van ballast en slechtere stukken om er vervolgens een route van te maken. Tevens tracht ik te achterhalen of op de datum welke voor de rit vooropgesteld werd, er langs de uitgetekende route een mogelijke jaarmarkt of wielerwedstrijd voorzien gaat worden. Indien positief maak ik uiteraard aanpassingen.
De tweede verkenning gaat makkelijker met de auto, samen met mijn vrouw volgen wij de gemaakte GPS-route terwijl ik een fysisch roadboek opmaak. Een fysisch roadboek bestaat uit het systeem bolleke/pijl waar door middel van situatieschetsen (komende van de bol en rijdende naar de pijl) aangevuld met totaal- en tussenafstanden samen met bijkomende info (vb straatnaam) een door iedereen leesbare route ontstaat.
Eens thuis wordt alles overgebracht op de PC waar in het Excell programma een volwaardig fysisch roadboek ontstaat. Als alles klopt en samengebracht is volgt weer een verkenning
De derde verkenning, gewoonlijk samen met een vriend/collega-motorrijder.
Door de jaren heen ervaarde ik dat je bepaalde tekortkomingen of fouten zelf niet meer ziet staan. Als oplossing hiervoor vraag ik mijn vriend dan eerst te rijden met alleen het fysische roadboek. Ik volg hem dan en grijp in waar nodig, makkelijk is ook dat je dan precies weet waarom er fout gereden werd en je ter plaatse de nodige aanpassingen kan aanbrengen.
Uiteindelijk na de laatste aanpassingen wordt alles vast uitgetekend op PC waarna een officiële versie van het roadboek wordt afgeprint.
Uiteraard werden in functie van de rit reeds voor aanvang een start en aankomstplaats gekozen. De nodige afspraken met uitbaters kunnen vastgelegd worden waardoor het totale plaatje afgerond kan worden.
Wel, momenteel zit ik aan de tweede verkenning van wat de mosselrit moet gaan worden. Hoe alles verder verloopt hoor je ten gepaste tijde.
Vriendelijke groeten en tot hoors...
Hermine & Wilfried.
|