Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    14-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (131)


    Twee tramrijtuigen van lijn 5, elk uitgerust met een sleepbeugel, kruisen mekaar in de jaren 1920 tot 1922 op de Antwerpsesteenweg.
    Toen de trammaatschappij op 16 juli 1922 een nieuwe dienst voor lijn 7 inrichtte tussen Sint-Amandsberg en de drie stations Dampoort, Gent-Zuid en Gent-Sint-Pieters, ontstond een wisseling met lijn 5, die voortaan reed tussen de Zwijnaardsesteenweg en het Stapelplein..


    4 oktober 1919   (Gazette van Gent)

    De Gentse trammaatschappij wijzigt sedert midden september heel het net om het boogstelsel (* de sleepbeugel) binnen de kortste tijd in werking te stellen. Dat gebeurt bij voorkeur 's nachts en alle schikkingen worden genomen om het reizigersverkeer regelmatig te doen plaatshebben. Het publiek moet nochtans overal van rijtuig veranderen waar de trekkracht met de trolley door de beugel wordt vervangen.
    De compagnie hoopt dat men welwillend rekening zal houden met de moeilijkheden die zulk belangrijk werk opleveren. Is er nu gedurende enkele weken door het overstappen een weinig vertraging te voorzien, dan moet men in aanmerking nemen dat er voortaan geen meer zal zijn door het afspringen van het trolleywieltje of de breuk van de draden.
    De voltooiing zal een nuttige en zeer praktische verbetering zijn, die zonder onvoorziene toevallen tegen het nieuwe jaar wordt vooropgesteld.
    (* met de aanpassing van de lijn langs de Kasteellaan kwam op 20 februari 1920 een einde aan de omschakeling naar de sleepbeugel. Enkel op de buurtlijn naar Merelbeke bleef het trolleystelsel nog tot 1934 in gebruik)

    16 oktober 1919   (De Gentenaar)

    Men zal de ringspoorweg in de doortocht van Gentbrugge ophogen. Over de vijf straten welke thans nog door de ijzeren weg worden doorsneden zullen spoorwegbruggen gebouwd worden. Het zal dan gedaan zijn met wachten voor de gesloten barelen.
    De twee staties Gentbrugge-Zuid (* Arsenaal) en Gentbrugge-Noord (* aan de Burvenichstraat) zullen dan verenigd worden in één enkele statie, aan te leggen tussen de Magerstraat en de Brusselsesteenweg, op een plaats waar geen huizen staan of slechts weinig due zouden moeten verdwijnen.
    Dan zal het mogelijk zijn trams door de straten van Gentbrugge te doen lopen en zal men voor goed kunnen beginnen aan de uitvoering van de ontworpen verfraaiingswerken.
    (* het beruchte project zou pas in 1970 worden gerealiseerd en de tramuitbreiding beperkt zich tot op heden tot de vertakking van lijn 22 naar het Dienstencentrum, in gebruik sedert 15 mei 1973)

    27 oktober 1919   (Gazette van Gent)

    De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen heeft een schrijven gericht aan het stadsbestuur waarin herinnerd wordt, in 1914 te hebben aangedrongen opdat de te elektrificeren buurtlijnen in de stad zouden doorlopen tot in de nabijheid van de statie Gent-Zuid, een kwestie waarover men wegens de oorlog niet tot een besluitvorming was kunnen komen.
    Ze benadrukt dat de inwoners van belangrijke gemeenten in een beperkte straal rond de stad, dezelfde voordelen mogen genieten als die van Melle en Merelbeke.
    (* de Gentse trammaatschaaf bleef zich tegen het project verzetten, maar na de sluiting van het Zuidstation in oktober 1928 werd een overeenkomst gesloten ten gunste van een vereniging aan het Sint-Pietersstation, met voordelen voor de beide maatschappijen, verwezenlijkt in het voorjaar van 1931)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!