Woonboot
MARGRE

BesteBlog-web bezoekers.Deze Blog-web wordt opgemaakt en bijgewerkt in het mate van het mogelijke door een woonboot bewoner. De bedoeling is informatie en/of reis ervaring te bundelen. Tips en vragen zijn altijd welkom. Alvast veel lees genot.
Foto
Inhoud blog
  • test
  • Woonark
  • Geluidsseinen
  • internationale seinvlaggen
  • Aankoop,Verkoop,Verzekering woonboot
  • Vademecum voor pleziervaart België
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • vaste ligplaats voor woonschip 42 m
  • werkt t forum nog?
  • Woonboot met ligplaats
  • Varende Woonboot/jacht te koop
  • woonboot te koop

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

       
    Startpagina !
    Mijn favorieten
  • Weerberichten KMI
  • BIPT
  • NMBS uurregeling
  • Google zoekmachine
  • Goudengids
  • Vlaamse pleziervaart federatie
  • Krantenkoppen
  • Routeplanner
  • 23-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:11 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:11 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:11 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:11 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:11 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:10 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:10 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:10 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:10 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:09 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:09 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:09 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:08 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2006, 15:08 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ditis een test

    23-03-2006, 00:00 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    27-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woonark


     

     



    27-02-2006, 10:55 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    23-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geluidsseinen


    Geluidsseinen van schepen

     

    Het geven van geluidsseinen:Een opmerking vooraf: met uitzondering van klokslagen, worden geluidsseinen gevormd door het geven van een of meer opeenvolgende stoten.De tijd tussen 2 stoten is ongeveer 1 seconde

    De meest algemene geluidsseinen zijn:

     

    verklaring van de geluiden

     


    Algemene bepalingen:Motorschepen met uitzondering van kleine schepen (kleiner dan 20 meter), moeten gelijktijdig met een geluidssein een geel rondom schijnend licht tonen. (het z.g.n. FLUITLICHT)
    Een in nood verkerend schip mag reeksen klokslagen of herhaalde lange stoten laten horen, een reeks klokslagen moet ongeveer 4 seconden duren.



    23-02-2006, 09:46 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.internationale seinvlaggen
    Set of International signalflags (40pcs.) /  Seinstel (40stks.)
      ANSWER  
    Code flag and answering pennant.
    ANTWOORD  
    Code vlag en antwoordwimpel.
    Alfa I have a diver down; keep well clear at slow speed. Ik heb een duiker beneden; houd goed vrij van mij en vaar langzaam.
    Bravo I am taking in, or discharging, or carrying dangerous goods. Ik laad, of los, of vervoer gevaarlijke stoffen.
    Charlie Yes (conf.). Ja (bevestigend).
    Delta Keep clear of me; I am manoeuvring with difficulty. Houd vrij van mij; ik kan moeilijk manoeuvreren.
    Echo I am altering my course to starboard. Ik verander mijn koers naar stuurboord.
    Foxtrot I am disabled; communicate with me. Ik ben ontredderd; stel u met mij in verbinding
    Golf I require a pilot. Ik verlang een loods.
    Hotel I have a pilot on board. Ik heb een loods aan boord.
    India I am altering my course to port. Ik verander mijn koers naar bakboord.
    Juliett I am on fire and have dangerous cargo on board; keep well clear of me. Ik sta in brand en heb gevaarlijke lading aan boord, houd goed vrij van mij.
    Kilo I wish to communicate with you. Ik wens met u in verbinding te treden.
    Lima You should stop your vessel instantly. U moet uw schip onmiddellijk stoppen.
    Mike My vessel is stopped and making no way through the water. Mijn schip ligt gestopt en maakt geen vaart meer door het water.
    November No (negative). Neen (ontkennend).
    Oscar Man overboard. Man overboord.
    Papa In harbour: All persons should report on board. At sea: My nets have come fast upon an obstruction. In de haven: allen die met het schip meegaan, moeten aan boord komen. Op zee: mijn netten zitten vast aan een obstakel.
    Quebec My vessel is healthy and I request free pratique. Quarantainevlag. 
    Mijn schip is "gezond", ik verzoek praktica.
    Romeo I have received your signal. Ik heb uw laatste sein ontvangen.
    Sierra My engines are going astern. Ik sla achteruit.
    Tango Keep clear of me; I am engaging in pair trawling. Houd vrij van mij; ik ben bezig met spanvisserij.
    Uniform You are running into danger. U stuurt een gevaarlijke koers.
    Victor I require assistance. Ik heb hulp nodig.
    Whiskey I require medical assistance. Ik heb medische hulp nodig.
    X-ray Stop carrying out your intentions and watch for my signals. Onderbreek het ten uitvoer brengen van uw voornemens en let op seinen van mij.
    Yankee I am dragging my anchor. Ik sleep met mijn anker over de grond.
    Zulu I require a tug. Ik heb een sleepboot nodig.
    1 Cipher One Cijfer Een
    2 Cipher Two  Cijfer Twee
    3 Cipher Three Cijfer Drie
    4 Cipher Four Cijfer Vier
    5 Cipher Five Cijfer Vijf
    6 Cipher Six Cijfer Zes
    7 Cipher Seven Cijfer Zeven
    8 Cipher Eight Cijfer Acht
    9 Cipher Nine Cijfer Negen
    0 Cipher Zero Cijfer Nul
      1ST SUBSTITUTE 1E VERVANG
      2ND SUBSTITUTE 2E VERVANG
      3RD SUBSTITUTE 3E VERVANG


    23-02-2006, 09:45 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankoop,Verkoop,Verzekering woonboot

    Wat is taxatie voor woonboten of arken.
    Wat is onderwaterkeuring voor woonboten of arken.
    Wat is een verzekering voor een woonboten of arken.
    Wat is onderhoud voor een woonboot of ark.
    Wat moet men weten bij aankoop-verkoop woonboot of ark.
    Waar moet men op letten bij financiering.



    U bent geïnteresseerd in een woonark of watervilla (met een betonnen casco), woonboot (met een ijzeren casco) of een woonschip (met een ijzeren casco, al of niet zelfstandig varend).
    Wij gebruiken verder als verzamelnaam "woonboot".

    Wellicht bent u van plan een woonboot te kopen, dan heeft u nu interessante informatie voor handen, die u door alle facetten heen loodst.



    Hans Kok is sinds tientallen jaren gespecialiseerd in aankoop, verkoop en taxatie van woonboten en wij mogen ons op dit gebied het oudste bedrijf in Nederland noemen. Wij hebben dus zeer veel ervaring en Hans Kok is de eerste officieel beëdigde woonbotentaxateur van Nederland. Het gevolg hiervan is, dat veel mensen ons benaderen voor informatie betreffende woonboten.

    De meeste mensen staan nog aan het begin van een oriëntatieperiode en hebben behoefte aan zinvolle informatie alvorens daadwerkelijk tot de koop van een woonboot over te gaan.

    De woonbotenwereld heeft zijn eigen specifieke problemen en het is voor een leek moeilijk om deze materie in een kort tijdsbestek onder de knie te krijgen. Het leek ons nuttig om u op een aantal essentiële zaken attent te maken en vervolgens wat meer op weg te helpen.

    Natuurlijk kunnen wij alleen zeer algemene informatie geven en zijn er veel uitzonderingen denkbaar, afhankelijk van de plaatselijke situatie. Als u na het lezen van deze tekst meer informatie of advies wenst betreffende een specifieke woonboot, zijn wij daar graag toe bereid.



    Voorheen ging men vaak in een woonboot wonen als noodoplossing bij gebrek aan een beter alternatief. Men was meestal niet aangesloten op het water-, elektriciteit-, gas- of telefoonnet, zodat men moest improviseren.

    Daar stond tegenover, dat wonen op een woonboot goedkoop was en de bewoners behoorden dan ook niet tot de meest kapitaalkrachtige mensen in onze maatschappij. Vaak werden de boten verplaatst, zodat men op deze manier door het hele land kon zwerven.

    Dit heeft tot gevolg, dat veel mensen nog steeds een negatief vooroordeel hebben wat betreft woonboten en het al snel associëren met zeer gebrekkig wonen. De afgelopen 30 jaar is er echter zeer veel veranderd. De meeste woonboten hebben vaste en gelegaliseerde ligplaatsen toegewezen gekregen, worden door gemeenten steeds meer opgenomen in het bestemmingsplan en zijn aangesloten op het water-, elektriciteit-, gas-, kabel-tv, riool- en telefoonnet. Oude woonboten zijn vervangen door nieuwe watervilla's en de bewoners doen veel meer aan onderhoud en verfraaiing.


    Hardhouten of kunststof kozijnen en deuren, isolatieglas, centrale verwarming, luxe douche of badkamer met ligbad, openhaard, luxe keuken met alle denkbare ingebouwde apparatuur, tuin met schuur of garage en dergelijke zijn tegenwoordig geen uitzondering. De huidige woonbootbewoner kiest zeer bewust voor deze unieke woonvorm. Men is gesteld op privacy en vrijheid. Bovendien kan een woonboot eenvoudig worden verbouwd en ingedeeld naar eigen smaak. Dit heeft tot gevolg, dat iedere woonboot uniek is. Men heeft geen geluidsoverlast van de buren; bij muzikanten en muziekliefhebbers is dit vaak een doorslaggevende factor om een woonboot aan te schaffen.

    Wij zijn ervan overtuigd, dat 99% van de woonbootbewoners zeer tevreden is en nooit meer anders zou willen. Bent u nog niet overtuigd? Informeer eens bij een willekeurige woonbootbewoner. U krijgt zeker enthousiaste verhalen te horen over het wonen op het water, waarbij het woord "vrijheid" vele malen zal worden gebruikt.



    De kans is groot dat mensen in uw omgeving u niet begrijpen, als u vertelt dat u geïnteresseerd bent in een woonboot. Prompt zult u een aantal opmerkingen horen, zoals bijvoorbeeld: woonboten moeten allemaal weg, ze schommelen, je hebt altijd koude voeten, je krijgt het niet warm, het is vochtig, men kan zich niet goed wassen, hoe ga je dan naar het toilet, ze moeten altijd ijsvrij worden gehouden, ze moeten elk jaar uit het water enz. Allemaal opmerkingen die onjuist zijn en waarmee men alleen maar aangeeft geen idee van de realiteit te hebben. Laat u niet van de wijs brengen en laat u voorlichten door mensen, die het écht weten. Als u straks op een woonboot woont en er komen mensen op bezoek met een negatief vooroordeel, die u in eerste instantie min of meer voor gek verklaarden, dan zullen zij hun mening ongetwijfeld moeten herzien. Zij zullen ontdekken, dat u zeer comfortabel leeft in combinatie met een grote vrijheid. Zij vertrekken enthousiast en zijn wellicht ook potentiële woonbootbewoners geworden. Wij merken dit dagelijks in de praktijk.





    De vraag wordt groter, omdat steeds meer mensen deze woonvorm ontdekken. De vraag neemt dus gegarandeerd toe!
    Het woonbotenbestand in Nederland blijft echter per saldo gelijk, zodat het aanbod van woonboten niet groter wordt. Dit heeft tot gevolg, dat het prijsniveau alleen maar zal stijgen. Als u een woonboot aanschaft voor een redelijke prijs, de woonboot goed onderhoudt en de economische omstandigheden in Nederland zich enigszins handhaven, kunt u er vanuit gaan, dat u uw woonboot bijna altijd voor een hoger bedrag kunt verkopen dan waarvoor u de woonboot heeft gekocht. Enfin, dit laatste is een overbodige opmerking, want u wilt uw woning op het water waarschijnlijk nooit meer kwijt.

    M
    ocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.



    Een woonboot zonder ligplaats is naar verhouding weinig waard. Er komen in Nederland per saldo geen nieuwe ligplaatsen meer beschikbaar, zodat in de praktijk een woonboot zonder ligplaats alleen nog maar kan worden gekocht door een woonbootbewoner (met een bestaande ligplaats) ter vervanging van zijn oude woonboot.





    De vraag naar woonboten, zonder ligplaats, is dus zeer klein. Indien er echter sprake is van een woonboot mét ligplaats, is de vraag zeer groot. Dit verklaart dan ook het zeer grote prijsverschil tussen een woonboot mét en zonder ligplaats.



    Indien een woonboot met ligplaats moet worden getaxeerd, blijkt in de praktijk dat de ligplaats meestal voor meer dan 75% de totale waarde bepaalt.

    Niet één woonboot of ligplaats is hetzelfde en iedere woonboot is dus uniek. Er is voor een taxateur geen vergelijkingsmateriaal aanwezig, hetgeen dit werk zo moeilijk maakt.
    Een woonbotentaxateur moet dan ook een zeer grote ervaring hebben in de woonbotenmarkt, om een verantwoorde taxatie te kunnen maken. Het betreft hier een zeer kleine markt en er zijn dan ook weinig taxateurs die aan deze voorwaarde kunnen voldoen.

    De woonbotenmarkt is op geen enkele manier vergelijkbaar met de huizenmarkt. Een woonboot is roerend goed en een huis is onroerend goed. Onroerendgoed makelaars zijn meestal niet beëdigd voor woonboten. De meeste financiers hebben een lijst opgesteld met speciaal geselecteerde taxateurs voor woonboten.


    Wij hebben al 35 jaar ervaring in de "woonbotenwereld" en uiteraard worden onze taxatierapporten door iedere financier in Nederland geaccepteerd. Ondanks het feit dat het grootste deel van de waarde wordt bepaald door de ligplaats, besteden wij ook ruime aandacht aan de technische staat van de woonboot. Wij hebben minimaal ter plekke een uur nodig om voldoende gegevens te verzamelen voor een degelijk rapport. Tevens completeren wij het rapport met fotomateriaal.

    Het is ook zeer belangrijk aandacht te geven aan de conditie van het casco. De meeste betonnen en ijzeren casco's vertonen in de praktijk gebreken en moeten op tijd worden gerepareerd.





    Een deskundig onderzoek is dan ook gewenst, want men spreekt hier over de "fundering van het huis". Uiteraard taxeren wij niet alleen woonboten met ligplaats, maar ook woonboten zonder ligplaats, nog nieuw te bouwen woonboten al of niet in combinatie met een bestaande ligplaats of woonboten die men wil gaan verbouwen of renoveren.

    Indien er sprake is van spoed, kunnen wij binnen enkele dagen het rapport produceren.

    Een goede taxatie is een solide basis bij het nemen van belangrijke beslissingen voor de toekomst.

    W
    ij taxeren door het gehele land en als eerste beëdigde woonbotentaxateur in Nederland zijn wij u graag van dienst.

    Mocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.



    Indien u een woonboot wenst te verkopen, moet u eerst weten wat een redelijke prijs is. Al ruim 35 jaar taxeren en bemiddelen wij bij aan- en verkoop van woonboten en wij zijn altijd bereid vrijblijvend advies te geven. U kunt beslissen om zelf uw woonboot te koop aan te bieden. U krijgt dan, vaak op ongelegen momenten, vele belangstellenden over de vloer.

    Het is voor de verkoper moeilijk in te schatten of de kandidaat echt serieus is of zich alleen maar wil oriënteren. Tevens is het ook niet duidelijk of de kandidaat wel een financiering kan krijgen. Vaak maakt de verkoper met een kandidaat een afspraak de woonboot te komen bezichtigen, maar deze komt dan niet opdagen, omdat de woonboot aan de buitenkant tegenvalt.





    Dit is jammer, want wij verkopen vaak aan mensen die in eerste instantie over de buitenkant van de woonboot niet positief zijn, maar vervolgens binnen heel enthousiast worden bij het zien van de ruimte en het uitzicht.



    Om dit soort problemen te voorkomen maken wij, indien wij de woonboot voor u verkopen, samen met u een “plan van aanpak”.

    Wij zullen de woonboot eerst aanbieden aan gegadigden uit ons bestand, vervolgens presenteren wij uw woonboot uitgebreid op internet en adverteren wij in diverse kranten.

    Indien u dit wenst, plaatsen wij een bord "Te koop" in de tuin of voor het raam. Dit heeft echter voor- en nadelen welke wij met u zullen bespreken.

    Bij het aanbieden van uw woonboot zullen wij, in principe, geen uitgebreid adres vermelden.

    Wij verstrekken alle benodigde informatie over de woonboot en ligplaats aan geïnteresseerden, om vervolgens te constateren of de woonboot aan de eisen en wensen van de cliënt voldoet, wij adviseren wat betreft financiering en tevens analyseren wij of een financiering mogelijk is.

    Uiteraard kunnen wij alles zo goed mogelijk met de cliënt analyseren, maar “de vonk” moet op de woonboot overspringen dus een bezichtiging zal snel gearrangeerd worden. Tijdens deze bezichtiging kunnen wij, gezien onze zeer grote ervaring, op bijna alle vragen een juist antwoord geven. Tevens overhandigen wij documentatie in kleur, speciaal van uw woonboot, zodat de kandidaat altijd met veel nuttige informatie naar huis gaat.



    Onze website www.woonboot.nl wordt zeer goed bezocht. Met behulp van een speciaal ontwikkeld programma kunnen wij precies zien hoeveel belangstellenden onze site bezoeken en kunnen wij zelfs het aantal bezoekers van uw woonboot controleren. Het blijkt dat onze site minimaal 15000 bezoekers per maand heeft en wij vermelden ons aanbod ook op www.waterwonen.nl, een gemeenschappelijke site met de vijf belangrijkste woonbootmakelaars in Nederland.
    Op deze manier brengen wij ons aanbod optimaal onder de aandacht van bezoekers.

    Indien de kandidaat wenst te kopen, maken wij een goede koopovereenkomst, waarbij aan alle belangen van de verkoper en koper aandacht wordt besteed. Bij een overeenkomst moeten beide partijen tevreden zijn. Indien wij de verkoop volledig verzorgen, betaalt de verkoper ons een klein percentage van de koopsom (meestal tussen de 1½ à 2½%) en alléén indien wij de woonboot daadwerkelijk hebben verkocht binnen een afgesproken termijn. Lukt dat niet dan betaalt men ons niets en zijn alle gemaakte kosten voor onze rekening.





    Heeft u plannen uw woonboot te verkopen, dan zijn wij altijd graag bereid, geheel kosteloos en vrijblijvend, een bezoek te brengen.
    Wij geven u dan o.a. enige nuttige tips en een advies omtrent de verkoopprijs.

    Tevens vertellen wij u op welke manier wij de gehele verkoop van het begin tot eind zullen verzorgen, zodat u geheel ontlast zult worden. Vervolgens kunt u in alle rust beslissen, wat voor u de beste oplossing is.

    Ons advies is gratis en geheel vrijblijvend. Gezien onze grote bekendheid in "woonbotenland", hebben wij een uitgebreid "zoekersbestand". Indien wij een woonboot gaan verkopen zullen wij, alvorens deze te presenteren op de websites, de woonboot eerst aanbieden aan serieuze gegadigden uit ons bestand.

    Wij hebben een goede naam in de woonbotenwereld, omdat wij er altijd voor zorgen dat de koper en verkoper zeer tevreden zijn over de manier waarop de verkoop en aankoop is verlopen. Kortom; Hans Kok staat bekend om de betrouwbaarheid.



    Mocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de
    contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.



    Als u een woonboot heeft gezien en u bent enthousiast, sterker nog "u voelt de vlinders in de buik", dan is er een belangrijke basis gelegd! Dit gevoel moet er in principe binnen korte tijd zijn! Maar dan komt u in de gevarenzone: emotie kan een slechte raadgever zijn.
    Uw woonbootmakelaar moet kritisch blijven.





    Voordat u een verantwoorde beslissing neemt is het belangrijk, dat u eerst duidelijke antwoorden krijgt op de vele vragen en onzekerheden, die u ongetwijfeld heeft. Het is voor een leek niet gemakkelijk snel goed inzicht te krijgen in de moeilijke materie van "woonbotenland".

    Het inschakelen van een neutrale woonbotenexpert kan in dat geval zeer nuttig zijn en vaak veel geld of narigheid besparen.

    Het is bijvoorbeeld belangrijk te weten of de vraagprijs redelijk is, of er wellicht ernstige verborgen gebreken aan de woonboot zijn, of de legaliteit en continuïteit van de ligplaats voldoende is gewaarborgd en of er wellicht geen andere juridische "addertjes onder het gras” zitten, enz.

    Nadat er is onderhandeld over de prijs moet er een goede koopovereenkomst worden gemaakt, waarbij er op een correcte manier rekening moet worden gehouden met alle belangen van de koper en verkoper. Als er een overeenkomst wordt gesloten moeten immers de koper en de verkoper geheel tevreden zijn!


    In eerste instantie zal er een koopovereenkomst worden gesloten met ontbindende voorwaarden.

    Vervolgens zullen er veel zaken moeten worden onderzocht, zoals bijvoorbeeld financieringsmogelijkheden, legaliteit van de ligplaats en het gebruik van de tuin, bestemmingsplan, bouwplannen in de omgeving, kwaliteit van het casco, inschrijving in het scheepsregister, mogelijkheid tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning, er zal een taxatierapport moeten worden gemaakt, enz.





    Wij hebben in de afgelopen 35 jaar vele mensen tot volle tevredenheid geholpen bij de aankoop van hun woonboot. Tevens geven wij enkele tips, waardoor de koper bij de overdracht veel geld kan besparen.








    Mocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de
    contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.



    Het financieren van een woonboot is in principe mogelijk! Indien men 100% wenst te financieren over een lange looptijd worden de keuzemogelijkheden echter al minder, maar men kan wel degelijk een goede aanbieding krijgen, zelfs tot meer dan 100%, met een maximale looptijd van 30 jaar.





    Vervolgens komen er vele vragen op u af, zoals bijvoorbeeld:
    • Welke hypotheekvorm is het beste? Bijvoorbeeld spaarhypotheek, aflossingsvrije hypotheek, hypotheek op basis van levensverzekering, beleggingshypotheek, enz.
    • Wat zijn de fiscale consequenties?
    • Hoe lang zet ik de rente vast?
    • Kan ik eventueel vervroegd aflossen?
    • Hoeveel procent van de koopsom wens ik te financieren?
    • Kan ik tussentijds eventueel "overstappen" op een andere looptijd, bijvoorbeeld indien het inkomen van de partner na bepaalde tijd komt te vervallen.
    • Welke looptijd is voor mij het beste?
    • Hoeveel afsluitprovisie moet ik aan de bank betalen?
    • Is een kapitaalverzekering verstandig of vereist?

    Een ingewikkelde materie, waarbij een goede begeleiding zeer belangrijk is. Een financier zal, bij een aanvraag, altijd een aantal zaken van u willen weten en ook bepaalde eisen stellen, zoals bijvoorbeeld:

    • Wat voor soort werk doet u en heeft u een vast dienstverband?
    • Hoe lang werkt u bij uw werkgever en hoe lang eventueel
      bij de vorige werkgever?
    • Wat zijn uw inkomsten en eventueel van uw partner ?
      U zult recente loonstroken en een werkgeversverklaring
      moeten overleggen.
    • Heeft u nog lopende schulden?
    • Staat u niet te boek als wanbetaler?
      (Men zal dit bij een centraal register controleren).
    • Indien u zelfstandig ondernemer bent, is men geïnteresseerd in de cijfers van de afgelopen jaren en de toekomstverwachtingen.


    Verder eist de bank een recent taxatierapport door een deskundig, door de bank erkend, taxateur. Wij zijn de eerste beëdigde woonbotentaxateur van Nederland en worden door alle banken geaccepteerd.

    Indien de ligplaats wordt meegefinancierd, zal hieromtrent voldoende zekerheid moeten zijn en zal men een ligplaatsvergunning moeten overleggen. Bij een ijzeren casco zal de conditie van het casco moeten worden aangetoond, via een helling-/keuringsrapport. De woonboot zal all-risk moeten worden verzekerd en tevens zijn of worden ingeschreven in het scheepsregister. Soms eist de bank dat er een verzekering wordt afgesloten, zodat bij eventueel overlijden de lopende schuld kan worden afgelost.

    Indien u rechtstreeks naar een bank gaat, krijgt u altijd te horen dat de betreffende aanbieding het beste is. Zoals reeds gememoreerd, is het voor een leek zeer moeilijk om in deze ingewikkelde materie inzicht te krijgen en te bepalen welke aanbieding het beste bij uw situatie past!
    Men is al snel geneigd alleen naar het rentepercentage en de maandelijkse aflossing te kijken. Een goede analyse echter kan wellicht aantonen, dat een iets hogere rente en/of aflossing per saldo veel voordeliger is.





    Het is van groot belang, dat u neutraal wordt voorgelicht door iemand, die geen enkel belang heeft bij de manier waarop en bij wie u financiert. Gezien onze grote ervaring en goede naam in "woonbotenland" kunnen wij u wat dit betreft op weg helpen en er voor zorgen, dat u een deskundig, integer advies krijgt, rekening houdende met uw persoonlijke situatie.

    Bel gerust, wij zijn u graag van dienst.





    Mocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de
    contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.



    Als een woonboot in een redelijke staat verkeert, is deze over het algemeen goed te verzekeren. Men stelt altijd als minimale eis, dat de basis (het casco) betrouwbaar is. Er zijn hieromtrent twee soorten verzekeringen, namelijk die van de woonboot zélf, de zogenaamde cascoverzekering, en die van de inboedel.

    Een financieringsmaatschappij eist altijd een goede all-risk cascoverzekering. De zogenaamde waarde van de ligplaats behoeft uiteraard niet te worden verzekerd. De premies liggen over het algemeen iets hoger dan bij een woning op de wal, omdat er sprake is van roerend goed met extra risico's, zoals aanvaring of zinken. Het is belangrijk altijd eerst de poliswaarden te controleren op volledige dekking!





    De meeste verzekeringsmaatschappijen wensen een taxatierapport of sturen zelf een expert, ter controle van de woonboot. Men kan verzekeren voor vervangingswaarde of herbouw-/nieuwwaarde.
    Vaak neemt de verzekeringsmaatschappij een combinatie hiervan.


    Vooral bij vervangingswaarde bent u al snel onderverzekerd omdat men in de praktijk nooit, ter vervanging, een exact dezelfde woonboot zal kunnen terug kopen. Men wordt dan meestal gedwongen méér te investeren.





    In de praktijk blijken er grote premieverschillen te zijn en wij zijn graag bereid u te helpen bij het vinden van een goede en goedkope verzekering. Indien u een woonboot met een ijzeren casco tijdens de aankoopprocedure op de helling laat controleren, adviseren wij u een hellingrapport te laten maken. U kunt dan bij de verzekeringsmaatschappij aantonen, dat het casco in goede staat is. Indien een woonboot wordt versleept, moet men dit extra verzekeren. De sleper is namelijk alleen WA verzekerd.


    Mocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.


    Een woonboot ligt rondom vrij; zon, wind en water krijgen ruimschoots gelegenheid uw woonboot "aan te vallen".

    Dit vereist regelmatig onderhoud. Vooral de kant waar de zon het meest invloed op heeft, vraagt extra aandacht. Over het algemeen zijn of worden woonbootbewoners ''doe-het-zelvers''.





    Gemiddeld moet men een woonboot eens in de drie jaar geheel rondom schilderen. Bij een hardhouten opbouw is dit iets eenvoudiger en er komen steeds meer woonboten die geheel of gedeeltelijk onderhoudsvrij zijn. De moderne dakbedekkingsmaterialen zijn van zeer goede kwaliteit en gaan tientallen jaren mee.

    Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden moet een casco soms bij zeer strenge vorst ijsvrij worden gehouden. Hiervoor zijn diverse eenvoudige oplossingen voorhanden.

    Men hecht vaak grote waarde aan de ''leeftijd'' van een woonboot. Naar onze mening is de staat van onderhoud belangrijker. Een goed onderhouden ''oude'' woonboot is vaak beter dan een slecht onderhouden ''jonge'' woonboot.



    IJzeren casco:

    Een ijzeren casco moet gemiddeld eens in de vijf jaar uit het water om te worden gecontroleerd en geconserveerd.
    Er zijn verzekeringsmaatschappijen die een periode van vijf jaar onder bepaalde omstandigheden te lang vinden en eisen dat de boot eens in de drie of vier jaar gehellingd wordt.
    Het ongerief dat men ondervindt tijdens het hellingen valt over het algemeen erg mee. De boot wordt voor u versleept en u kunt de volledige inventaris gewoon aan boord laten. U moet alleen de meest kwetsbare dingen op een “veilige” plaats zetten, zodat er niets stuk kan vallen. Over het algemeen kunt u tijdens het hellingen, met enige improvisatie, aan boord blijven wonen.



    Bijzonderheden voorbehouden duurt een hellingbeurt 3 à 4 dagen. De hellingkosten zijn natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, maar liggen meestal tussen de € 1500,- en € 2500,- inclusief slepen en exclusief reparatiekosten.

    Cascogarantie:

    Vraag altijd om een hellingrapport t.b.v. de verzekering of een eventuele verkoop.

    Indien u bij ons een woonboot koopt met een ijzeren casco, zullen wij betrouwbaar bewijsmateriaal overleggen, waaruit moet blijken dat de boot recentelijk op de helling is geweest en in een goede conditie verkeert.

    Is het bewijsmateriaal niet aanwezig of onbetrouwbaar, dan zorgen wij ervoor dat de boot bij de overdracht op de helling wordt gekeurd,voor rekening van koper, de noodzakelijke reparatiekosten zullen worden uitgevoerd op kosten van de verkoper.





    U bent dan zeker van het feit, dat u een woonboot koopt met een goedgekeurd casco. Indien een verkoper hieraan geen medewerking wenst te verlenen, zullen wij de betreffende woonboot niet in de verkoop nemen. Wij hebben een goede reputatie en dat willen wij graag zo houden.

    Een betonnen casco mag niet op de helling worden gekeurd. Het casco is hier niet op berekend en kan breken. Indien er sprake is van regelmatig droogvallen, bijvoorbeeld in de buurt van de grote rivieren, is het verstandiger om een woonboot of woonschip te nemen met een ijzeren casco. Uiteraard kan een betonnen casco wel worden gecontroleerd door een erkend betonreparatiebedrijf.



    Mocht u na het lezen van de informatie op deze website nog vragen hebben, klik dan in het bovenmenu op de
    contact button, u ontvangt dan z.s.m. een antwoord van ons.



    23-02-2006, 09:40 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vademecum voor pleziervaart België

    Vademecum voor pleziervaart België

     

    Inhoud

    bullet

    Wat heb ik nodig om te mogen varen?

    bullet

    Besturen van een plezierboot - stuurbrevet 

    bullet

    Immatriculatieplaat voor plezierboten

    bullet

    Snelheid - snelheidsnummer

    bullet

    Vlaggenbrief

    bullet

    Certificaat van deugdelijkheid

    bullet

    Verklaring van overeenstemming 

    bullet

    Meetbrief voor binnenvaartuigen

    bullet

    Belasting op de inverkeerstelling

    bullet

    Het waterwegenvignet – Vlaams gewest

    bullet

    Marifoon

    bullet

    Buitenland

    bullet

    Adressen Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

     Wat heb ik nodig om te mogen varen?

    Het antwoord hierop is afhankelijk:

    -          vooreerst van het vaargebied,

    -          maar eveneens van het type en de karakteristieken van het vaartuig en bijzondere omstandigheden.

     De tabel hieronder geeft een overzicht van documenten, certificaten, enz die van toepassing zijn op de pleziervaart. Deze tabel dient samen te worden gelezen met de uitleg die verder wordt verschaft.


     

     

    Vaargebied

     

    Territoriale zee

    Havens van de kust

    Vlaams gewest

    Brussels hoofd-stedelijk gewest

    Waals gewest

     

     

     

    Beneden Zeeschelde

    Haven van Gent

    Gent-Terneuzen

    Zeebrugge-Brugge

    Oostende-Brugge

    Ove-rige

     

     

     

    Indien

     

     

     

     

     

    Bestuurder

    Stuurbrevet

    lengte = 15 m OF snelheid > 20 km/h

    Niet ver-plicht

    JA

    JA

    JA

    JA

    Certificaat radiotelefonist

    marifoon

    JA

    JA

    JA

    JA

    JA

    Vaartuig

    Immatricula-tieplaat

    Pleziervaart, uitgezonderd: zeilplank, opblaasbare boot niet geschikt voor motor, vlot

    NEEN

    JA

    JA

    JA

    JA

    Snelheids-nummer

    Snelheid > normaal toegelaten snelheid

    NEEN

    JA

    JA

    JA

    JA

    Meetbrief binnenvaart

    lengte = 15 m

    NEEN

    JA

    JA

    JA

    JA

    Vlaggenbrief

    2,5 m = lengte = 24 m, uitgezonderd: hengelen op zee met betalende passagiers (*)

    JA

    JA

    NEEN

    NEEN

    NEEN

    Certificaat van deugdelijkheid

    commerciële vlaggenbrief

    JA

    JA

    NEEN

    NEEN

    NEEN

    Verklaring van overeenstemming

    2,5 m = lengte = 24 m (*)EN in de handel na 16 06 1998

    JA

    JA

    JA

    JA

    JA

    Belasting inverkeerstelling

    lengte > 7,5 m

    JA

    JA

    NEEN

    NEEN

    NEEN

    Vergunning radio-elektrische apparatuur

    marifoon

    JA

    JA

    JA

    JA

    JA

     

     

     

     

     

     

     

    Waterwegen-vignet

    lengte > 6 m OF snelheid > normaal toegelaten snelheid


    23-02-2006, 09:26 geschreven door Houtekier Luc
    Reacties (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!