Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (133)
    ***  AFLEVERING 12 (WEEK VAN 22 TOT 28 OKTOBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!! 
    =================================

    Drie-asser 302 van de eerste generatie met lijnaanduiding "4-doorstreept" (Sint-Pietersstation - Korenmarkt) verlaat het rangeerspoor in de Afsneelaan (thans Fabiolalaan).
    Foto: Ir. Mauritss van Witsen - NL)


    9 oktober 1929
      
    (De Gentenaar)

    Er is een akkoord tussen de ETG en de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen aangaande het gemeenschappelijk gebruik van het rechter spoor op de Parklaan, de Parkplaats en de Clementinalaan, in de richting van de Sint-Pietersstatie. De Gentse trammaatschappij zal de aftakking aan het Flandria Palace naar de Astridlaan aanleggen voor rekening van de Nationale Maatschappij. (* De elektrische buurttrams naar Oostakker, Lochristi en Wetteren maakten van dat spoor gebruik vanaf 10 februari 1931. Voordien was de terminus gelegen aan de Dampoort)

    26 oktober 1929   (Gazette van Gent)

    Het stadsbestuur heeft de Gentse trammaatschappij laten weten dat beslist werd een aftakking te laten aanbrengen tussen het spoor van de Nationale Maatschappij aan de Antwerpsepoort en de veemarkt. Bijgevolg zullen enkele wijzigingen moeten gebracht worden aan de wegenis en het aardeplein van de Kasteellaan, alsook de verplaatsing van enkele palen van de luchtlijn.
    Eerst werd getracht die vertakking te kunnen verwezenlijken door gebruik te maken van het bestaande spoor van lijn 7, wat heel wat aanpassingskosten zou vermeden hebben, maar door die weigering heeft de Nationale Maatschappij besloten daartoe een bijzondere lijn aan te leggen.
    Daardoor zal veel verbetering komen inzake het transport van slachtvee naar het stedelijk slachthuis. De verbinding zou komen langs de Schoolstraat, Slachthuisstraat en Slachthuislaan (* thans Voorhoutkaai) en het slachtvee dat van Bassevelde, Lochristi, Nevele, Ruiselede, Zomergem, Zaffelare, Wetteren en Hamme komt rechtstreeks naar het stedelijk slechthuis voeren.
    De spoorverbinding zal ter hoogte van het Dok de sporen van lijn 3 doorkruisen. Het aanbrengen van een lichtsignalisatie op de goederentreinen bij donker of duister weder zal overbodig zijn. Al die treinen van de buurtspoorwegen zullen geloodst worden door het personeel van de NMVB. Daarenboven zijn de straten er overvloedig verlicht. 
    De stroomlevering op het gemeenschappelijk deel zal door de ETG geleverd worden. Binnenkort zullen dus zware goederenkonvooien rijden naar de Dampoort, de Rabotstatie en de Sint-Pietersstatie.(* een dergelijke dienst werd eind oktober 1933 operatief)

    27 oktober 1930   (Het Volk)

    De trammaatschappij heeft het inzicht langs de Afsneelaan (*thans Koningin Fabiolalaan) rangeersporen aan te leggen om de dienst van de trams rond de Sint-Pietersstatie behoorlijk in te richten. Het bouwen van een tramdepot is er onontbeerlijk en de maatschappij kocht in dit vooruitzicht reeds een perceel grond, gelegen naast het Institut Moderne.
    Dit stuk is echter ingesloten en moet in verbinding worden gesteld met de openbare weg. De maatschappij vraagt een daaraan palende stadsgrond met een oppervlakte van 72 m² uit ter hand te mogen kopen, gelegen aan de hoek van de Afsneelaan en de Meersstraat (* thans Aaigemstraat). Het stadsbestuur is daartoe bereid. (* het tramdepot kwam er niet, maar de uitwijksporen werden in de loop van 1931 in gebruik genomen)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!