Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-10-2007
Op. vervoer Gent (135)
De NMVB liet in de werkhuizen te Familleureux vijf motorrijtuigen bouwen voor de modernisering van het rijtuigenpark op de lijnen naar Merelbeke en Zomergem. De reeks 9874-9879 vormde een combinatie van buurtspoorwegkenmerken (schuifdeuren, pantograaf,...) en eigenschappen van de stadstrams (drie-assig, "Empain"-geel,...) Ze werden op 16 maart 1932 te Mariakerke geleverd en eerst ingezet op de lijn naar Zomergem.
25 oktober 1933 (Gazette van Gent)
Het goederenspoor van de NMVB langs de Nieuwewandeling is geëlektrificeerd, waardoor goederenwagons voor Drongen of verderop naar Nevele, nu ook met elektrische motorwagens naar de Begijnhoflaan, de Rabotstatie of de Dampoortstatie kunnen vervoerd worden.
8 oktober 1934 (Het Volk)
De autobusdienst Sint-Pietersstation - Korenmarkt - Dampoort (* ingehuldigd op 20 december 1932) die door de trammaatschappij wordt uitgebaat, geeft verlies. Er worden ook klachten geuit over de hinder die de bussen aan het verkeer veroorzaken. Het stadsbestuur denkt er aan, het voorbijsteken van stilstaande autobussen toe te laten, terwijl het trambestuur zinnens is automatische kaartjesverdelers te plaatsen. Als men in de gleuf een muntstuk van 1 frank steekt, levert het toestel een reisbiljet af en het pasgeld van 25 centiemen.
29 oktober 1934(Het Volk)
De buurtlijn Gent-Zuid - Merelbeke wordt gemoderniseerd bij middel van nieuwe motorwagens en de vervanging van de trolleystang door het stelsel van de pantograaf. Het uurrooster wordt zodanig ingericht, dat scholieren en bureelbeambten 's middags tijd zullen hebben om thuis het maal te nemen. De nieuwe dienst zal op 1 november aanvangen. De vertrekken zullen aan de twee eindpunten alle 40 minuten geschieden. Op de drukste uren van de dag zullen drie rijtuigen bollen, door gebruik te maken van twee wijksporen, één aan de Bergstraat en één aan de Flora. Ze zullen de weg afleggen in 19 minuten en mekaar kruisen te Merelbeke-Flora.
29 oktober 1936 (Gazette van Gent)
De nieuwe Sint-Lievensbrug is toegankelijk voor tramverkeer en voetgangers. Gisteren reden 's voormiddags rijtuigen van lijn 1 van de Frère-Orbanlaan in de richting van Ledeberg en rond 2 uur bolden deze van lijn 9 naar Gent-Sint-Pieters. In de eerstkomende weken zal ondernemer Walraeve aanvangen met de ontmanteling en het slopen van de oude brug rechtover de Sint-Lievenspoortstraat. Daarna kunnen de twee kaaimuren verlengd worden en de bocht van de Schelde rechtgetrokken. Dit werk zal ongetwijfeld nog enkele maanden in beslag nemen. De inhuldiging in mei volgend jaar zal met feestelijkheden gepaard gaan, samen met de openstelling van de nieuwe autostrade naar Gent-Zuid en het standbeeld van wijlen koning Albert.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________