Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
14-10-2007
Op. vervoer Gent (132)
Het nieuwe wachthuisje op de Korenmarkt was in mei 1926 afgewerkt maar bij deze opname blijkbaar nog niet in gebruik. Links de autobus van de buurtlijn Gent - Eeklo - Maldegem.
27 oktober 1925(Gazette van Gent)
Gisteren had in het stadhuis de openbare aanbesteding plaats voor het afbreken van vier huizen nabij de Brugsevaart, welke hebben toebehoord aan de gebroeders Medo en onteigend werden om de Ferrerlaan tot aan de Palinghuizen te kunnen verlengen. De afbraak is aan de heer Denys toegewezen. Het tramspoor op de Ferrerlaan voor de verlenging van lijn 1 is reeds gelegd tot aan het Van Beverenplein. (* de uitbreiding over de nieuwe De Smetbrug langs de Palinghuizen en de Ferrerlaan werd op 10 juli 1926 in dienst gesteld)
18 oktober 1926(Het Volk)
Deze week is men begonnen met de afbraak van de kiosk op de Korenmarkt. Een schoon en nuttig werk. Geheel het bovendeel is reeds weggenomen. Voorlopig zal het onderste stuk nog wat blijven staan, maar weldra zal het ook verdwijnen. Ondernemer Myncke heeft zoals men weet in mei laatstleden voor rekening van het trambeheer rechtover de hoofdingang van de Sint-Niklaasstraat een nieuwe aubette opgericht die zeven meter lang is. Het gebouwtje is in twee compartimenten verdeeld. Het ene is voor de reizigers bestemd, het andere is ingericht als bureel voor de dienstcontroleur. Een trap geeft toegang tot een plaats in de keldering welke gebruikt wordt door het personeel.
5 oktober 1928(De Gentenaar)
Zondag 7 oktober (* de dag na de sluiting van de Zuidstatie) zal de nieuwe tramlijn 9 in dienst worden gesteld, voorlopig gaande van de Sint-Lievenslaan en de Citadellaan naar het park en Gent-Sint-Pieters. Doordat de verbindingen van de spoorweg aan de Sint-Lievenspoort nog niet weggenomen zijn, is de samenvoeging met de lijn uit Ledeberg niet mogelijk en moeten de reizigers enkele dagen een eindje te voet afleggen.
12 oktober 1928(De Gentenaar)
Sedert woensdag rijdt tram 9 van Gent-Sint-Pieters langs het park en de Sint-Lievenslaan tot aan het uiteinde van de Hoveniersstraat te Ledeberg. Ter hoogte van het enige treinspoor dat nog van de terreinen van Gent-Zuid over de Scheldebrug leidt, werd daartoe een tijdelijke kruisverbinding gelegd van de soort die men aantreft te Gentbrugge-Arsenaal voor de lijn naar Melle en op lijn 6, waar de ringspoorweg de steenweg op Meulestede dwarst. Vermits de slagbomen weggenomen zijn heeft het trambeheer de heer Lemaire, hoofdingenieur van de NMBS, verzocht de uren te laten kennen waarop nog treinen gebruik zullen maken van het laatste spoor. Gedurende die tijdstippen zal het raadzaam zijn zowel de werktreinen als de tramrijtuigen te laten piloteren, om alle eventuele ongevallen op die kritieke plaats te vermijden. (* de reisweg van lijn 9 werd op 16 januari 1929 uitgebreid tot "Gentbrugge-Arsenaal - Sint-Pietersstation")
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________