Om 9u10 vertrekken we naar Lystvianka, een pittoresk dorp met houten huizen, aan de oevers van het Baikalmeer. Het is vrij nevelig. Het meer is ongeveer zo groot als België. Het wordt gevoed door ruim 300 rivieren. De enige afvoer is de Angara.
Om 12u10 schepen we in en varen naar de overzijde van de Angara-rivier waar in Port Baikal, de Zarengold op ons staat te wachten.
Het oude station van Port Baikal
Van Port Baikal volgen we de Circum-Baikal Railway, dit is een historische spoorlijn langs de oevers van het Baikalmeer. Dit deel maakte tot het midden van de 20e eeuw deel uit van de Trans Siberische Spoorlijn.
Mits 10 te betalen mogen we een 20-tal minuten vooraan op de locomotief plaats nemen. Het is een enige beleving.
Rond 18u30 stoppen we aan km 110 voor een Taiga-pic-nic aan de boorden van het Baikalmeer.
Tegen de middag worden we verwacht in de Dacha, dit is een gastentafel waar we verwelkomd worden door de bewoners en er heerlijk genieten van plaatselijke gerechten.
Hierna volgt een bezoek aan het Taltsi-museum. Het is een openluchtmuseum met houten gebouwen uit de 17e en 18e eeuw.
Wij verlaten de Zarengold voor een paar dagen. Onze bagage blijt in de trein en wij moeten onze benodigdheden voor 2 dagen meenemen in onze dagrugzak.
Eerst brengen we een bezoek aan het Volkonskys Manor House. Dit huis is ingericht als museum uit de tijd van de Decembristen, genoemd naar de opstandelingen die in 1825 uit St Petersburg verbannen werden. Hun vrouwen volgden de bannelingen en stichtten in Irkoutsk allerlei sociale en culturele voorzieningen.
We bereiken KRASNOJARSK iets na 11 u. De stad is
slechts sinds 1993 toegankelijk voor de toeristen. Hier waren vroeger
productiecentra van oorlogs- en kernwapens gelegen. De treinen die er
stopten werden gesloten gehouden.
Het station van Krasnojarsk
In de stad merken we dat de
bewoners nog niet helemaal vertrouwd zijn met de toeristen.
Op
straatmarktjes proberen lokale telers hun waren te verkopen.
De stad heeft enorm veel fonteinen,
vandaar de bijnaam voor de burgemeester "Fonteinasjkov".
We vertrekken om 14u07 ; om 17 u is er Vodka- en Kaviaar-proeverij
; om 19 u Tsarendiner.
Tussen al deze lekkere
dingen door houden we rond 18u30 een twintigtal minuten halt in
ILANKAJA, waar verkopers hun zoetigheden op het perron proberen te
verkopen, onder het goedkeurend oog van de politie.
Aan sommige overwegen is een nogal drastische beveiliging
aangebracht, nl. platen die schuin omhoogkomen bij het sluiten van de
slagbomen. Dit is duidelijk te zien op de foto hieronder.
In
het station van NOVOSIBIRSK worden we verwelkomd
door een groepje zangeressen/danseressen en krijgen we het typische
Oeral-onthaal : brood en zout.
Aan de oevers van de OB
bezoeken we de nieuwe brug over deze rivier. De pijlers van de oude
brug zijn blijven staan om ze eventueel te gebruiken bij de aanleg
van een tweede spoor.
Om 19u45 verlaten we Novosibirsk.
Ter gelegenheid van de Franse Nationale Feestdag worden we na het
avondmaal getracteerd op Vodka, aangeboden door de reisorganisator.
In de voormiddag kregen we uitleg overde tsaren in Rusland, in 't
bijzonder over Nicolaas II de laatste tsaar, die in 1918 in
Jekaterineburg werd vermoord. We zullen de Kathedraal, gebouwd op de
plaats van die moord, straks gaan bezoeken.
We bereiken
SVERDLOVSK (nog steeds de naam die de Russische
Spoorwegen gebruiken voor Jekaterineburg) om 11ui15. We zijn 1.668 km
van Moskou.
50 km van de stad ligt de grens Europa/Azië. We
worden er getrakteerd op Champagne die we drinken met een voet in
Europa, de andere in Azië.
Op de terugrit houden we even halt in het typisch Oeral-dorpje
RECHETKA (betekent Grillekes).
In de stad
kopmen we o.a. voorbij de gekanaliseerde ISET-rivier, het
monument van de stichters van de stad, beelden gemaakt door
plaatselijke kunstenaars, het gouverneurshuis uit 1818 waar de
huidige President regelmatig verblijft.
Het oorlogsmonument De
Zwarte Tulp ter nagedachtenis van de slachtoffers in
Afghanistan, toont een diep terneergeslagen soldaat.
Daarna
bezoeken we de Kathedraal van het Bloed. De kerk
staat op de plaats waar de Romanov-familie in een kelder van een
handelaar werd vermoord.
Om 16u27 vertrekt onze trein richting
Novosibirsk.
Om 8 u naderen we Kazan (hoofdstad van
de autonome republiek Tatarije) gelegen aan de oevers van de Wolga.
We zijn nu 793 km van Moskou verwijderd.
Het station van Kazan
We bezoeken er het
Kremlin (= versterking of citadel) met o.a.
de Maria-Boodschapkathedraal
de scheve Soyembike-toren
(genoemd naar de laatste koningin
van Kazan die zelfmoord pleegde door van de toren te springen
de in 2005 herbouwde Kul-Shariff-moskee
de gouverneurswoning
(dat nu dienst als paleis van de
president van Tatarije).
We genieten er ook van een prachtig uitzicht over de stad en de
Wolga.
Na het middagmaal, dat door een klein misverstand
ietwat uitliep, wonen we een optreden van jonge muzikanten bij.
Om
16 u hebben we een korte rondvaart op de Wolga. Ondanks dat er de dag
voordien een zwaar ongeval was, met verschillende doden, op deze
rivier is iedereen meegevaren.
DE TRANS-SIBERISCHE SPOORLIJN is een netwerk van spoorlijnen dat Moskou verbindt met het Oosten van Rusland. Deze transcontinentale lijn is de langste van de wereld en verbindt honderde grote en kleine steden van de Europese en Aziatische delen met elkaar. De spoorlijn werd in verschillende trajecten aangelegd zo onder meer :
het West Siberisch traject : Perin - Sverdlovsk (Jekaterineburg) - Omsk - Novosibirsk (van 1878 tot 1896). De brug over de Ob werd gebouwd in 1898
het Ussuri-traject : Vladivostok - Khabarovsk (1891 tot 1897)
de Baikal oversteek : tot 1905 moesten de reizigers per schip worden overgezet. De Circum-Baikal Railway, rond het Baikalmeer, telde 33 tunnels en 200 bruggen. Een gedeelte van deze lijn wordt nog sporadisch gebruikt, o.a. door onze Zarengold ;
het Amur traject : van Kuenga naar Khabarovsk (1908 - 1916)
De elektrificatie van de lijn werd begonnen in 1929 en voltooid in 2002.
We keren terug naar het Kremlin voor
een uitgebreid bezoek. Langs de brug over de Alexandertuin komen
we bij de Drievuldigheidstoren, de belangrijkste bezoekersingang van
het Kremlin.
We zien achtereenvolgens :
het geweldige Tsarenkanon uit 1586 met een kaliber van 120 cm
(dit wonderwapen heeft echter nooit een schot gelost ;
de Tsarenklok, weegt 210 ton, en is bij het blussen van een
brand van het afdak gebarsten. De klok werd pas in 1836 uit de
gietkuil gehesen :
dan komen we aan het "kerkenplein" met de
Maria-Verkondigingskathedraal, de Aartsengelkathedraal, het
Termpaleis (privékapel), de Kleedafleggingskerk, de
Maria-Hemelvaartkathedraal.
Aan de boorden van de Moskva bezoeken we de
Christus-Verlosserkerk. Deze stralend witte kathedraal dateert uit
1994. Een museum in de kelder is gewijd aan de dramatische
geschiedenis van de vroegere kerk.
Nu is de tijd gekomen om ons naar het station te begeven voor de
"eigenlijke treinreis".
Het station Moskou-Kasan
De Zarengold aan het perron
De ZARENGOLD
(trein nr 974) zal om 18u48 vertrekken van spoor 7. Een ding wordt
ons op het hart gedrukt : de trein vertrekt zonder enig vertreksein,
zorg dus dat je mee bent !
Onze 2 persoonscoupé
Het restauratierijtuig
waar onze maaltijden werden opgediend (vooral ontbijt en avondmaal
; het middagmaal gebruikten we vooral in de steden die we onderweg
bezochten). Hier kregen we ook uitleg over de reis, de steden die we
gingen bezoeken, een overzicht van de voornaamste tsaren, een eerste
kennismaking met het Russisch.
Om 18u51 vertrekken we voor onze
tocht van 7.923 km naar Peking, doorheen de Oeral, Siberië, langs
het Baikalmeer en door de Gobi-woestijn in Mongolië.
Vandaag, maandag, bezoeken we eerst het Rode Plein met o.a.
de Basiliuskathedraal. Acht kerken, elk met een anders gekleurde koepel, omringen een negende kerk ;
de Kremlinmuur ontstond vanaf 1485, is meer dan 2 km lang en bezit 20 verdedigingstorens ;
tegenover de Kremlinmuur staat het Grootwarenhuis GOeM. Het was in 1893, met zijn glazen koepels de grootste en modernste consumptietempel van de wereld. Nu kan men in het warenhuis alles vinden, van cosmetica tot pelzen en gouden horloges, maar er zijn ook goekope drankgelegenheden en restaurants ;
het Historisch Museum voor Russische geschiedenis.
Daarna rijden we naar de Mussenberg waar we prachtig uitzicht
hebben over Moskou en tevens de Lomonosov-universiteit in zogenaamde
"suikertaartenstijl", kunnen bewonderen.
Vandaag vetrekken Dirk, mijn zoon, en ik voor een fantastische treinreis van bijna 8.000 km van Moskou naar Peking. Dit is wellicht de droom van elke "spoorwegman".
Na een vliegreis via Munchen komen we om 16u25 aan un Moskou. We worden er opgewacht door het team van LERNIDEE, de reisorganisator. Onze groep bestaat uit 4 Vlamingen, 2 Spanjaarden, 3 Italianen, 1 Brasiliaanse en 13 Fransen. Alhoewel zeer internationaal en ondanks enkele taalperikelen is de sfeer in de groep opperbest.
Na het avondmaal bezoeken we een drietal Metrostations (echte architecturale pareltjes),