Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (87)
    Tussen de Papegaaistraat en de Bernard Spaelaan kwam in 1925 een vaste brug tot stand, die echter een kort bestaan zou kennen...


    Het verdere verloop via krantenknipsels uit de Gazette van Gent.
    21 april 1919
    Wanneer wordt de tramlijn voortgetrokken van de Zonnestraat naar Akkergem en begint men aan de nieuwe Rozemarijnbrug? Dat zijn ontwerpen van voor de oorlog en de plans liggen gereed. We weten dat niet alles ineens kan gedaan worden, maar het is maar om de memorie eens op te frissen!...
    21 april (!) 1920
    Naar men ons zegt zal men de lijn van de Zonnestraat tot aan de Coupure beginnen voortleggen zodra de werken in de omgeving van de Zuidstatie gedaan zijn. Het is te hopen dat het waar is!
    23 augustus 1920
    Werklieden van de trammaatschappij hebben een groot getal riggels aangevoerd in de Vandeveldestraat, met het inzicht van de werken die moeten aangevangen worden voor het leggen van de lijn naar Akkergem. Het zal de verlenging zijn van lijn 2 die thans tot in de Zonnestraat loopt en binnenkort zal rijden tot aan de Rozemarijnbrug.
    18 november 1920
    In de afgelopen nacht werden de luchtkabels voor de nieuwe lijn naar Akkergem over de gehele lengte met elkaar verbonden. Er blijft nog enkel de spoorverbinding te doen tussen de Recolettenbrug en de Zonnestraat.
    Dit werk wordt uitgevoerd zodra de dienst zal beschikken over de sporen welke de Duitsers weggehaald en naar Roeselare gezonden hadden. Zij werden door de herverzamelingsdienst aan de maatschappij teruggegeven. Werklieden zijn bezig die op te ruimen uit de betonwerken waarvoor zij door de vijand werden aangewend.
    Onmiddellijk nadat het materieel te Gent zal aangekomen zijn, zal de lijn naar de Coupure worden afgewerkt. Dan zullen de bewoners reeds gedeeltelijk voldoening bekomen, in afwachting dat de nieuwe Rozemarijnbrug toelaat de lijn met de statie Gent-Sint-Pieters te verbinden langs de Martelaars-, Brittannië- en Albertlanen.
    30 november 1920
    Eergisteren hadden wij om 6 uur 45 het geluk de eersten te zijn om met de tram nr. 2 mee te rijden, welke van de Zonnestraat over de Recolettenbrug verder rijdt tot aan de hoek van de Papegaaistraat en de Coupure Rechts.
    Na zovele jaren wachten zal het voor de inwoners van de wijk Akkergem voortaan gemakkelijker zijn om zich naar Gentbrugge te begeven en de sportmannen die er naar de velodroom vlakbij het Arsenaal of het voetbalplein moeten zullen bijzonder tevreden zijn.
    15 januari 1921
    Binnenkort zal de nieuwe brug gelegd worden over de Coupure, rechtover de Papegaaistraat en de Kleine Bellevuestraat (* thans Rozemarijnstraat). Het zal een houten, vaste brug zijn. Ze is afkomstig van Calais en werd tijdens de oorlog in opdracht van de Belgische regering gemaakt. Ze zal gedurende twintig jaren dienst moeten doen voor de voetgangers en de tram, om vervolgens vervangen te worden door een stenen brug. De Rozemarijnbrug die er dichtbij ligt zal behouden blijven voor de andere rijtuigen. (* dit plan werd nooit gerealiseerd!...)
    22 januari 1921
    Er is sprake van, het toekomende jaar de werken aan te vangen om de lijn die van de viaduct over de Kortrijksesteenweg tot aan De Sterre rijdt, te verlengen langs de Albertlaan, Martelaarslaan en Akkergemlaan naar de Rooigemlaan in het kwartier van de Brugsepoort. Volgens men ons verzekerde hebben deskundigen op de Albertlaan reeds opmetingen gedaan...
    15 december 1922
    Naar het schijnt zijn de plannen goedgekeurd voor een nieuwe brug over de Coupure, ter vervanging van de houten Rozemarijnbrug. Een vaste brug zal toelaten tramlijn 2 te verlengen langs de Bernard Spaelaan tot aan de statie van Gent-Sint-Pieters.
    De trammaatschappij kan er misschien aan denken nu reeds de lijnen te leggen van de Spaelaan tot aan de statie, in verbinding met lijn 2. Men zou enkel dienen af te stappen aan de Coupure, de brug overgaan zoals dat aan de Sassepoort gebeurt en het ware afgelopen...
    1 april 1923
    Van heden af zullen de trams 4, 7 en 8 rondom de nieuw aangelegde Maria-Hendrikaplaats rijden en stilhouden juist voor de ingang van de statie...
    4 december 1923
    Door sneeuw en de vorst van de voorbije week moet de inhuldiging van de tram naar Akkergem worden verschoven. De stedelijke overheden zullen op zondag 9 december om 11 uur door de comiteiten van Gent-Sint-Pieters en Akkergem ontvangen worden in de wachtzaal eerste klasse van de statie. Stipt om 11 uur 15 zullen de eerste tramrijtuigen de Maria-Hendrikaplaats verlaten naar het uiteinde van de Rozemarijnbrug.
    Om 11 uur 30 zal de officiële inhuldigingszitting geschieden in het Salon Napoléon. 's Avonds zal een groot wandelconcert door de wijk trekken. Alles wordt besloten door een prachtig vuurwerk, dat wordt afgeschoten aan het rond punt van de Brittannië-, Martelaars- en Godshuizenlanen.
    10 december 1923
    Zondagmorgen had de inhuldiging plaats van de zo lang verwachte tramlijn Gent-Sint-Pieters - Rozemarijnbrug. (*lijn 8 met wit-geel bord)
    Drie nieuwe rijtuigen waren versierd met vlagjes. De aanwezige overheidspersonen en het inrichtend comiteit stegen in het eerste, het tweede werd bezet door het muziekkorps van de Weesjongens, dat voor het vertrek de Brabançonne speelde. In het derde namen de genodigden plaats. De ordedienst werd waargenomen door de turnmaatschappij De Arteveldetelgen.
    Langs de weg stond veel volk te zien. De zo lang verwachte trams werden tijdens de doortocht met salvo's geweerschoten begroet...
    26 februari 1925
    De opbouw van de nieuwe brug over de Coupure zal binnenkort in aanbesteding worden gelegd. Teneinde de werken spoedig te laten doorgaan en de verbinding tussen de tramlijnen 2 en 8 te kunnen verwezenlijken, heeft de trammaatschappij besloten een zeer belangrijk deel in de onkosten te dragen. De werken zullen op 1 april beginnen.
    15 oktober 1925
    Met de werken aan de nieuwe Rozemarijnbrug gaat het snel vooruit. De stad doet reeds het nodige uitvoeren langs de rechteroever om de bestrating op gelijk peil van de brug te brengen.
    Ook de trammaatschappij is niet ten achter gebleven. De sporen zijn aangebracht om de lijn aan het einde van de Papegaaistraat te doen aansluiten op deze welke in de Bernard Spaelaan liggen. Aan de brug zijn langs de beide oevers de twee trampalen opgericht.
    Op 10 november zal de scheepvaart worden hersteld, als de aarden da is uitgebaggerd. Over een paar weken krijgen de voetgangers toegang over de nieuwe brug. De werken zullen eerder dan de bepaalde tijd van 1 februari voltrokken zijn.
    In de tramdienst komen belangrijke wijzigingen in voege. Tram 2 zal de nieuwe brug over rijden en de lijn 8 volgen tot aan De Sterre. Bijgevolg zal men van het Arsenaal te Gentbrugge de verbinding bekomen tussen Gent-Zuid en Gent-Sint-Pieters en verder kunnen rijden tot aan De Sterre. Tramlijn 8 verdwijnt dus.
    18 december 1925
    De proef over de nieuwe Rozemarijnbrug is eergisteren volkomen geslaagd. Reeds enige dagen was men zinnens de controle aan te vatten, doch het gure weder had zulks belet.
    Twee tramrijtuigen welke elk 15 ton wegen en een wagon geladen met kasseien die een gewicht vertegenwoordigde van omtrent 18 ton, tezamen 48 ton, zijn langzaam de brug overgebold onder het toezicht van de ingenieurs en de ondernemer. Zij konden vaststellen dat de nieuwe brug de verzekering van hoogste veiligheid heeft gegeven. (* lijn 2 officieel in gebruik vanaf 22 december)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!