Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
10-09-2007
Op. vervoer in Gent (7)
1 augustus 1940 (Vooruit)
Als gevolg van het opblazen van de Rozemarijnbrug en de Albertbrug was tramlijn 9 van het Rabot naar de Sint-Pietersstatie en terug totaal onderbroken. Thans is de Albertbrug voor het tramverkeer hersteld. Voor de Rozemarijnbrug liggen de zaken moeilijker. Teneinde zo spoedig mogelijk de tramverbinding te herstellen overweegt men lijn 9 langs de voorlopige Contributiebrug op de Coupure te doen oversteken en dan langs de Nieuwe Wandeling en de Akkergemlaan over de sporen van de buurttram van Nevele terug te rijden naar de Martelaarslaan.De verbinding Gent-Sint-Pieters - Rabot zou dan een voltrokken feit zijn. Eerstdaags zullen daar wellicht trams in circulatie worden gebracht. (* een volkomen uit de lucht gegrepen bericht of een meteen verworpen voorstel, vermits de krant van 2 augustus vermeldt: "Een noodbrug is aangelegd over de Coupure voor voetgangers die van het centrum kunnen overstappen naar de Bernard Spaelaan, om daar tram 9 te nemen naar de Sint-Pietersstatie.")
Drie-asser 339 (?) in dienst op lijn 2, overschrijdt het enkel spoor op de Albertbrug.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________