Rondvraag / Poll
Wat vinden jullie van mijn Blog?
Uitstekend
Zeer goed
Goed
Matig
Slecht
Zeer slecht
Bekijk resultaat

Rondvraag / Poll
Welke TVR vinden jullie het mooist?
De Sagaris
De Tuscan
De T350
Bekijk resultaat

Foto
Foto
Geld:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Coca-Cola:
Foto
Foto
Foto
Ducati:
Foto
Foto
Foto
Foto
3dsmax autos:
Foto
Foto
Ferrari fotos:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Jaguar XK 120 Coupe fotos:
Foto
Foto
Foto
Foto
Caterpillar fotos:
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Alles wat intressant is

05-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Artikel De Lorean:

De Lorean

De Lorean is een Amerikaans automerk waarvan de fabriek in Noord-Ierland was gevestigd.

Oprichting

In de late jaren '70 werd dit bedrijf opgericht door John De Lorean die tot dan toe vice-president was van Pontiac. Hij had een geheel eigen visie op het ontwikkelen van auto's maar die ideeën kon hij bij z'n huidige werkgever niet kwijt. Daarom richtte De Lorean z'n eigen automerk op.

DMC-12

In opdracht van DMC ontwierp Giorgetto Giugiaro de DMC-12. Het ontwerp is daarna vervolmaakt door Colin Chapman van de sportwagenfabriek Lotus. Het ontwerp van de DMC-12 moest aan een aantal criteria voldoen: comfort voor lange mensen, roestvrij stalen carrosserie, middenmotor, vleugeldeuren en een fraai uiterlijk. De auto was een regelrechte concurrent voor auto's als de Chevrolet Corvette. Voorzien van een 2.8 liter Peugeot/Renault/Volvo (PRV) V6 motor van, gemonteerd voor de achteras, was de DMC-12 goed voor 132 pk bij 5.500 tpm. Dit vermogen werd overgebracht naar de achterwielen middels een handgeschakelde 5-bak of een drietraps automaat.


Specificatie's

  • Gewicht: 1.245 kg
  • Topsnelheid: 209 km/uur
  • 0-100 km/uur: 9,5 seconden

    Ondergang

    Als gevolg van vertraging bij het vergaren van kapitaal en vertraging in de bouw van de fabriek werd de productie pas in 1981 gestart. Er werden in totaal 8.583 exemplaren gebouwd. De Lorean werd beschuldigd van cocaïnehandel en het witwassen van geld maar werd jaren later vrijgesproken. Met het sprookje van de autofabriek was het toen echter al afgelopen, de fabriek sloot haar deuren in 1982. Rond 1990 zijn er van de overgebleven onderdelen uit de restvoorraad nog zo'n 30 voertuigen opgebouwd.

    Trivia

    Bij het grote publiek is de DMC-12 bekend geworden als een soort tijdmachine in de filmtrilogie Back to the Future.

    John De Lorean

    Ga naar: navigatie, zoek

    John Zachary De Lorean (Detroit 6 januari 1925 - New Jersey 19 maart 2005) was een Amerikaans ingenieur en zakenman in de autoindustrie.

    Omdat hij vanwege zijn geheel eigen kijk op het ontwikkelen van auto's geen gehoor vond bij zijn toenmalige werkgever Pontiac (hij was er vice-president) riep hij zijn eigen automerk in het leven, de De Lorean Motor Company.
    Zijn bekendste auto's waren de
    Pontiac GTO, "muscle car" en de DeLorean DMC-12, de sportwagen met vleugeldeuren die een hoofdrol speelde in de speelfilm Back to the Future.

    De Lorean's leven was niet schandaalvrij - in 1982 werd hij opgepakt vanwege drugssmokkel wat leidde tot het faillissement van zijn bedrijf. Wel wist hij onder de aanklacht uit te komen door aan te tonen dat hij door agenten van de FBI in de val was gelokt.

    Hij stierf in het Overlook Hospital in New Jersey aan een herseninfarct.

    Spelling van zijn naam

    Zijn achternaam wordt vaak ten onrechte gespeld als DeLorean, dus zonder spatie. Oorspronkelijk was dit ook de juiste schrijfwijze maar tijdens de oprichting van zijn fabriek begon John De Lorean de Europese spellingswijze voor zijn naam te gebruiken, De Lorean dat tevens ook de officiële merknaam van zijn auto was.

05-03-2006 om 10:32 geschreven door donut


04-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Artikel over donuts:


Donut

Een donut (Standaardengels: doughnut = deegmoer) is een gefrituurd broodje met een gat in het midden. Het wordt meestal gevuld met een beetje jam en geglazuurd of met poedersuiker bestrooid.





Geschiedenis

Het originele recept komt uit Nederland, waar het afstamt van oliekoek. Volgens de overlevering ontstond de eerste donut-winkel aan het front in de Eerste Wereldoorlog.



Trivia

  • In Canada worden de meeste donuts gegeten.
  • De Amerikaanse politie wordt in komische (teken)films nogal eens neergezet als dikke kerels die de hele dag rondhangen in donut-winkels.
 

04-03-2006 om 08:07 geschreven door donut


03-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Artikel Sneeuwuil:

De sneeuwuil (Bubo scandiacus, voorheen ook Nyctea scandiaca) is bij uitstek een toendra-uil.

In strenge winters wordt hij nog wel eens in Nederland waargenomen als dwaalgast. Maar zijn verspreidingsgebied is het uiterste noorden van Azië, Europa en Noord-Amerika. Daar leeft de overwegend witte sneeuwuil op de toendra, op zoek naar knaagdieren, zoals muizen en lemmingen. En daar nestelt hij.

De legselgrootte varieert met het voedselaanbod. In lemmingrijke jaren is het aantal eieren het grootst. Verschil tussen beide geslachten is er nauwelijks. In het algemeen hebben mannetjes een minder duidelijk gestreepte borst. In hetzelfde gebied leeft ook de iets grotere Laplanduil (Strix nebulosa).

03-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Artikel AC:

AC is een Engels sportwagenmerk. De naam is de afkorting van Autocarrier, ofwel bestelwagen. De geschiedenis begint met de samenwerking tussen twee Engelse pioniers, slager John Portwine en ontwerper John Weller die in 1902 hun eerste project startten. In 1907 ontwikkelden ze een eenvoudige driewieler, die niet alleen handig als 'sociable' kon worden gebruikt, maar ook als besteller. Da afkorting AC was geboren.

In 1929 werd AC Cars overgenomen door William Hurlock jr. Zijn familie bleef tot in de jaren 80 verbonden aan het merk AC. Zijn verdienste was het vooral om het merk naar een hoger niveau te tillen, zo tussen Jaguar en Alvis in. In 1986 werd Ford samen met Autokraft de eigenaar van AC. Autokraft nam het aandeel van Ford in 1992 over. De AC fabriek van Autokraft werd verplaatst naar Brooklands (naast de oude racebaan). In 1997 werd AC verkocht aan Alan Lubinsky en in 2004 is de fabriek verhuisd naar Guildford.

Tot 1953 bleef AC traditionele autoś bouwen, maar in dat jaar werd de AC Ace aan het publiek voorgesteld. De Ace was een sportieve auto, met een licht buizenframe en de eigen AC motor. Het ontwerp was afkomstig van John Tojeiro. Twee jaar later werd een coupe model uitgebracht, de AC Aceca. Een ruimer model, de Greyhound, werd voorzien van de Bristol 2.2 liter motor.

Omdat de eigen motor aan het eind van de ontwikkelmogelijkheden raakte, heeft AC een motor van Bristol ingezet en de laatste wagens werden voorzien van een 6 cilinder Ford motor.

AC is voornamelijk bekend geworden door de Cobra, die nagemaakt wordt door zeer veel kleine merken, replicabouwers (om maar twee namen te noemen: Het Duitse CN en het Canadese B.R.M.). Interessant gegeven is dat juist die Cobra bedacht is door een Texaan: Carrol Shelby. Hij gebruikte de AC Ace en lepelde daar een enorme Amerikaanse V8 in en 'the rest is history'. Tot op de dag van vandaag vinden de Amerikanen dat het een Amerikaanse auto is, terwijl de Engelsen het als een Britse auto beschouwen.

AC wordt nu nog gemaakt in Engeland, en de Cobra is nog altijd te koop. de Shelby Cobra 427 is ook nog te bestellen, maar dan moet je wel aan de overkant van de 'grote plas' zijn. Overigens heeft Ford een prototype van de 'nieuwe' Cobra gelanceerd. En ook nu weer heeft Carrol Shelby zich bemoeid met het ontwerp.

Modellenlijn 2004:

03-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Talbot artikel:

Talbot was een Brits automerk. De fabriek werd in 1902 opgericht als Clement-Talbot Ltd. en was aanvankelijk slechts een assemblagebedrijf voor Franse auto's van het merk Clément. De naam kwam van Charles Chetwynd-Talbot (1860-1921), de 20ste Earl of Shrewsbury, die de belangrijkste financier was.

Vanaf 1906 bouwde Talbot auto's naar eigen ontwerp. Na de Eerste Wereldoorlog trok de Earl of Shrewsbury zich in 1919 uit het bedrijf terug. Talbot fuseerde met de Franse autofabriek Darraq en ging vervolgens deel uitmaken van Sunbeam Talbot Darracq Motors Ltd. (STD) In 1935 raakte STD in moeilijkheden. Talbot werd overgenomen door Rootes, en de Franse fabriek werd overgenomen door Anthony Lago die voortaan het merk Talbot-Lago gebruikte. Het Britse Talbot werd in 1938 samengevoegd met Sunbeam, maar nog voor de Tweede Wereldoorlog werd de productie gestaakt.

In 1967 werd Rootes overgenomen door Chrysler dat het samenvoegde met Simca. Chrysler zette de productie door Simca voort, en bouwde in het Verenigd Koninkrijk auto's onder de naam Chrysler. Het merk Talbot werd niet gebruikt. Toen Peugeot eind 1979 Chrysler Europa overnam, werd de productie van Simca in Frankrijk en Chrysler in het Verenigd Koninkrijk voortgezet onder de naam Talbot.

De Chryslers 1510 en Horizon bleven in productie, voorzien van de Talbot-badge. In 1981 werd de Talbot Tagora geïntroduceerd, een grote sedan. Reeds in 1983 werd deze uit productie genomen wegens gebrek aan succes. In 1982 werd de Talbot Samba voorgesteld, een kleine drie-deurs hatchback die gebaseerd was op de Peugeot 104 en tevens als Citroën LN/LNA werd verkocht. In 1983 werd een cabriolet-versie van de Talbot Samba uitgebracht, evenals een sportieve Rallye. In 1986 viel het doek ook voor de Samba. Doordat succes uitbleef, werd het reeds ontwikkelde nieuwe Talbot-model (de Arizona) omgedoopt tot Peugeot 309 en besloot Peugeot het merk op te heffen. Eind jaren tachtig werden de dealers van Peugeot-Talbot allen Peugeot-dealers.

In het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehandhaafd voor de Talbot Express een bestelauto van Peugeot die ook als Peugeot J5, Fiat Ducato Mk 1 en Citroën C25 werd geproduceerd.

 

03-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een artikel van Michel Vaillant:

Michel Vaillant

Michel Vaillant is de hoofdpersoon van de gelijknamige strip over auto racen van tekenaar Jean Graton en later ook zijn zoon Philippe Graton.

De strip is zeer realistisch getekend en in de strip is een belangrijke rol weggelegd voor bestaande personen die te maken hebben met de racesport. De verhalen zijn een combinatie van realiteit in de racesport en een fictie daarbuiten.


Karakters

  • Michel Vaillant: hoofdkarakter
    • Françoise Vaillant: vrouw van Michel (in Nederland eerst Jolijn Latour)
    • Jean-Pierre Vaillant: broer van Michel
      • Agnes Vaillant vrouw van Jean-Pierre
    • Henri Vaillant: vader van Michel
      • Elisabeth Vaillant: moeder van Michel en Jean-Pierre, vrouw van Henri
  • Steve Warson: beste vriend van Michel
    • Julie Wood: vriendin van Steve en heeft een eigen strip
  • Yves Douleac: petekind van Michel
    • Gabrielle Spangenberg: vriendin van Yves
  • Leader: Aziatische edelman/multi-miljonair, eigenaar van vijandelijk team
    • Ruth: dochter van de Leader
    • Bob Cramer: de vaste vijand / rijder voor Leader
    • Hawkins: rijder voor Leader


      Albums

      De serie bestaat uit verschillende reeksen:

03-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


02-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Verslag van Bugatti:


Bugatti
Bugatti
is een gerenommeerd historisch automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is tegenwoordig in handen van het
Volkswagen-concern.

Historie

In 1909 vestigde Ettore Bugatti (Milaan 15.9.1881- Parijs 21.8.1947) een autowerkplaats in Molsheim bij Straatsburg. Ettore had ruime ervaring in de toenmalige auto-industrie opgedaan bij verschillende merken zoals De Dietrich, Mathis en Deutz.

Het was de bedoeling om een kleine serie automobielen te bouwen met de eigenschappen van een door hem, tijdens zijn werkzaamheden bij Deutz in Keulen ontwikkeld prototype: Type 10. De serieproductie begon met model Type 13: een 1327 cc motor met bovenliggende nokkenas.

In diezelfde tijd ontwierp Ettore Bugatti de Peugeot BéBé.

In de jaren voor de Eerste Wereldoorlog, werden een viertal modellen met viercilinder motoren van 1327 tot 5027 cc geproduceerd. In 1913 ontwierp hij zijn eerste prototype met 8 cilinders in-lijn van 2655 cc, door een tweetal 4 cilinder motoren aan elkaar te koppelen.

De eerste echte Bugatti werd eigenlijk pas in 1922 gemaakt: de Type 30, met 1991 cc cilinderinhoud. Bij de Grote Prijs van Lyon in 1924 introduceerde Ettore Bugatti de Type 35, die met zijn 8 cilinder motor met 1991 cc inhoud de inspiratie vormde voor de Type 35A zijn wel haast bekendste racer. In de normale toerwagens leverde hij de Type 44 (3000 cc) en Type 46 (3500 cc). Zoals in die tijd gebruikelijk was, kon de klant kiezen of hij de carrosserie van de fabriek wilde, of er werd door andere carrossiers een carrosserie op een fabrieks-chassis geleverd.

Voor de allerrijksten werd de enorme Bugatti Royale (Type 41) geïntroduceerd met een cilinderinhoud van 12763 cc (!), een wielbasis van 4.32 meter en een gewicht van 3175 kg. Van deze auto zijn er maar een 7-tal (inclusief het prototype) geproduceerd, waarvan een voor koning Alfonso XIII van Spanje. In 1931 zag de laatste racewagen (Type 59) het licht. Verder werden eigenlijk alleen nog maar sportwagens geproduceerd. Type 55 werd het platform voor de, tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog geproduceerde, Type 57. Dit was een sportwagen met een 3257 cc met dubbele, bovenliggende nokkenassen en was ook leverbaar met compressor (Type 57S en 57SC). Na de dood van Ettore Bugatti in 1947, werden nog een gering aantal model 101’s (op basis van de T57 en met een carrosserie van Ganglof) geproduceerd. Daarna werd de fabriek overgenomen door Hispano-Suiza, die de fabriek ombouwde tot fabriek van onderdelen voor vliegtuigmotoren.

Het is minder bekend, dat de Bugatti’s een heel kunstzinnige familie vormden. De liefhebbers van Bugatti’s automobielen (Bugattisten) zeggen dat aan zijn ontwerpen te kunnen zien. De familie telde o.a. meubel- en interieur ontwerper Carlo (Ettores vader) en Ettore’s broer Rembrandt was beeldend kunstenaar: het beeldje van de olifant op de radiatordop van de Royale was van zijn hand . Ettore’s zoon Jean, had de hand in menig goedgelukt en revolutionair carrosserieontwerp voor de Bugatti’s (o.a. op basis van de T50, de z.g. “Profilé” stroomlijncarrosserie en de ‘Atlantic’ Sportcoupé op basis van de T57SC). Hij had waarschijnlijk zijn vaders werk kunnen voortzetten, en het merk kunnen redden, als hij niet in 1939 bij een auto-ongeluk om het leven was gekomen.


Oude modellen

(niet volledig)

Grote automobielmusea zoals het [http://www.musee-jacquemart-andre.com/www.culturespaces.com/schlumpf/ Musée National de l'Automobile de Mulhouse-collection Schlumpf] en particuliere verzamelaars hebben grote bedragen over gehad voor hun verzameling historische Bugatti's. Het is geen uitzondering dat een vooroorlogse Bugatti-racer bij een veiling voor enkele miljoenen euro's onder de hamer gaat. Sommige modellen staan zelfs in musea voor moderne kunst (Boston Museum of Fine Arts).

Dit alles omdat het motto van Ettore Bugatti was: Bugatti- le pur sang de l'automobile




Nabije verleden

In 1991 werd geprobeerd om het merk weer nieuw leven in te blazen door een groep Italiaanse investeerders. De EB110 sportwagen werd gepresenteerd. Veel succes had deze Bugatti echter niet.

Na jarenlange problemen met de prototypes komt in 2005 het type Bugatti Veyron 16.4 op de markt. Deze auto is ontwikkeld onder leiding van Volkswagen, en is sinds vijf september 2005 te koop voor een prijs van 1.000.000 euro, zonder belastingen. De auto is namelijk superexclusief, rijdt een top van 407 km/u en braakt 1.001 pk uit. Michael Schumacher heeft er al eentje besteld.

Voor de Tweede Wereldoorlog was Bugatti een stuk bekender dan nu: het was dé sportwagen van die periode (zie Historie hierboven), en een van de bekendste Franse automerken. Merken als Lamborghini en Ferrari bestonden in die tijd nog niet.

Bugatti behoort nu tot de klassieke tak van de Volkswagen-groep. Deze tak staat onder leiding van Volkswagen en omvat Bugatti, Škoda, Volkswagen en Bentley.

Het bekende logo met "EB" staat voor Ettore Bugatti, de oprichter van het bedrijf.



Huidige modellen
16.4 Veyron (sinds 2005): Prototypes vanaf 2001, productie en/of levering vanaf maandag 5 september 2005. Dit is de meest geavanceerde, vooruitstrevende en technologisch hoogstaande auto ooit, de snelste en duurste wagen die momenteel te koop is én de snelste en duurste Franse auto ooit.


Toekomstige modellen

  • Wimille: Bugatti plant een "baby-Bugatti" die klaar zou moeten zijn in 2008. De Bugatti zal in het circa 100 000 euro-segment zitten om te concurreren met onder meer Porsche. Hoogstwaarschijnlijk zal de wagen Wimille heten, naar de racer Jean-Pierre Wimille. Deze auto moet geld in het laatje brengen na de dure Veyron-droom

02-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Verslag van Hitler:

Adolf Hitler
(20 april 1889 - 30 april 1945)
Hij was een kind van Alois Hitler (1837-1903) en Klara Polzl (1861-1908).
Hitler is geboren in Braunau-am-Inn, Oostenrijk. Hij trouwde met Eva Braun (29 april 1945) een dag voor zij samen zelfmoord pleegden dmv. een giftige pil.

School
Adolf Hitler kreeg een vorm van hogere school, die hij echter niet afmaakte, omdat zijn cijfers nogal teleurstellend waren. Hij heeft 2 keer geprobeerd om toegelaten te worden tot de kunstacademie in Wenen, maar zijn werk werd afgewezen.

WO I
In februari 1914 werd hij opgeroepen voor een militaire keuring, waar hij werd afgekeurd. Toen de eerste wereldoorlog in 1914 uitbrak meldde hij zich als vrijwilliger aan bij het Duitse leger en diende de gehele oorlog. Hij raakte gewond in oktober 1916. In 1918 kwam hij terecht in een gasaanval waardoor hij tijdelijk blind werd.

De politiek in
Nadat hij uit het ziekenhuis was teruggekomen wilde Adolf de politiek in. In september 1919 meldde hij zich aan bij de Duitse Arbeiderspartij en hij liet de partij zeer snel groeien met zijn toespraken. In datzelfde jaar werd de partijnaam veranderd in National-Sozialistische Deutsche Arbeiterpartei en werd Hitler partijleider.

Munich Putsch (staatsgreep)
In november 1923 probeerde Hitler samen met generaal Erich Ludendorff (zie de foto) de macht te grijpen. Dit werd door het leger voorkomen. Hitler wordt berecht. Tijdens zijn gevangenschap schreef hij het eerste deel van Mein Kampf.

Op naar dictatorschap
In 1929 ging het weer slechter met Duitsland en Hitler’s aanhang nam toe. In januari 1933 werd Hitler gevraagd als rijkskanselier door Paul Von Hindeburg (zie foto). Hij stelde zijn eigen kabinet samen.
Door de dood van Von Hindenburg ziet Hitler zijn kans, hij laat zich nu Fürher noemen. De brand in de Reichstag werkte als excuus voor een golf van geweld. Dankzij dit excuus, kon hij ook diverse wetten afschaffen en creëren. Bij de verkiezingen op 5 mei 1933 haalde de Nazi-partij 43,9% van de stemmen. Twee dagen later werd dankzij de Nationalistische- en de Centrumpartij een meerderheid behaald die ervoor zorgde dat Hitler absolute macht kreeg en boven de grondwet kwam te staan. Hij wordt vanaf 21 mei 1935 verantwoordelijk voor de Wehrmacht.
Rond 1937-38 werd er een nieuw doel bereikt. Hitler had volledig de macht, alle belangrijke landen deden vrijwel niets tegen hem, en het leger was in opbouw.

WOII
Hitler was van plan een “Derde Rijk” te stichten en begon een nieuwe oorlog om Europa te veroveren. Joden, zigeuners, homo’s en zwakzinnigen werden vervolgd en vermoord.
Op 20 juli 1944 werd een aanslag tegen hem gepleegd door Graaf Von Staufenberg, Hitler kwam er goed vanaf maar geestelijk was het een grote klap.
Toen duidelijk werd dat hij de oorlog had verloren pleegde hij zelfmoord.

Hitler’s nicht
Toen Hitler in Bergtesgarten ging wonen, kwamen zijn halfzus Angela Raubal en haar twee dochters bij hem wonen. Hitler werd verliefd op zijn nicht (Angela Raubal, zie de foto hiernaast), zij pleegde zelfmoord in september 1931.

02-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chevrolet Corvette verslag:

Corvette is een van de merken uit General Motors groep. Pas sinds 2005 is het een seperaat automerk, tot die tijd was het de modelnaam van de sportiefste auto uit de Chevrolet familie. Met de hernoeming door Daewoo is besloten om van Corvette afzonderlijk merk te maken.


De geschiedenis

Na de Tweede Wereldoorlog besloot de directie van Chevrolet dat het tijd was voor een sportief model. De taak voor het design werd gegeven aan ontwerper Harley Earl. In 1952 stond het eerste kleimodel klaar voor bezichtiging. Met de hete adem van de concurrentie in de nek werd de Corvette in 1953 in productie genomen. Zo goed als alle techniek kwam direct vanaf de plank. Alleen het gebruik van polyester voor de koets was innovatief. Die nieuwigheid was gedeeltelijk uit noodzaak geboren. Polyester had zich reeds op bootjesgebied bewezen en was door een paar kleine automakers als materiaal voor de carrosserie gebruikt. Voor Chevrolet was de snelle productietijd die met dit nieuwe middel te verwezenlijken was van doorslaggevend belang.

Het concept sloeg aan. De eerste generatie Corvettes werden geproduceerd tussen 1953 en 1955. De 1956-1962 reeks was een voortborduursel op de eerste generatie. Voorzien van een licht face-lift en voortaan met een V8 in het vooronder in plaats van de 6-cilinder in lijn die luisterde naar de naam "Blue Flame Special". deze laatste leverde een magere 150 pk uit ongeveer 3.8 liter slagvolume. de V8 leverde echter 238 pk uit een slagvolume van ongeveer 5 liter.

In 1963 kwam de eerste grote restyling. Zwaar leunend op het 'Mako Shark' showmodel werd de Sting Ray geboren. De auto had ook de typerende optische 'breuklijn' over de gehele flank, en deze serie was ook voorzien van de karakteristieke gedeelde achterruit.


Het heden

Tijdens het begin van de 21e eeuw is de Corvette nog steeds dé muscle car uit de Verenigde Staten. Om dit sportieve imago te ondersteunen doet men mee aan talloze race evenementen, zoals de 24 uur van Le Mans en startten er Corvettes in het FIA GT-kampioenschap.


De Corvette C6

De Corvette C6 is nu de enige Corvette die in productie is. De C6 is een van de vele auto's met een topsnelheid van 300 km/u, maar de C6 Coupé kost maar €88.150,-, er is ook een C6 Convertible, die kost € 99.950,- maar heeft wel dezelfde topsnelheid.

De C6 Coupé ging in productie in Nederland in september 2004, de Convertible in januari 2005. De C6 Coupé trekt ook nog snel op, 0-100 km/u: 4,1 seconde. De Convertible gaat ook van 0-100 km/u in 4,1 seconde.

02-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


01-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Verslag van James Dean





James Byron Dean is op 8 februari 1931 geboren in de Green Gables Apartments aan de East Forth Street in het industriestadje Marion, 60 km ten noorden van Indianapolis, woonden. James is het enig kind van Winton en Mildred Dean en vernoemd naar de voornaam van de dokter die bij de bevalling aanwezig was. De naam Byron dankte hij aan de achternaam van de favoriete dichter van zijn moeder, Lord Byron. Zijn moeder stierf al jong aan borstkanker. Door deze omstandigheden bracht James Dean zijn jeugd gedwongen door bij familie. Tijdens zijn zoektocht naar roem, ontdekte James Dean zijn passie voor snelheid.

Jimmy kreeg toen hij 12 jaar was zijn eerste motorfiets, die hij 'Whizzer' noemde. Hij kreeg zijn eerste kennismaking met de sensatie en opwinding van motorracen en stierenvechten. Zijn hartstocht voor gevaar was geboren en naast acteren zou hier zijn grootste passie liggen. Hij maakte zijn toneeldebuut bij de plaatselijk Vereniging van Christelijke Geheelonthouders, waar zijn tante hem introduceerde.  Jimmy groeide op Fairmount High uit tot een uitstekende leerling, waar hij zich vooral richtte op sport, tekenen en acteren. Zijn talent voor debatteren, voordragen en toneelspelen werd aangemoedigd en gecoacht door zijn lerares drama. Zij gaf Jimmy op voor een toneelwedstrijd, die hij vervolgens won met zijn monoloog 'De Gek'. In de zomer van 1949 slaagde hij voor zijn eindexamen. Hij had zijn gaven op het gebied van acteren, schilderen en sport ontwikkeld en daardoor een sterke, ongerichte ambitie.

-

In Californie schreef Jimmy zich op aanraden van zijn vader in bij de Academie van Santa Monica om daar propedeuse rechten en lichamelijke opvoeding te studeren, met drama als bijvak. Daarnaast werkte hij als atletiekinstructeur bij de plaatselijke militaire academie en had een parttime baan als omroeper bij de FM-radiostation van de academie. Hij hield dit maar een paar maanden vol en in de zomer van 1951 besloot Jimmy zijn familie en vrienden op te zoeken in Fairmount Indiana. Daar bezocht hij de film 'The Men' met Marlon Brando. Hij raakte zo ge﮳pireerd door de manier van acteren, dat Jimmy vol van ambitie zat om een groot acteur te worden en besloot terug te keren. Hij ging naar Los Angels om  aan de Universiteit van Californie (de UCLA) theaterwetenschappen te studeren. Tijdens deze opleiding speelde hij o.a. Malcolm in de toneelopvoering van 'Macbeth'. In de winter van 1950 / 1951 volgde Jimmy lessen 'method-acting' bij James Whitmore. Een andere medestudent leverde hem een rol op in een reclamespotje van 'Pepsi Cola'. Dit was zijn eerste professionele optreden en leverde hem een tijdelijke sterstatus op bij de tienermeisjes van Immaculate Heart High School. Zij richtten de 'Immaculate Heart James Dean Fanclub' op.

In de winter van 1951/1952 kreeg Jimmy een rol bij de radio in 'Theatre Guild of the Air' en minstens 5 gastrollen in televisieseries. Aangezien dit weinig opleverde, deelde Jimmy wegens geldgebrek meerdere malen verschillende verdiepingen met vrienden of collega's in het vak, om de kosten enigszins te drukken. Op aanraden van Jane en overgehaald door zijn kamergenote, melde Jimmy zich aan bij de 'Actors Studio'. Zij werden samen als enige van de 150 overgebleven kandidaten aangenomen, maar werd uiteindelijk geen succes. Samen met zijn vroegere kamergenoot Bill Blast en Elizabeth Sheridan trok Jimmy in een goedkoop gemeubileerd appartement bij Central Park. Jimmy nodigde zijn kamergenoten uit mee te gaan naar Fairmount Indiana. Jimmy genoot ervan terug te zijn daar waar hij zijn jeugd had door gebracht en voelde zich thuis. Na lange tijd kon hij weer slapen in een schoon bed en genieten van maaltijden. Jimmy kreeg een brief van Jane Deacy met daarin het aanbod om mee te doen voor audities voor het Broadway-stuk 'See the Jaguar'. Jimmy ging terug naar New York om de audities bij te wonen van 'See the Jaguar'. Ondanks dat de hoofdrol aanvankelijk al aan iemand anders was besteed, kreeg Jimmy het toch voor elkaar om deze in de wacht te slepen. In september 1952 ging zijn eerste optreden op Broadway in premi貥 en Jimmy kreeg voor zijn rol als Wally Wilkins schitterende kritieken. Voor zijn tweede optreden op Broadway, die 1 februari 1954 in premi貥 ging, kreeg hij de felbegeerde Tony Award voor zijn rol als dienaar Bachir in het stuk 'The Immoralist'. Vlak voor de premi貥 van 'The Immoralist' vroeg James Dean aan Elia Kazan of hij in aanmerking kon komen voor een rol in zijn nieuwe film. Elia Kazan kende hem nog van de 'Actors Studio' en hij herinnerde James Dean als individualist, koppig, chagrijnig en trots. Omdat hij wist dat James Dean zich tijdens zijn werk net zo gedroeg als in het dagelijks leven, vond hij hem uitermate geschikt voor de rol van Caleb Trask. James Dean was Caleb Trask. Toch bleef Jimmy zich nog altijd voorbereiden op de rol van zijn leven; die van James Dean.

Op 30 september reed James Dean met zijn monteur, Rudolph Wutherich, in zijn Porsche Spyder opweg van Los Angels naar Salinas, James Dean zou daar deelnemen aan een eerste race met zijn gloednieuwe auto. Ruim 2 uur later reed een Ford van rechts de Highway 466 op, op een kruising in de buurt van Cholame in Californie. James Dean reed met zijn nieuwe Porsche frontaal op hem in. De bestuurder van de Ford liep een hersenschudding, schaafwonden en een shock op. Wutherich werd uit de Porsche geslingerd en raakte daardoor gewond.

James Dean zat bekneld in het wrak van zijn wagen, zijn nek en talrijke andere botten waren gebroken. Kort na het ongeluk overleed hij aan zijn dodelijke verwondingen.

-

Zijn vader, Winton Dean, bracht het lichaam van James Dean naar zijn geboorteplaats Fairmount. James Dean is begraven op 8 oktober 1955.

Nooit zal iemand zeker weten wat de exacte oorzaak is geweest van de frontale botsing die James Dean het leven koste. Nog steeds gaan hierover verschillende theorie뮠in het rond.

Was het de zon, had de tegenligger voorrang moeten geven, of reed James Dean te hard? Ondanks het feit dat het altijd een mysterie zal blijven, houdt het nog veel mensen bezig. Met dank aan John A. Miller geven foto's een redelijke indicatie hoe het zicht op de weg was toen James Dean via Road 46 van Los Angeles naar Salinas reed. Hij is op 30 september 2002 teruggegaan naar de plaats van het ongeval. Langs de weg zijn nog steeds sporen ter ere aan James Dean te vinden.

-

01-03-2006 om 18:29 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Verslag van Caterpillar:

 

1890. Benjamin Holt en Daniel Best experimenteerden met diverse vormen van stoomtrekkers voor gebruik in de landbouw. Zij deden dit afzonderlijk, bij verschillende bedrijven.

1904. Holt's eerste rupsdozer op stoom.

1906. Holt's eerste rupsdozer op benzine.

1915. Holt "Caterpillar" rupsdozers worden in de eerste wereldoorlog door de geallieerden gebruikt.

1925. De Holt Manufacturing Company en de C. L. Best Tractor Co. fuseren en vormen Caterpillar Tractor Co.

1931. De eerste Diesel Sixty trekker rolde van de lopende band in East Peoria, Illinois, met een nieuwe efficiënte krachtbron voor rupsdozers.

1940. Het Caterpillar leveringsprogramma omvatte nu motorgraders, graders met dozerblad, graders met hefinrichting, machines voor terrasaanleg en elektrische generatorsets.

1942. Caterpillar rupsdozers, motorgraders, generatorsets en een speciale motor voor de M4 tank worden door de Verenigde Staten voor oorlogsdoeleinden gebruikt.

1950. Caterpillar Tractor Co. Ltd. wordt in Engeland opgericht, de eerste van vele buitenlandse vestigingen die dienen om deviezentekorten, tarieven en invoerregelingen aan te pakken en om klanten overal ter wereld beter van dienst te zijn.

1953. In 1931 vormde het bedrijf een afzonderlijke motorverkoopgroep om dieselmotoren aan andere machinefabrikanten te verkopen. Deze groep werd in 1953 vervangen door een afzonderlijke verkoop- en marketingdivisie om beter aan de behoeften van een groot aantal motorklanten te voldoen. De motorverkoop vormt nu ongeveer een derde van de totale verkoop en inkomsten van het bedrijf.

1963. Caterpillar en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. vormen een van de eerste joint ventures in Japan waarbij sprake is van gedeeltelijk Amerikaans eigendom. Caterpillar Mitsubishi Ltd. begon productie in 1965, werd omgedoopt tot Shin Caterpillar Mitsubishi Ltd. en is nu de op een na grootste producent van bouw- en mijnbouwmaterieel in Japan.

1981-83. De wereldwijde recessie eiste zijn tol van Caterpillar. Het bedrijf verloor het equivalent van $1 miljoen per dag en werd gedwongen het personeel sterk in te krimpen.

1983. Caterpillar Leasing Company wordt uitgebreid en biedt nu financieringsopties voor materieel aan zijn klanten overal ter wereld. Het bedrijf wordt omgedoopt tot Caterpillar Financial Services Corporation.

1985-nu. Het leveringsprogramma bleef zich diversifiëren om aan uiteenlopende behoeften van de klanten te voldoen. Er worden nu meer dan 300 producten aangeboden, meer dan tweemaal zoveel als in 1981.

1986. Caterpillar Tractor Co. wordt omgedoopt tot Caterpillar Inc. - een naam die de groeiende diversiteit van het bedrijf beter weergeeft.

1987. In de fabrieken ging een moderniseringsprogramma van $1,8 miljard van start om het productieproces te stroomlijnen.

1990. De structuur van het bedrijf werd gedecentraliseerd en gereorganiseerd in business units die verantwoordelijk zijn voor het rendement van beleggingen en de tevredenheid van de klanten.

1997. Het bedrijf bleef zich uitbreiden, en nam Perkins Engines, een bedrijf in het VK, over. Met de toevoeging van het Duitse bedrijf MaK Motoren vorig jaar wordt Caterpillar de wereldleider in dieselmotorproductie.

1998. De grootste starre dumptruck ter wereld - de 797 - debuteert op de Cat Proving Ground in Arizona.

1999. Caterpillar introduceert een nieuwe serie klein materieel voor de bouw op de CONEXPO, de grootste bouwmaterieelbeurs ter wereld, als antwoord op veranderende behoeften van de klanten aan kleiner, veelzijdiger materieel voor de bouw.

2000. Caterpillar viert zijn 75e jubileum.

2001. Caterpillar is het eerste bedrijf dat 6 Sigma wereldwijd implementeert en daarbij in het eerste jaar meer voordelen dan implementatiekosten heeft.

2003. Caterpillar wordt de eerste motorfabrikant die een volledige serie schone dieselmotoren van het modeljaar 2004 aanbiedt die volledig aan de voorschriften voldoen en door de Amerikaanse milieubeschermingsinstantie (EPA) gecertificeerd zijn. Caterpillar's baanbrekende emissiebestrijdingstechnologie, ACERT, is bedoeld om aan de EPA normen te voldoen zonder aan prestaties, betrouwbaarheid of brandstofverbruik in te leveren.

01-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Verslag van de auto:




De Volkswagen Kever is een van de bekendste auto’s. Meer dan 20 miljoen exemplaren rolden van de lopende band. Het verhaal achter het wagentje is bekend. Ferdinand Porsche ontwierp in opdracht van de nazi’s een kleine betaalbare auto. Maar het concept van een volksauto was al in de jaren twintig bedacht door de joodse ingenieur Josef
Ganz.
 



T-Ford
Tijdens de technische studie van Joseph Ganz boekt Ford in de VS grote successen met de T-Ford. De in Hongarije geboren Duitse jood droomt van een moderne, betaalbare Duitse auto. De autofabrikanten zien echter niets in dat idee.




Concept
Na zijn studie wordt Ganz hoofdredacteur van het autoblad Motor-Kritik. Hij bestookt de Duitse autoindustrie met kritische stukken. In zijn ogen zijn de auto’s die worden gemaakt te log, te duur en te oncomfortabel. Hij pleit voor een kleine en betaalbare auto: een ‘volkswagen’. In de jaren twintig zet hij een aantal ideeën op papier en dat concept bevat elementen die later zouden terugkomen in het ontwerp van Porsche.




Motorfiets
De Duitse autoindustrie is niet geïnteresseerd in Ganz’ concept. Begin jaren dertig klopt hij daarom aan bij verschillende motorfietsfabrikanten. Zo neemt Standard de auto ‘Superior’ in productie. In advertenties uit 1932 wordt de auto aangeprezen als ‘de Duitse volkswagen’.





Hitler
In 1933 komt Hitler aan de macht in Duitsland. Volgens Ganz zelf was de dictator onder de indruk van de Superior. De nazi's testen de auto en in verschillende tijdschriften verschijnen lovende berichten over het wagentje. Het lijkt erop dat Ganz’ droom werkelijkheid zal worden en dat de Superior dé volkswagen wordt.





Jood
Plotseling verbreken de nazi’s de contacten met Ganz. Waarom is nooit opgehelderd, maar het laat zich raden dat de nazi’s hebben ontdekt dat Ganz een jood is. Hij wordt opgepakt en enkele weken gevangen gezet. Documenten van Ganz worden in beslag genomen en hij wordt ontslagen als hoofdredacteur bij Motor-Kritik. In juni 1934 vlucht Ganz naar Zwitserland. Hij zal nooit meer terugkeren naar Duitsland.





Porsche
Diezelfde maand krijgt Porsche de opdracht van Hitler om de Volkswagen te maken. Porsche komt met een prototype van de Kever. Het prototype heeft veel weg van de Superior. Ook in het ontwerp van de Kever zijn ideeën van Ganz gebruikt, maar Porsche strijkt met alle eer.




Niet de enige
Paul Schilperoord werkt aan een boek over Ganz. In de uitzending brengt hij samen met Netwerk een bezoek aan de bedrijfshistoricus Grieger van het Volkswagenconcern. Grieger geeft toe dat Ganz al vóór de Kever een concept had voor een kleine auto. Maar volgens Grieger was Ganz niet de enige die in de jaren twintig met dergelijke ideeën rondliep. Volkswagen stelt dat Porsche zijn idee niet heeft gestolen van Ganz, maar dat hij onafhankelijk van hem een vergelijkbare wagen ontwikkelde.

01-03-2006 om 00:00 geschreven door donut


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen john Deere Waterloo Boy verslag:

In 1911 komt de Waterloo Gasoline Engine Company met de eerste Waterloo Boy op de markt. Na veel ge븰erimenteer is het eindelijk gelukt een betrouwbare tractor te ontwikkelen, die zowel goedkoop, als eenvoudig qua bediening en onderhoud was. Hierdoor was de tractor ideaal voor de boeren van dat moment, die nog weinig ervaring met dergelijke machines hadden.
 

De Waterloo Boys worden gekenmerkt door verschillende interessante mechanische kenmerken, zoals een versnellingsbak die aan de linkerkant van de motor is gesitueerd in plaats van ervoor of erachter. De versnellingsbak was bovendien alleen aan de motor gekoppeld als de tractor reed. Bij gebruik van de drijfriem was de versnelling losgekoppeld. De riemschijf werd direct vanaf de krukas aangedreven. De Waterloo Boy's zijn uitgerust met een water gekoelde, horizontale 2-cylinder motor op petroleum.


Enkele modellen van de Waterloo Boy worden in Engeland onder de naam
Overtime uitgebracht. In 1918 wordt de Waterloo Gasoline Engine Company overgenomen door Deere & Company voor 2,1 miljoen dollar. Na de overname gaat Deere & Co. voorlopig door met de produktie van de Waterloo Boy. Pas in 1923 wordt de opvolger van de Waterloo Boy, de John Deere D, op de markt gebracht. Van de Waterloo Boy worden verschillende modellen en stijlen uitgebracht. Naast de belangrijkste produktiemodellen, de L,R en N, betreft het voornamelijk experimentele modellen, die niet of nauwelijks verkocht worden.
 

TP/P
De eerste Waterloo Boy tractor is van het model TP en is bedoeld voor grotere bedrijven. De tractor kon een vier-scharen-ploeg trekken. In 1913 komt er een versie uit met rupsbanden, die aangeduid wordt met de namen Sure Grip, Never Slip en Model P. Deze tractoren zijn de enige Waterloo Boy modellen met 4 cilinders. Alle andere modellen hebben 2 cilinders. De 4-takt motor is L-vormig, diagonaal geplaatst en watergekoeld.


L/LA, C en H
In 1913 en 1914 wordt er een Waterloo Boy voor de kleine bedrijven uitgebracht: de Waterloo Boy Model L. Deze 15 pk tractor kon een 2-scharen-ploeg trekken. In totaal werden er van dit model 29 exemplaren verkocht. Onder de naam Model C werd een variant van de L uitgebracht met vier-wiel-aandrijving. Een iets zwaarder model van 25 pk werd onder de naam Model H geproduceerd.
 

R
Gedurende 1914 ontwerpt de Waterloo Gasoline Engine Company een nieuwe Waterloo Boy: Model R. Van dit model worden er in totaal 13 versies uitgebracht, namelijk de stijlen A tot en met M. Elke stijl brengt een (of meer) kleine of grote verandering met zich mee. Hierdoor is er eigenlijk niet te spreken van 'een' Model R. Toch zijn er een aantal kenmerken die gebruikt kunnen worden om het model te herkennen en
te onderscheiden van het volgende model.


De Model R Waterloo Boy is met bijna 10.000 verkochte exemplaren eigenlijk het eerste grote commerciele succes. Dit ondanks het feit dat de Model R maar 1 versnelling vooruit had, wat een stap terug in de ontwikkeling (b)lijkt.
 

Voor de eerste model R stijlen wordt dezelfde L-vormige motor gebruikt als bij de
L, waarbij het vermogen wordt opgeschroefd tot 20 pk. Vanaf stijl H wordt deze motor vervangen door een 2-cilinder, side-by-side motor van 25 pk. Deze motorstijl blijft de standaard stijl voor de Waterloo Boy en andere John Deere tractoren voor de volgende 64 jaar.


N
In 1917 werd de Waterloo Boy Model N ge﮴roduceerd. Dit model had net als
model L weer 2 versnellingen vooruit. In eerste instantie bestond de stuurinrichting van de N nog uit een trommel met kettingen. In 1920 werd dit systeem vervangen door een stuurstang. Daarnaast vonden er nog een aantal veranderingen plaats: de brandstoftank werd hoger geplaatst en er kwam een geklonken frame.


In 1924, na de introductie van de
John Deere D, werden de laatste 93 Waterloo Boy Model N's gemaakt om de nog aanwezige onderdelen op te maken. Ondanks de populariteit van de Model N, waarvan in totaal meer dan 20 duizend exemplaren werden verkocht, konden deze laatste tractoren slechts met grote moeite verkocht worden.


A, B en C
Voor de ontwikkeling van de eerste zelf-ontworpen tractor, sloeg Deere & Co. met de Waterloo Boy aan het experimenteren. Een belangrijkste probleem bij de Model N-en was de aandrijving, die veel slijtage vertoonde door modder en stof. Na enkele experimenten werd besloten om een gesloten oliebad te gebruiken. Dit systeem werd nog tot 1953 gebruikt bij de
John Deere D en de GP. In 1919 en 1920 werden er 7 experimentele Stijl A's (of 'Bathtub's') gebouwd met de eerste versie van deze 'oliebad-aandrijving'. Vervolgens werden er in 1921 zeven Stijl B's gebouwd met een aangepaste Fordson-stijl motor (met toestemming van Ford Motor Company). Tenslotte werden er in 1922 12 Stijl C's gebouwd met alle verbeteringen die in de Model A en B waren uitgetest, maar met de originele Waterloo Boy 6.50x7.00 inch motor, die echter wel opgewaardeerd was tot 800 rpm. Uiteindelijk volgde er een Stijl D, waarvan het tweede exemplaar het eerste produktiemodel van de Model D werd.


Verschil Model R en Model N
Van de Waterloo Boy Model R en Model N zijn verreweg de meeste exemplaren verkocht. Alhoewel er binnen deze modellen veel verschillen voorkomen, zijn er toch een aantal onderdelen waarop de modellen zijn te onderscheiden. De Model R's hebben meestal de radiator aan de rechterkant van een smalle, horizontale brandstoftank zitten. Bij de Model N zit de radiator aan de linkerkant van een brede(re) brandstoftank. Dit komt overigens ook al voor bij Model R stijl H tractoren. De radiator bleek aan de rechterkant een groot deel van het zicht van de bestuurder weg te nemen. Aan de linkerkant was dit een minder groot probleem. Sommige Model R's hebben een verticale, ronde brandstoftank.


Het aandrijfrad op de achterwielen van een Model R heeft een kleinere diameter als het wiel zelf. Bij de Model N is deze diameter vrijwel gelijk.






01-03-2006 om 00:00 geschreven door donut




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Le Mans:
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Auto animaties:
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Donuts:


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Monster Jam 2005 fotos:
Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto


Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!