Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (124)
    Zicht op de voltooide werkplaatsen te Gentbrugge, met onder meer de stookzaal met schoorsteen, de machinezaal voor het opwekken van de elektriciteit en de ladingzaal voor de accu's.
    In de straten van de stad voelden de Gentenaars de omvangrijke werken voor de komst van de elektrische trams aan den lijve. Onnodig te zeggen dat de plaatselijke pers de zaak zowel informatief als kritisch volgde. Daarvan getuigen volgende artikels uit "Het Volk", "De Gentenaar" en "Gazette van Gent".

    3 oktober 1898

    Een talrijke ploeg werklieden is dapper bezig aan de opbouw van de werkhuizen van de elektrische trammaatschappij te Gentbrugge.
    De machinezaal is in het droge. Men maakt op de werf een grote steenput welke 450 m³ kan bevatten, bestemd voor het kuisen van de rijtuigen. De muren van de zalen voor het laden van de accumulatoren zijn op hoogte en men is begonnen aan het dak.
    In de machinezaal metst men de blokken waarop de dynamo's moeten komen. Heden worden de vier ketels binnengebracht. De schouw is veertig meter hoog.
    Een ingenieur en enige bijzondere werklieden van de Engelse maatschappij Westinghouse zijn in de stapelplaats van de stoomtramlijn te Mariakerke aangekomen om in de vijf rijtuigen welke zich daar reeds bevinden de nodige toestellen te plaatsen, bestemd om de gang van deze rijtuigen te regelen: voor- of achteruit, sneller of trager, of ze geheel te doen stilstaan. De accumulatoren zullen later gezonden worden.


    5 oktober 1898

    Zondag zijn een paar open rijtuigen van de paardentram welke men voor het smallere spoor veranderd heeft, van de Korenmarkt naar de Brugsepoort gereden en vice-versa. Ze lopen ongewoon zacht en schokken niet meer zoals vroeger het geval was.
    In de Langeviolettestraat is men bezig nieuwe kasseien aan te brengen, maar binnenkort zal men ze weer moeten weghalen voor de riggels van de elektrische tram. Dat is zo de zalige gewoonte in Gent!
    Het tramhuisje op de Korenmarkt is maandag van zijn plaats weggenomen en wat verder gezet. Een tramrijtuig is tot wachthuisje en dagbladwinkel ingericht.

    12 oktober 1898

    De werken zijn nu op vele plaatsen tegelijk aangevangen. De verbinding van de lijn in de Sint-Jansstraat (*thans Limburgstraat) en Cataloniëstraat met de Korenmarkt is bijna voltrokken. De overtocht van de Vleeshuisbrug is bij ministerieel bevel geschorst voor het leggen van de riggels en men werkt er dapper aan.
    Men is nu ook begonnen in de Schouwburgstraat en weldra zal men dit deel langs de Korte Meer en de Posthoornstraat (* thans Sint-Niklaasstraat) ook met de Korenmarkt verbinden.
    Wanneer men de lijn over de Kouter en de Brabantdam naar de statie (* Gent-Zuid) legt, zal de gemeenschap met de Korenmarkt geschieden langs de Vlaanderenstraat en de Sint-Jansstraat.
    Nog enige rijtuigen van de paardentram worden voor de nieuwe sporen omgebouwd.

    17 oktober 1898

    De koffiehuishouders in de Schouwburgstraat schijnen in het geheel niet ingenomen te zijn met de tramlijn die voorbij hun deur loopt. Dit ontneemt aan de meesten hun terrassen op de dagen van concerten op de Kouter. Er is bevel gegeven om dit deel van de lijn ten spoedigste te voltooien.
    Voor de kromming van de Korenmarkt naar de Muidepoort heeft men weeral een deel moeten wegnemen van de Groentenmarkt, waarvan men reeds voor het leggen van de paardentramriggels een stuk heeft moeten afbreken.

    24 oktober 1898

    Eerstdaags zal de dienst van de paardentrams tussen de Muide en de Zuidstatie gebeuren langs de Cataloniëstraat en de Vlaanderenstraat. De lijn naar de Dampoort zal deze week voltooid zijn tot aan Sint-Jacobs. Dan zal de dienst tussen deze plaats en de Brugsepoort ook met veranderde rijtuigen gebeuren.
    Daarna zal men de lijn naar de Dampoort voortleggen. Dan blijft nog de lijn over de Kouter naar de Keizerpoort. De dienst van het Rond Punt en de Van Arteveldeplaats zal geschieden langs de Vlaanderenstraat. In dit deel van de Brabantdam komt geen spoor meer. (* na de sluiting van het Zuidstation in 1928 kwam het daar terug om de verbinding met Sint-Pieters via lijn 2 korter te maken) 
    Het tramnet zal vervolledigd worden met het deel tussen de Heuvelpoort en de Belvédère (* aan de grote vijver van het Citadelpark) en de lijn van de Dampoort langs de Kasteellaan.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!