Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
26-01-2008
Op. vervoer Gent (541)
AFLEVERINGEN IN 2008 !!
Eindelijk dan toch een nieuwe start, na een lange stilte wegens een overbevraging voor allerlei activiteiten aangaande het openbaar vervoer.De rubriekjes (telkens voorzien van een afbeelding) verschijnen voortaan "occasioneel" en ongelijk in aantal. Dit kan extreem variëren van ééntje dagelijks tot een tiental om de 14 dagen en net als vroeger handelen over de periode van de stoom- en paardentram, de twee- en drie-assers, de PCC's, de trolleybus of de nieuwste Hermelijntrams... Regelmatig eens komen kijken dus en vooral... veel dank voor de eerder vertoonde hoge belangstelling vanwege mijn "fans" !...
Zicht op de in 1952 aangelegde rotonde ten behoeve van het autoverkeer aan de Sint-Lievenspoort. Rechts onderaan de dubbele kruising van de sporen die behoorden tot de buurtlijnen naar Lochristi, Oostakker en Wetteren enerzijds en deze van de stadslijn 1 anderzijds. De laatsten werden tussen de Eggermontstraat te Ledeberg en het Graaf van Vlaanderenplein ook benut door de rijtuigen van de buurtspoorweglijn Gent-Zuid - Merelbeke, uitgebaat door de toenmalige ETG. Rijtuig 9875 uit de reeks 9874-9879 verlaat hier de Frère-Orbanlaan om via de Sint-Lievensbrug de Hundelgemsesteenweg te vervoegen. De tramexploitatie werd op 30 april 1955 stopgezet. (foto: Clessens / P.Boehm - 1953)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________