Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
19-09-2007
Op. vervoer in Gent (94)
29 april - 27 augustus 1980 (info F. Coussens)
Aangezien bij de bouw van de brug geen rekening meer moest gehouden worden met grote binnenschepen werd de doorvaartruimte erg beperkt. Een PCC-rijtuig begeeft zich naar de Bernard Spaelaan.
De houten Rozemarijnbrug die sedert het begin van de Tweede Wereldoorlog voor het tram- en gewone wegverkeer in gebruik was, werd heropgebouwd. De lijnen 21, 22 en 10 werden onderbroken. Een pendeldienst werd ingericht naar het Sint-Pietersstation via een wissel in de Bernard Spaelaan. De trams reden met een blanco lijnfilm, maar met een grote, zwarte plaat voor de stuurpost, waarop in witte letters het traject vermeld was. Lijn 21/22 keerde terug op het oude overloopspoor in de Papegaaistraat, lijn 10 op het nieuw geplaatste wisselcomplex aan het uiteinde van de Coupure Rechts.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________