|
|
|
Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo |
|
|
19-09-2007 |
Op. vervoer in Gent (86) |
"Een verzoekschrift dat met honderden handtekens wordt bekleed is in de volkrijke wijk van Akkergem in omloop. Daarin wordt gevraagd om deze wijk, welke meer dan 15 000 inwoners telt, benevens allerlei nijverheidsgestichten, hofbouwinrichtingen, de Casino, de stedelijke schietbaan, de zwemschool Dossche, enz... door een tramlijn met de stad te verbinden. Wij wezen reeds lang op het voordeel welke een tramlijn voor die wijk en tevens voor de trammaatschappij zou hebben. In alle geval zouden de inwoners de komst van de tram met grote volksvreugde vieren..." (Gazette van Gent - 21 februari 1907) Antwoord van de trammaatschappij aan het Gentse schepencollege op 9 september 1907: "Onze raad heeft kennis genomen van het verzoekschrift, strekkende tot het leggen van een tramlijn om de wijk Akkergem met de Zuidstatie te verbinden langs het justitiepaleis en de Kouter. Wij hebben bestudeerd welke weg deze lijn zou kunnen volgen en vastgesteld dat deze niet zal kunnen gelegd worden vooraleer een rechtstreekse straat kan worden gemaakt die de Casino met de Recolettenbrug verbindt. Elke andere oplossing zou de reisweg buitenmatig verlengen en erge moeilijkheden van uitvoering en uitbating opleveren. In deze voorwaarden en om rekenschap te houden met de wensen van de inwoners van de wijk Akkergem, zouden wij in grondbeginsel geneigd zijn een lijn te bouwen, van zodra de ontworpen rechtstreekse straat (*Papegaaistraat) door de zorgen en op de kosten van de openbare machten zal verwezenlijkt zijn." In de Gazette van Gent van 26 november 1913 stond te lezen: "De Gentse trammaatschappij heeft de burgemeester op de hoogte gebracht van haar intentie om de verlenging van lijn 2 in uitvoering te brengen, eens de verstevigingswerken aan de Recolettenbrug achter de rug zullen zijn. De reisweg zal dan leiden door de Vandeveldestraat, Annonciadenstraat en Papegaaistraat tot aan de Rozemarijnbrug in de wijk Akkergem. Verder langs de nieuw ontworpen laan aan de linkeroever van de Coupure die Bernard Spaelaan zal heten, de Godshuizenlaan (*thans Martelaarslaan) en de Albertlaan tot aan de statie Gent-Sint-Pieters. Doch de toelating vanwege de regering ontbreekt nog..." Door een betreurenswaardige samenloop van omstandigheden zouden de Koolkappers nog zeven lange jaren op de komst van hun zo geliefde tram moeten wachten. We zetten enkele berichten chronologisch op een rijtje, zoals ze verschenen in de Gazette van Gent". 26 december 1913: "Men is begonnen aan het leggen van de nieuwe tramlijn naar Akkergem door het hernieuwen van de wissels op de hoek van de Korte Meer en de Kouter. De rijtuigen van lijn 2 (witte plaat) zullen voortaan hun eindpunt hebben op de Koophandelsplaats. Het zijn enkel de rijtuigen van lijn 4 (rode plaat) die voortaan langs de Korte Meer zullen rijden en van de Korenmarkt verder tot aan de Sassepoort. (* belangrijke trajectwijziging op 10 januari 1914 met gevolgen tot op heden voor de lijn naar de Muide) 29 december 1913: Het beheer van de trammaatschappij heeft van het bestuur van Bruggen en Wegen het bevel ontvangen de werken te staken die aan het kruispunt van de Zonnestraat en de Veldstraat begonnen waren voor de verlenging van de tramlijn naar Akkergem, omdat de nodige machtiging niet gegeven is! Door het wegnemen van de kruising is het verkeer voor de reizigers naar de Sassepoort en het Arsenaal voor goed onderbroken. In de gemeenteraad meende de heer Vander Stegen (* later nog burgemeester van Gent)dat er kwade wil in het spel is... 12 maart 1914: Wat de nieuwe lijn van de Rozemarijnbrug over de Coupure naar de statie Gent-Sint-Pieters betreft hoopt de minister dat de werken nog voor de zomer kunnen aangevangen worden... 25 juli 1914: Aan de Recolettenbrug zal het verkeer voor voertuigen en rijtuigen van 27 juli tot 1 augustus onderbroken zijn. Men zal er de plankenvloer vernieuwen en dubbele tramriggels plaatsen voor de lijn van de Zonnestraat naar Akkergem... (*de ministeriƫle vergunning was intussen verleend, maar op 4 augustus brak de Eerste Wereldoorlog uit en werden alle plannen voor lange tijd opgeborgen)
|
|
|
|
Reacties op bericht (1)
18-09-2007 |
Wandelgroetjes uit Borgloon |
18-09-2007, 12:51 geschreven door Johnny en Christiane
|
|
|
|
|
|
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER !!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________ |
|
|
|