Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (130)

    Een Duitstalige prentbriefkaart  uit de Eerste Wereldoorlog toont ons het Gravensteen en een tramrijtuig van lijn 1 (Gasmeterlaan - Gentbrugge-Arsenaal).

    (* Op 4 augustus 1914 brak de Europese oorlog uit. Duitsland verklaarde de oorlog aan Belgiƫ, Frankrijk, Engeland en Rusland. Duitse troepen vielen aan de oostgrens ons land binnen.)
     
    2 oktober 1914   (Gazette van Gent)

    Sedert woensdagavond rijden de trams nog slechts tot 9 1/2 uur. Dat is een goede en wijze maatregel. Herhaalde malen werd er op gewezen dat het niet billijk overeen kwam, verlichte tramrijtuigen tot 11 1/2 uur 's nachts te laten rijden, wanneer in de straten de lichten om 10 uur moeten uitgedoofd zijn.

    6 oktober 1914   (Gazette van Gent)

    Maandagavond zijn in enige straten van onze stad proefnemingen gedaan met een stoomtram die enkele rijtuigen voortsleepte op de sporen van het elektrisch net. Men denkt dat die proeven gedaan worden om te trachten de vluchtelingen die nog in onze stad aankomen, gemakkelijk te kunnen vervoeren.

    7 oktober 1914   (Het Volk)

    De maatschappij Elektrische Tramwegen van Gent heeft een som van 15 000 frank geschonken, in drie gelijke delen te besteden aan het Rode Kruis, het officiƫle Comiteit der Vluchtelingen en het Stedelijk Voedingswerk. Bravo !

    11 oktober 1914   (Het Volk)

    Aan onze oude, ware Brugsepoort, tussen de Brugsepoortstraat en de Noordstraat, is inderhaast een afleiding van de trambaan naar de Begijnhoflaan bijgelegd voor bijzonder vervoer naar de Rabotstatie.
    Daar was juist een lange buurttram vol Belgische soldaten aangekomen die zich met de tram van Nevele naar West-Vlaanderen toe ging begeven. Halverwege moest de trein stoppen doordat de wisselnaald versprongen was en niet meer werken wilde.
    In een oogwenk zag het kruispunt zwart van het volk. Onze soldaten kregen van alles, in het bijzonder fruit. Doch intussen liep weldra het gerucht dat er Duitse krijgsgevangenen op deze buurttram waren en inderdaad, in de laatste gesloten fourgon zaten er acht door gendarmen afgezonderd.
    We hebben ze gezien. Ze zagen er uit als wezens die tot aanval gekomen, eensklaps gebogen waren onder het gevoel van hun machteloosheid. Hebt ge al een vreemde kat in een hoek gedrongen gezien. Zo zagen die mensen er uit. We waren blij als de tram voort kon rijden naar Drongen. Ons volk had geen kreet tegen de gevangenen geslaakt en zich vergenoegd met onze eigen jongens te goed te doen...

    12 oktober 1914   (Het Volk)

    Gisteren werd in de namiddag hevig gevochten langs de kant van Zwijnaarde. Om 9 uur bulderde het kanon nog steeds voort. Om 10 uur 15 weerklonk een vreselijke slag. Onze genietroepen hadden de brug over de Schelde tussen Zwijnaarde en Merelbeke doen springen.
    Heel de avond was er in de stad een grote troepenbeweging. Al de Verbondenen en Belgische militairen verlieten de stad langs de staties Gent-Zuid en Gent-Sint-Pieters in allerlei richtingen. Ook talrijke buurttrams werden daartoe gebruikt. De ontruiming ging voort tot er geen enkele soldaat meer in Gent was.

    (* Op 12 oktober werd Gent door de Duitse troepen bezet.)

    29 oktober 1914    (Gazette van Gent)

    Dinsdagnamiddag rond 5 uur is een tramrijtuig dat de lijn Arsenaal - Melle bedient op een Duitse krijgsauto gereden. Naar men verzekerde werd de geleider naar Brussel meegenomen, doch gisteren teruggebracht en in vrijheid gesteld, nadat de trammaatschappij 300 mark schadevergoeding had betaald.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!