Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
14-10-2007
Op. vervoer Gent (123)
9 oktober 1895(Het Volk)
Een paardentram van de lijn Korenmarkt - Sassepoort (*Muide) in de Geldmunt. Links het Gravensteen.
In de laatst gehouden zitting van de stedelijke raad heeft de heer Duhayon gevraagd de maatschappij van de tramways wel tot haar plichten te willen roepen. De banen zijn slecht. Het is waar dat er herstellingen worden uitgevoerd, maar hoelang zal de verbetering duren? De bochten zijn ellendig en de dienst is zodanig ingericht, dat men sneller te voet gaat dan in de lamentabele en in ontbinding verkerende rijtuigen geschokt en geschaafd te worden. Zulke toestanden kunnen niet oneindig voortduren. Alle drie maanden worden de huurrijtuigen van de koetsiers nagezien en desnoods afgekeurd. Hij zou willen dat hetzelfde gebeurt met de tramrijtuigen. Alle dagbladen stellen eensluidend dat de dienst zoals die nu bestaat verwerpelijk is. De prijzen zijn te hoog en alles wordt onvoldoende onderhouden. Het is algemeen geweten dat in geen stad van het land minder van de tram gebruik wordt gemaakt als te Gent. De heer burgemeester verklaarde dat de opmerking van het geacht raadslid zal verzonden worden naar de technische dienst, met het verzoek het nodige te doen. Bovendien eindigt de concessie van de compagnie welke de tramways in de stad exploiteert in 1899. Zij had het recht lijnen langs de boulevards en het Dok te leggen, maar daar is nooit aan begonnen. Zij bepaalde zich bij deze die rechtstreeks winst opleverden. De heer burgemeester is voorstander van onmiddellijk de trams over te nemen. Er zou door drie experten, waarvan één wordt benoemd door de stad, één door de tramcompagnie en een derde door de rechtbank van koophandel, een inventaris worden opgesteld van de waarde der onroerende goederen die aan de maatschappij behoren: de rijtuigen, paarden, harnassuren, enz., niet inbegrepen de rails die aan de stad toekomen. Op dit ogenblik zouden bij het gemeentebestuur verschillende concessievragen binnengekomen zijn. De trams zouden door elektriciteit worden voortbewogen.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________