Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    08-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (112)
    Aan de terminus van de lijn Gent - Merelbeke op het Graaf van Vlaanderenplein werden heel wat opnamen gemaakt die op het eerste zicht alle variaties op hetzelfde thema zijn. Bij nauwkeuriger toekijken vallen toch af en toe enkele merkwaardige verschillen op.
    Hier een zicht waarop tussen motorwagen 9879 en de tweede aanhangwagen van het type 65-72, een bijwagen van de NMVB is geschakeld, duidelijk te herkennen aan het embleem van de Buurtspoorwegen op het zijpaneel en het ontbreken van de klassieke "lanterneau" op het dak...

    Kort na de Tweede Wereldoorlog werden de solenoïde-beremmingen voor de bijwagens uiteindelijk toch geleverd. Een nota van 26 juni 1946 vermeldt dat de rijtuigen 65 en 66 er reeds volledig waren mee uitgerust en de drie wagens 67, 68 en 69 in dienst waren zonder beremming. Doch ook deze zouden binnen de maand worden aangepast. De laatste drie (de nummers 70, 71 en 72) zouden eind september in dienst komen.
    Bij het afsluiten van het jaar moet dus de hele reeks van acht oude twee-assige motorrijtuigen tot bijwagens getransformeerd zijn geworden.
    (informatie bij artikels 109 tot 112 bekomen via P. de Meyer en F. Coussens)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!