Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    19-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (88)
    Een exemplaar uit de eerste reeks drie-assers (302-315) overschrijdt de Rozemarijnbrug en verzekert de dienst op lijn 2 of lijn 9. De foto dateert van omstreeks 1930 (zie ook bij "Op. vervoer in Gent (17)".


    18 juni 1928
    Vrijdagnamiddag werd een vergadering gehouden in het provinciaal hotel om het zo belangrijk vraagstuk van de elektrificatie der buurtlijnen in de omgeving van Gent vast te stellen.
    Na een gedachtenwisseling is de principiële overeenkomst ontstaan tussen de openbare machten en de belanghebbende maatschappijen nopens de elektrificatie van de groep Gent-Oost (Heusden, Lochristi en Wetteren) en Gent-West (Evergem, Lovendegem en Drongen), alsook de eindaankomst van de geëlektrificeerde buurtlijnen aan de statie Gent-Sint-Pieters. (* dit zou voor de zes lijnen verwezenlijkt worden in de lente van 1931)
    De beide maatschappijen zijn overeengekomen om bij gezamenlijke kosten aansluitingen te verwezenlijken tussen de Kasteellaan en de Terplatenbrug enerzijds en het Rabot en de Rozemarijnbrug langs de Coupure Rechts anderzijds.
    15 januari 1929
    De nieuwe tramlijn 9, die wegens de sluiting van de Zuidstatie sedert zondag 7 oktober van de Sint-Lievenslaan naar Gent-Sint-Pieters rijdt en zo de inwoners van Gentbrugge en Ledeberg een korte reisweg dan deze van lijn 2 aanbiedt, zal te rekenen van 16 januari voortaan dienst doen tussen het Arsenaal en de Sint-Pietersstatie.
    30 juni 1929
    De trammaatschappij zet het ontwerp voort van de rechtstreekse verbinding van de terminuspunten met deze van de buurtlijnen aan de statie Gent-Sint-Pieters en gaat de vertakking verwezenlijken tussen de Rabotstatie en de Rozemarijnbrug langs de Begijnhoflaan, de Contributiestraat en de Coupure.
    Wanneer de Nationale Maatschappij haar buurtlijnen zal geëlektrificeerd hebben, zal zij gebruik maken van de installaties van de stadslijnen en overeenkomstig de algemene wens haar buurttrams laten rijden tot op de Maria-Hendrikaplaats.
    22 oktober 1929
    Men is op de Coupure Rechts druk bezig met het plaatsen van sporen om de nieuwe tramlijn van het Rabot in verbinding te brengen met de Rozemarijnbrug en de Sint-Pietersstatie.
    10 april 1930
    De nieuwe lijn langsheen de Coupure zal op 16 april worden ingehuldigd. De rijtuigen van lijn 9 Arsenaal - Gent-Sint-Pieters, zullen op de Begijnhoflaan verder rijden tot aan het Rabot, waar de gemeenschap wordt verwezenlijkt met lijn 1. Volgens de berekeningen van het bestuur zal lijn 9 sneller gaan dan lijn 1, daar zij over geen enkele draaiende brug leidt en de hindernissen langs de lanen minder talrijk zijn dan in het centrum van de stad.
    In geval van druk verkeer zal men uitsluitend tussen het Rabot en de Sint-Pietersstatie bijgevoegde rijtuigen in dienst stellen. Ze zullen het nummer 10 dragen. Op het haltebord aan de Rozemarijnbrug zijn de nummers 2, 9 en 10 aangebracht.
    17 april 1930
    De nieuwe tramlijn Rabot - Coupure is gisteren in werking getreden. Voor de reizigers van de Brugsepoort die de Sint-Pietersstatie moeten bereiken is het ongetwijfeld een merkelijke verbetering. (*die dag werd officieel voor het eerst de wissels bereden die van de Rozemarijnbrug naar de Coupure-Rechts en vice-versa leiden)
    Er wordt aangedrongen opdat de nieuwe tramlijn 9 van aan het Rabot verlengd zou worden langs de Plezante Vest en het Nijverheidsplein (* thans Neuseplein) tot aan de Sassepoort. Aldus zouden de inwoners van de wijk Muide een snellere verbinding bekomen met de statie Gent-Sint-Pieters dan langs lijn 4, waar de rijtuigen langdurig worden opgehouden aan de vaak gedraaide Vleeshuisbrug. 
    (* de elektrische buurttrams van de lijnen Zomergem en Evergem maakten respectievelijk vanaf 3 mei en 6 augustus 1931 gebruik van de sporen op de Coupure-Rechts en de Rozemarijnbrug)
    (* de tramlijn van de Rozemarijnbrug naar het Rabot werd op 3 januari 1932 uitgebreid tot aan de Muide, maar lijn 9 werd ingekort tot het traject Arsenaal - Sint-Pieters, terwijl het deel tussen het station en de Muide het nummer 10 kreeg)
    (* op
    16 november 1933 werd lijn 10 afgeschaft en verscheidene jaren bediende lijn 9 het hele traject Arsenaal - Sint-Pietersstation - Muide)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!