Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
14-10-2007
Op. vervoer Gent (128)
Een trolleytram begeeft zich aan de Dampoort onder één van de vier bogen van de in 1909 voltooide monumentale spoorwegbrug, onderdeel van de nieuwe treinverbinding tussen Gent en Antwerpen.
4 oktober 1912(Gazette van Gent)
De verplaatsing van de riggels aan de Dampoort en de herkasseiding in de Dampoortstraat vorderen maar langzaam door het aanhoudend slecht weder. Aan de nieuwe Dampoortbrug wordt fel gewerkt. Verder op de Antwerpsesteenweg, rechtover de nieuwe statie van het Land van Waas, is men bezig de straat op het toekomstige peil te brengen. Daartoe heeft men op de gehele lengte de tramlijn 50 tot 60 centimeter moeten verdiepen, dus ook de straat. De plaats waae vroeger de statie van de spoorlijn naar Antwerpen stond, zal samen met de Land van Waasplaats een groot plein worden, vanwaar op het grondgebied van Gent een boulevard zal aangelegd worden van 16 meter breedte, die zal lopen in de richting van de voormalige spoorlijn. Wanneer al die werken zullen voltooid zijn, zal de tramlijn 3, die nu nog stopt op het einde van de Dampoortstraat, over de nieuwe brug voortlopen en dan verder langs de Dendermondsesteenweg tot aan het Heirnisplein. (*dit laatste was pas 14 september 1923 een feit)
5 oktober 1912(Het Volk)
Een ploeg werklieden van de trammaatschappij arbeidt ijverig aan de verbinding tussen de lijnen van de Kortrijksesteenweg en die naar De Sterre. (*in gebruik op 16 januari 1913 als verlenging van lijn 4) Daarna zullen ze beginnen aan het verleggen van de lijn van de Hofbouwlaan langs de Citadellaan (* dat gedeelte is thans de Charles de Kerchovelaan) en de verbinding maken met de lijn van de Kortrijksepoort. Het verlaten deel op de Parklaan zal tijdens de Wereldtentoonstelling als afwijkingsbaan dienen.
7 oktober 1912(De Gentenaar)
Men is begonnen met het leggen van de tramsporen in de Ham voor de lijn die in de nieuwe straat door de Baudelohof (* de Bibliotheekstraat) en over de Minnemeersbrug zal lopen door de Kongostraat en de entrepot aan het Dok met de Sint-Jacobskerk zal verbinden. De dienst zal verzekerd worden door de rijtuigen van lijn 7 (plaat rood-geel): Stapelplein - Sint-Pietersstation - De Sterre. (* daar was vanaf 19 maart 1913 een gemeenschappelijke terminus met lijn 4)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________