Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    02-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (100)
    Een fraaie close-up van aanhangwagen 59, op 16 juni 1946 geparkeerd op het wijkspoor in de huidige Fabiolalaan dat tussen 1930 en 1970 buiten de spitsuren vaak in gebruik was,.
    Hoog tijd echter om over te gaan tot het opsommen van de belangrijkste bijzonderheden aan dit type rijtuig.

    - twee-assig, tussenafstand 2 meter;
    - gewicht: ongeveer 5700 kg;
    - ingericht met langsbanken;
    - kleur: het "Empain"-geel, eigen aan de ETG;
    - 18 zit- en 27 staanplaatsen;
    - iets spitsere platforms dan de motorwagens;
    - doorloopdeuren in de fronten;
    - 2 kleine en 2 grote vensters (klein-groot-groot-klein);
    - een "lanterneau" op het dak.

    De aanhangwagens van het type 55-64 waren aanvankelijk vooral te zien op de lijnen naar Melle en Merelbeke. Vanaf omstreeks 1940 ook op de stadslijnen, vooral lijn 4 tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt.

    Bij de elektrificatie van de lijn naar Lovendegem in november 1930en enkele maanden later tot in Zomergem, deden ze ook daar sporadisch dienst.

    In 1937 werden ze voorzien van een elektrische beremming met "sécheron"-systeem (de befaamde slurven), evenaals de motorrijtuigen dvan de reeks 316-330 ie de wagens moesten trekken.
    Plooideurtjes sloten de platforms af en er kwam een vernieuwde verlichting. Elektrische bellen vervingen de oude, welke met lederen riemen bediend werden. Op de zijplaten verdween de dwarslat.
    (* informatie via Pierre de Meyer en Freddy Cousens)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!