Inhoud blog
  • Wensballonnen
  • Spelling is totaal oninteressant
  • Actueel 2 - Academie, Unizo en Mulle
  • Iedereen tilt
  • Actueel 1 - Zwarte Piet, Onze Vader en 70 per uur
  • Onvermijdelijke mediastilte
  • Het vooruitzicht 1 - Frank Raes over EK 2016
  • Circus Ventoux
  • Voetbalarmoe
  • Belastingen
  • Tieltse Europafeesten, what's in a name?
  • Tieltse oorlogsmonumenten op stap
  • Wielergekte
  • Onderwijs, toen de dieren nog spraken ...
  • Verkleedpartijen
  • Kerkhofblommen
  • Windhanen van alle tijden
  • Kaars en bril
  • Mulle de Terschueren
    Zoeken in blog

    Anderszins
    Een eigenzinnige kijk op alledaagse feiten
    23-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaars en bril

    Recentelijk wandelden we door Duisburg en in een van de hoofdstraten zagen we plots hoe alle auto's tegen een slakkengangetje voortbewogen. We dachten dat er iets aan de hand was maar het bleek uiteindelijk gewoon een zone-30 te zijn waar iedereen zich rigoureus aan de voorgeschreven snelheid hield. Voor Duitsers, topproducenten van vierwielers, geldt nog steeds het devies: een goede wagen is een snelle wagen. In de moederfabrieken van Mercedes, Audi, Volkswagen, Opel en Porsche rollen voertuigen van de band die tegen waanzinnige snelheden over de 'Autobahn' moeten scheuren. Of zeg ik beter 'moesten' want ze kwamen massaal in 'Baustellen' en daaraan gekoppelde files terecht. Het aantal wegstroken waar je in Duitsland tegen (veel) meer dan 130 per uur kan racen, is op vandaag tot een minimum herleid. Frustratie alom. Maar wat dan gezegd als ze tegen 30 per uur door de centrumstraten van een stad moeten defileren? Is een auto daarvoor gemaakt? Neen. Moet je de verkeersregels naleven? Ja. Bij ons is het intussen niet anders: 90 wordt teruggeschroefd naar 70, 70 naar 50 en 50 naar 30. In de binnenstad van Brugge, Gent en Antwerpen rij je 30. Punt. Natuurlijk is het niet plezant om op een bijna lege weg van Deinze naar Aarsele te bollen tegen 70 per uur, maar het moet, zo leren ons de borden langs de weg. Natuurlijk doet het vreemd aan om van het Gildhof tot aan het OCMW 30 per uur te rijden, maar het moet. Als er op het einde van de Kortrijkstraat een stopbord staat, dan moet je stoppen, en datzelfde geldt op het einde van de Luchtbalstraat en van de Steenovenstraat. Niet mekkeren, dat is de regel. Zijn dit 'goedkope oplossingen om een schijn van verkeersveiligheid op te houden', zoals ik kort geleden in een KW-commentaarstuk las? Nee, elke ingreep heeft haar doel. En of we het nu fijn vinden of niet, de regels zijn er om na te leven. 'Het lukt nooit om zo traag te blijven rijden', aldus nog het commentaarstuk. Kijk eens naar de E17 in Gentbrugge: daar rijden ALLE voertuigen kilometers lang netjes 90 per uur. Waarom? Omdat men weet dat het traject constant gecontroleerd wordt. Dan kan het plots wel. Mocht iedereen zich spontaan aan de regels houden, dan zouden al die controles niet nodig zijn en zouden we pakken geld aan nuttiger zaken kunnen spenderen. Maar ja, iedereen kent het gezegde van de uil, de kaars en bril ...



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Toen ik in 2014 een punt zette achter mijn engagement bij De Weekbode, ging ik bloggend nog even door met mijn column 'Rudimentair'. Na enkele weken sputterde de motor al tegen en viel kort daarop helemaal stil. Intussen zijn de vaste lijnen van het leven als senior uitgezet en heb ik eerst de draad van het lezen weer opgepikt en nu ook die van het schrijven. Veel leesgenot met mijn columns, commentaren en cursiefjes waarin ik alledaagse gebeurtenissen en toestanden in Tielt (WVL) en daarbuiten anders ga bekijken. Anderszins dus ...

    Rudi Ailliet


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!