Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
26-01-2008
Op. vervoer Gent (549)
Sfeerbeeld aan de Dampoort, te situeren tussen 1924 en 1936, met rechts de spoorwegviaduct voor de lijn Gent-Antwerpen en Gent-Eeklo - Maldegem. Links een gedeelte van het Oktrooiplein. Het tijdperk van de stoomlocomotieven is nog volop aan gang. Het hotel uiterst links (nabij de Koopvaardijlaan) is intussen gesloopt. Een tramrijtuig verzekert de dienst op lijn 3. Het betreft één van de vier ex-zomertrams 216 tot en met 219, in 1924 omgevormd tot rijtuigen met gesloten platforms en zes zijraampjes, die het nooit tot drie-assers hebben gebracht. Ze bleven in reizigersdienst tot 1936. De rijtuigen 217 en 218 werden naderhand verkocht aan firma De Roeck uit Gentbrugge. De 219 kreeg in 1937 een open zijkant en kwam als nummer 173(II) terecht bij de spoordienst. De 216 werd daar in hetzelfde jaar in ongewijzigde vorm aan toegevoegd en later tot open zomertram gerestaureerd. In die hoedanigheid in september 2004 nog te zien als onderdeel van de historische tramstoet.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________