Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    02-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (98)
    De tram uit Melle is net aangekomen aan het Arsenaal te Gentbrugge. Over de ringspoorweg bemerken we twee rijtuigen van de lijnen 1 en/of 2 naar de stad. Uiterst rechts een aanhangwagen van de reeks 55-64. Let ook op het lijnbord dat het nummer 10 draagt. De foto moet echter gedateerd worden omstreeks 1923, aangezien de motorrijtuigen reeds met een sleepbeugel zijn uitgerust.

    De aanleg van een tramlijn naar Melle heeft heel wat voeten in de aarde gehad.
    Reeds op 3 maart 1909 meldde de Gazette van Gent: "... Onder de verkeersmiddelen welke in de huidige tijd een grote gunst genieten, behoren de trams van de buurtspoorwegen. Zo zijn enige tijd geleden een groep inwoners van Melle bij het beheer van de elektrische trams geweest, om te vragen dat de lijn van het Arsenaal te Gentbrugge zou voortgetrokken worden tot in Melle. Het bestuur heeft zich echter niet genegen vertoond aan die vraag voldoening te schenken, daar Melle een spoorwegstatie heeft waarin de treinen van drie lijnen stilhouden, namelijk Gent-Brussel, Gent-Dendermonde en Gent-Geraardsbergen.
    De tramcompagnie zou meer geneigd zijn de lijn van het Arsenaal voort te leggen tot aan de herberg De Leeuw, om daar linksaf te draaien naar Heusdenbrug en terug te keren langs de steenweg van de brug naar Gentbrugge..."
    De gemeenteraad van Melle vroeg op 23 mei 1909 aan de minister van Spoorwegen de toelating om de elektrische lijn Gent - Gentbrugge-Arsenaal te verlengen tot aan de dorpskern, waarop een openbaar onderzoek werd geopend. De voornaamste argumenten waren "...dat de lijn zeer winstgevend zou zijn voor de trammaatschappij en van het grootste nut voor de talrijke hofbouwers en bloemisten die langsheen de staatsbaan van Gent naar Melle wonen..."
    Gentbrugge besloot in haar zitting van 16 november 1910, eveneens een aanvraag in te dienen tot het bekomen van een dergelijke lijn.
    Het duurde uiteindelijk nog tot 19 maart 1912 vooraleer daadwerkelijk de hand aan het werk werd geslagen.
    "...De inrichting had in het begin nogal wat tegenkanters, maar nu men weet dat men bij het nieuwe statiegebouw van Melle ruim dertig trappen zal moeten klimmen alvorens de trein van de Staatsspoorwegen te bereiken, zijn er reeds velen bekeerd en zeer tevreden de tram te zullen kunnen bezigen. (Gazette van Gent - 9 augustus 1912)
    Maar "...het natte weder van deze droevige zomer (* de natste van de twintigste eeuw) speelt de werklieden veel parten. Al het buitenwerk ondergaat veel vertraging. Bij het leggen van de tramlijn naar Melle mag men terecht van een zware tegenslag spreken... (Gazette van Gent - 31 augustus 1912)
    De tramlijn werd pas op donderdag 26 december 1912 in dienst gesteld. De trams reden om het half uur langs de Brusselsesteenweg tot aan Het Smiske. Daar het de verlenging betrof van lijn 1 Gasmeterlaan-Rabot-Korenmarkt-Zuidstatie-Ledebergplein-Arsenaal, bekwam ze het nummer 10. (* pas in 1931 gewijzigd in 20)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!