NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Zoeken in blog

Foto
Mijn favorieten
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    <bgsound src="https://blog.seniorennet.be/Music/chopin91.mid" loop="infinite">
    blankenbergsstadsbeeld

    10-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotowandeling 7







    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TWIJFELAAR









    >> Reageer (0)
    09-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UIT DE ZEE ONTSTAAN











    >> Reageer (0)
    08-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotowandeling 6







    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAUL BAETEMAN





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VROUW

    Paul Baeteman

    Paul Baeteman (Nieuwpoort10 november 1933) is een veelzijdig Belgisch kunstenaar, maar in hoofdzaak beeldhouwer in marmer en arduin.

    Paul Baeteman en sculptuur

    Hij is in feite een echte laatbloeier. In zijn jeugd had hij graag muzikant geworden, maar zijn ouders kantten zich hiertegen. Zij verkozen dat hij een vak zou leren. Hij volgde de klassieke Latijns-Griekse opleiding in het middelbaar onderwijs. Hij leerde tevens technisch tekenen in de stedelijke tekenschool, en later in het Koninklijk Atheneum te Veurne. Een stage handenarbeid aan de Rijksnormaalschool te Blankenberge deed bij hem de liefde voor het boetseren, houtbewerking en metaalbewerking ontstaan. Dit zou beslissend zijn voor de latere richting in zijn leven.

    Gedurende zijn studies kluste hij bij als slagersknecht in Koksijde. Dit had ook een invloed op zijn later werk. Hier leerde hij de anatomie van het dier kennen. Dit zou later zijn vormentaal aanscherpen.

    Nog steeds was er geen beeldhouwer in hem ontloken. Na zijn studies kon hij in feite alle kanten uit. Hij kweekt een liefde voor fotografie. Later zal hij al zijn werken zelf fotograferen. Hij wordt hoofdambulancier bij het Rode Kruis en lid van de reddingsploegen langs de kust. Hij was tevens sportief aangelegd : lid van een keurturngroep, later professioneel volleyballer en scheidsrechter.

    Hij was ook een vogelliefhebber en lid van de lokale vereniging ‘De Strandleeuwerik’. Hij beschilderde voor hen de geschenkborden. Maar schilderen is blijkbaar zijn echte liefde niet. Het zal uiteindelijk blijven bij enkele jeugdschilderijen. Hij vond de twee dimensies van een schilderij te beperkend.

    de kunstenaar aan het werk

    Met zijn diploma handenarbeid op zak, gaat Paul Baeteman naar de pas opgerichte sectie 'plastische kunsten' van de normaalschool te Gent. Tezelfdertijd moest hij voor de feitelijke artistieke scholing ook nog naar de Gentse Academie. Hier kreeg hij niet alleen een fascinatie voor maskers en beelden uit de Afrikaanse kunst, maar ook de Duitse expressionisten en voor Picasso. Eén van zijn leraars was de bekende kunstschilder Octave Landuyt, die in zijn lessen een verdediger van de abstracte schilderkunst was. Dit botste regelmatig met de voorkeur van Paul Baeteman, wiens voorkeur eerder uitging naar de moderne en niet naar de abstracte schilderkunst.

    Gedurende zijn legerdienst in Duitsland, begon hij, in zijn vrije tijd, met houtbewerking: een kleine torso en een bas-reliëf van zijn verloofde Renée Averin, een lerares Germaanse talen. Hij had zijn richting in het driedimensionale gevonden.

    Toen hij trouwde, ging het paar wonen in het afgelegen huis van zijn grootouders, diep in het uitgestrekte polderlandschap van Wulpen (nu een deelgemeente van Koksijde). Hij sloopt het huis en bouwt zelf zijn nieuw huis. Hij zorgt voor de wateraanvoer en voor elektriciteit. Zelfs nu nog is er geen riool. Al het afvalwater wordt gezuiverd in een rietveld.

    Met zijn diploma op zak, begint hij aan een loopbaan van 33 jaar als leraar technisch tekenen en plastische opvoeding, eerst in Poperinge en de laatste 9 jaar in Nieuwpoort, in dezelfde middelbare school waar hij ooit leerling was geweest. Als artistiek leraar wordt hij betrokken in allerlei nevenactiviteiten. Grimeur van toneelgroepen, ontwerper van decors en affiches, zelfs balletmeester. Met plezier verhaalt hij nu nog hoe hij een klas de ‘Danse macabre’ van Camille Saint-Saëns kon doen opvoeren. Hij had zelf alles moeten ontwerpen: de fluorescerende kledij van de skeletten, de enscenering, de repetities.

    Om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen ging hij regelmatig bijklussen als landwerker gedurende elke schoolvakantie. Gezeten op maaidorser hielp hij mee met de boeren om de oogst binnen te halen. Via dit volksleven kwam ook in contact met de ‘Orde van Paardenvissers’ uit Oostduinkerke, waar hij later grootmeester zou worden.

    De Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel laat bij hem diepe sporen na. Het Franse paviljoen met allerlei houtsoorten als muurversiering; de houten eetstellen in het Thai paviljoen. Hij zou deze invloeden gebruiken bij de uitwerking van zijn huis. Hieruit ontstaat later ook een totemcollage (1965), een van zijn eerste grotere beelden.

    Vanaf 1966 begon Paul Baeteman zijn ware roeping te ontdekken. Hij behaalde de eerste prijs in een tekenwedstrijd van de ‘Orde der Paardenvissers’. De bekende kunstenaars Paul Delvaux en Joris Minne zetelden in de jury. Joris Minne zou trouwens een huisvriend worden.

    Paul Baeteman had het werk van de Britse beeldhouwer Henry Moore leren waarderen: de liefde voor de compositie en de organische vormen in steen. Dus geen abstractie omwille van de abstractie (zoals zijn vroegere leraar Octave Landuyt had voorgesteld). Uit deze gedachtegang ontstond zijn beeldhouwwerk ‘Eva’ (1969), stukken appelboomhout aaneengelijmd tot een liggende vrouwenfiguur. Dit beeld werd vertoond op de openluchttentoonstelling in de duinen van Oostduinkerke, georganiseerd door Baeteman.

    Paul Baeteman begint zich rond 1966 toe te leggen op beeldhouwwerk in hout, arduin, onyx en marmer. Hij kan regelmatig geschikte stukken van deze stenen recupereren uit de afbraak- en bouwwoede langs de Vlaamse kust in die jaren. Hij gaat er prat op dat hij nooit arduin heeft moeten kopen.

    Zijn eerste kunstwerken zijn in hout; ‘De lange weg’ (1968), een totem uit olmenhout, is een van zijn eerste beelden. Daarna volgen ‘Ideeën’ (1969) in Afrikaanse notelaar en ‘Danseresje’ (1970) in Afrikaanse goudbruine kambalahout.

    Vervolgens legde hij zich ook toe op de witte Franse steen: ‘Arbeid’ (1968) en op het harde arduin : Livia (1970).

    In zijn beeldhouwwerk moet Baeteman het hebben van de inspiratie van het ogenblik, de ‘taille directe’. De vorm van de steen bepaalt de vorm van het kunstwerk. Hij begint aan een stuk steen en naarmate hij verder gaat, ontdekt hij de uiteindelijke vorm van zijn kunstwerk, niet alleen door zijn esthetische verbeelding maar ook door zijn gedreven vakmanschap. Enkel voor grote werken maakt hij voordien een schets.

    Hij wordt nu steeds meer geboeid door marmer. Hij kan echter de fijne kneepjes van het vak niet ter plaatse leren. Hij trekt uiteindelijk naar de bron: de marmergroeven van Carrara in Italië. In de paasvakantie van 1974 is het zover. Hij maakt er kennis met Bruno Rossi, die hem introduceert bij lokale beeldhouwers. Gedurende de zomer van 1974 keert hij er terug. Hij werkte er van ’s morgens tot ’s avonds om er de technische knepen van de marmerbewerking ten volle te kennen: de keuze van de marmersoort, de juiste beitels, het gebruik van de pneumatische hamer. Het duurde niet lang of hij had ter plaatse reeds zijn eerste kunstwerken gemaakt: ‘Zomer 1974’, ‘De Sprong’, ‘Nanette’, ‘Versmelting’ en ‘Ontluikende bloem’. De eerste was gemaakt naar een maquette, de anderen naar ‘taille directe’. Hij kreeg dra lokale bekendheid en verkreeg hierdoor het voorrecht zelf zijn stukken marmer te mogen uitkiezen in de marmergroeve. Paul Baeteman en zijn gezin zijn er elk jaar blijven terugkeren tot 1980.

    Vanaf deze tijd begint een geweldige creatieve periode. Hij blijft echter ook verder werken in arduin, hout of polyester, zoals ‘Luisteren naar de zee’ (1988). Hij verkrijgt allerlei gradaties, van korrelig grijze tonen naar glanzend zwart : ‘Gelukkig huwelijk’ (1969), ‘Grijze vogel’ (1987), ‘De golf’ (1987), Kristallijn (1990).

    Gedurende zijn jeugd had Paul Baeteman ook leren omgaan met metaal en plaatijzeren banden. Hij slaagt erin op artistieke wijze een ruimtelijke plasticiteit te scheppen met een sterk lineair karakter : ‘Stalen kathedraal’ (1986), ‘Variaties op het vierkant’ (1986), Cirkelbogen (1988), ‘Horizontaal-verticaal’ (1988).

    Zoals reeds vermeld, grote beelden vergden een voorstudie. Zijn ‘Geboorte van Venus’ (1987) begon reeds te rijpen met een voorstudie in 1980 en later een terracottamodel. Er ontstaat een zekere eenvoud in het model, een zuivere beeldvorming.

    Hij werkt nu ook aan grotere opdrachten. ‘Ingeblikt’ is een beeldengroep van 3 personages die een flatgebouw in- en uitgingen. De opdracht is echter afgesprongen. Nu nog staat een beeld van deze groep in de tuin van Paul Baeteman. Een volgend opdracht was het ‘Dunkirk Memorial’ (1977), een arduinen monoliet op de zeedijk in De Panne. ‘De zee verticaal gezien’ (1987) is een derde monumentaal ontwerp, een hol, houten balkenstructuur dat geschoven werd over een bestaande betonnen paal, geplaatst op de zeedijk van Oostduinkerke. Het is een hoogtepunt in het oeuvre van Paul Baeteman.

    Deze volbloed kunstenaar gaat om met zijn medemens op een charmante wijze, zonder veel complexen. Hij kan zijn toehoorders overtuigen op levendige wijze van zijn gedrevenheid in de meest eenvoudige bewoordingen. Hij beleeft een esthetisch plezier in zijn werk, het verwerken van de spanning tussen licht en lijn. Hij is geen theoreticus, maar een man van de daad. Kortom, een groot kunstenaar.








    >> Reageer (0)
    07-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIMBIOSE







    >> Reageer (0)
    06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.erfgoed blankenberge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    .


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPEN ELF







    >> Reageer (0)
    05-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotowandeling-6







    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUCHTHAPPER











    >> Reageer (0)
    04-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DINO









    >> Reageer (0)
    03-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE ZEIKERTJES









    >> Reageer (0)
    02-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.yachthaven





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotowandel-4





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONSCIENCE









    >> Reageer (0)
    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotowandeling 5







    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VISSERSHOOFD







    >> Reageer (0)
    31-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotowandeling 3







    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TUINTOTEM







    >> Reageer (0)


    Foto

    Inhoud blog
  • fotowandeling 20
  • HARMONIE
  • WORDING
  • fotowandeling 20
  • LIPPENS & DE BRUYNE
  • fotowandeling 19
  • KONING ALBERT
  • fotowandeling 18
  • A VAN ACKER
  • fotowandeling 17
  • DE BIBLIOTHEEK
  • fotowandeling 16
  • DE KREET
  • fotowandeling 15
  • DE PRESIDENT
  • MOEDERSMART
  • fotowandeling 14
  • OUD VENTJE
  • fotowandeling 13
  • ONTKIEMEN
  • fotowandeling 12
  • BABIES
  • fotowandeling 11
  • RESTYLING
  • fotowandeling 10
  • NEMSAGRO
  • fotowandeling 9
  • SOLDAAT
  • fotowandeling-8
  • VISSERSHOOFD MET ZUIDWESTER
  • fotowandeling 7
  • TWIJFELAAR
  • UIT DE ZEE ONTSTAAN
  • fotowandeling 6
  • PAUL BAETEMAN
  • VROUW
  • SIMBIOSE
  • erfgoed blankenberge
  • OPEN ELF
  • fotowandeling-6
  • LUCHTHAPPER
  • DINO
  • DE ZEIKERTJES
  • yachthaven
  • fotowandel-4
  • CONSCIENCE
  • fotowandeling 5
  • VISSERSHOOFD
  • fotowandeling 3
  • TUINTOTEM
  • 30.03.2016
  • TIJDSCAPSULE 2100
  • fotowandeling-1
  • SILHOUET
  • Moeder en kind
  • MEISJES OP BANK
  • LE VOL
  • BEVRIJDING MANITOBA
  • GROEI
  • DIENENDE HANDEN
  • DE KRIJGER
  • DE BAADSTERS
  • DE NAAKTE VIOLISTE
  • DE ZEEMEERMINNEN
  • HET GEBROKEN GEWEER
  • DE BLAUWE VOGEL
  • Prélude
  • ZITTENDE MOEDER MET KIND
  • TORSO
  • STORMVOGELS
  • L'envol
  • LE ILLUSIONS PERDUES
  • CONSTRUCTIE
  • WELKOM IN BLANKENBERGE
  • ici, là-bas ou ailleurs
  • CARNAVALBEELDJE
  • ECLIPS
  • MOEDER EN KIND
  • YOU AND ME
  • OPEN CITADEL
  • STERKEN DRIES
  • folkert de jong
  • SALTIMBANQUE
  • MOTORIJDER
  • Blankenbergeoises
  • APPENDIX
  • Eeuwige verbondenheid - Lieve Goeminne
  • hello !! dank voor het bezoeken van mijn blog
  • welkom op mijn blog blankenbergsstadsbeeld
  • Proficiat!

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    sommige locatie's kunnen gewijzigd zijn, hiervoor uw begrip, dank u !!
    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!