Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
10-09-2007
Op. vervoer in Gent (6)
31 juli 1929 (Gazette van Gent)
De buurttrams naar Gent hebben hun eindpunt op nogal ver van elkaar verwijderde plaatsen, namelijk aan het Rabot voor de lijnen naar Zomergem, Nevele en Evergem en aan de Dampoort voor de lijnen naar Lochristi, Wetteren en Oostakker. Zulks veroorzaakt natuurlijk onaangenaamheden voor de reizigers die naar de grote statie moeten en in overeenstemming met het stadsbestuur werd besloten, al de buurtlijnen naar Gent-Sint-Pieters te leiden. De lijnen van het noorden en het noordoosten zullen binnenkort langs de Heirnislaan en de Brusselselaan lijn 9 vervoegen naar Gent-Sint-Pieters, de lijnen van de westelijke groep zullen aan de Martelaarslaan aansluiten op lijn 2. Die belangrijke wijziging zal samengaan met de volledige elektrificatie van de buurtlijnen in de omtrek van de stad. (* deze plannen werden werkelijkheid op 10 februari 1931 voor de lijnen O, L en W, op 5 april voor lijn N, op 3 mei voor lijn Z en op 8 augustus voor lijn E)
Motorwagen 9790 in 1935 gefotografeerd op het Maria-Hendrikaplein, in dienst op de lijn naar Oostakker (verzameling Walter Weyts).
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________