Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (527a)
    Boven: autobus 386, type "Mercedes-Benz 322, aan de Heuvelpoort op weg naar de stelplaats. Rechts "Kleine Brossel" 31-318.

    (Foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder; een bus van het type "Mercedes-Benz 322" op lijn 82 "Sint-Pietersstation - Snepkaai - Sint-Denijs - Sint-Martens-Latem - Deurle".

    (Auteur onbekend - zomer 1968)

    Bijna onmiddellijk na de oprichting van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Gent (MIVG)op 15 maart 1961 werden 
    herstructureringsplannen bekend gemaakt. De afschaffing van de minst belangrijke tramlijnen was er één van. We lezen daarover in "Het Laatste Nieuws" van 3 augustus 1962:

    "...Tram 8, waarvan de afschaffing tegen 1 augustus in het vooruitzicht was gesteld, rijdt verder met het oudste nog beschikbaar rijtuig 301 zijn slakkegangetje tussen "De Sterre" en het Sint-Pietersstation. Zijn vervanging door autobussen is nu voorzien tegen 15 augustus (* het werd uiteindelijk de 20ste).
    De voor dit jaar ontworpen omvorming van de tramlijnen 6 en 8 hangt echter af van de levering van de hiervoor benodigde autobussen. Deze zeer moderne vervoermiddelen zullen met propaangas worden aangedreven, waarvan de uitwasemingen minder schadelijk blijken dan deze van de thans rijdende autobussen met dieselmotoren.
    Voor de omvorming zijn 6 bussen vereist. Zij werden in Duitsland besteld. Hun levering die voor het laatst voorzien was tegen het einde van juni, werd reeds herhaaldelijk uitgesteld..."

    De MIVG kocht in 1962 twee bussen, type "Mercedes-Benz 322", de nummers 31-382 en 31-383 die halfweg oktober in dienst kwamen op lijn 8.
    Ze werden in 1963 gevolgd door een kleine serie van 4 stuks: 31-384 tot en met 387).
    Daarna werd overgeschakeld op in België gebouwde voertuigen, de reden waarom ons busverhaal hier eindigt.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!