Het gaat om het vervoer van nucleair afval tussen Borssele in Nederland en de opwerkingsfabriek van La Hague in Frankrijk. Dat transport gaat per trein, ondermeer over Gents grondgebied. Gent wou dat verhinderen door een kort geding. De rechtbank van eerste aanleg geeft het stadsbestuur echter ongelijk, aldus het  Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC).

Greenpeace liet de Gentse burgemeester weten dat er tussen 6 en 10 juni een nucleair transport gepland is over Gents grondgebied, tussen Borssele (Nederland) en de opwerkingsfabriek van La Hague (Frankrijk). Burgemeester Daniël Termont vond het niet kunnen dat een transport met hoge ioniserende stralingen door een dichtbevolkte stad moet treinen.

Bij de kerncentrale in Borssele werden maandagavond splijtstofstaven ingeladen in vrachtwagens en naar het centrale kernafvalverwerkingsbedrijf Covra in Vlissingen-Oost gebracht, meldden de Nederlandse media. Vanuit Covra wordt het kernafval per trein naar Frankrijk gebracht.

Gent wou de vergunning voor het transport zien om na te gaan of ze aan wettelijke voorschriften voldoet, en vroeg aan de rechter in kort geding om het transport in tussentijd te verbieden.

De motivering van de uitspraak is nog niet bekend. Volgens de advocaten van het FANC en Infrabel had het Gentse stadsbestuur geen enkele bevoegdheid in de materie en dus ook geen recht op inzage van de vergunning. Het transport mag dus wel plaatsvinden. 

Mortsel

De stad Mortsel, in de provincie Antwerpen, maakt zich ongerust over de trein met hoog radioactief afval die dinsdagvoormiddag vanuit Nederland over haar grondgebied zal rijden richting Frankrijk. Dat meldt de stad maandag in een persbericht.

Op 3 juni werd Mortsel op de hoogte gebracht van het nucleaire transport. Op 6 juni uitte het college van burgemeester en schepenen zijn bezorgdheid over het traject van het transport over het grondgebied van Mortsel. 'Ondanks alle voorzorgsmaatregelen brengt het vervoer van radioactief afval doorheen een dichtbevolkte stad immers steeds risico's met zich mee', luidt het.

'Het stadsbestuur van Mortsel kreeg vooraf geen informatie van de vergunningverlenende overheid over het transport en werd pas zeer laattijdig op de hoogte gebracht. Het stadsbestuur werd ook niet betrokken bij de beslissing. Het college van burgemeester en schepenen wil dat alternatieve treinroutes onderzocht worden, waarbij de stedelijke kernen vermeden worden. In de Nederlandse exportvergunning zou expliciet vermeld staan dat stedelijke kernen vermeden moeten worden', stelt de stad.

Het college van burgemeester en schepenen is eveneens verontrust over het feit dat het transport slechts een eerste zou zijn in een serie van tien verschillende transporten.