Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-10-2007
Op. vervoer Gent (136)
In maart 1940 moesten de maatregelen van lichtverduistering op de tramrijtuigen worden toegepast tussen zonsondergang en zonsopgang. Op de foto van rijtuig 314 indienst op lijn 8 aan het Maria-Hendrikaplein is duidelijk de beschermkap over de schijnwerper te zien.
4 oktober 1939(Het Volk)
Door de wet van 23 mei 1939 op de passieve luchtbescherming zal het trambestuur van nu af voorbereidende schikkingen moeten treffen voor het aanbrengen van een veiligheids- en alarmverlichting op en in de rijtuigen. Als maatregelen worden voorzien: - blauwe lampen voor de verlichte buitencijfers; - een omhulsel voor de schijnwerpers met een vrije strook van 1 op 4 centimeter; - blauwe doorschijnende ruiten tussen de compartimenten en de platforms; - op het voorplatform een blauwe lamp onder een stolp met kleine opening onderaan; - zwartgeverfde richtingaanwijzers, met zijdelings twee smalle lichtstrookjes; - op het achterplatform een rode signaallamp in een cilinder met kleine opening; - vier blauwe lampen in de compartimenten, met een vrij cirkeltje onderaan; - drie tot vier gesloten gordijnen per compartiment; - een blauwe band van 10 centimeter rondom de ruiten.
26 oktober 1939(De Gentenaar)
De Gentse tramrijtuigen worden op dit ogenblik allen voorzien van richtingaanwijzers. De oranjegele, lichtende toestellen kunnen branden zonder te flikkeren. Ze worden per twee geplaatst, links en rechts bovenaan de zijflanken van de platforms. De geleider kan ze bedienen bij middel van een schakelkastje naast de stuurinrichting.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________