Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-10-2007
Op. vervoer Gent (137)
Een houten noodbrug van slechts drie meter breed werd naast de vernielde Albertbrug aangelegd en liet vanaf 1 augustus tramverkeer op één spoor toe. Daar ontstond vaak hinder, aangezien de rijtuigen van de stadslijnen 2 en 10 en de buurtlijnen naar Zomergem, Evergem en Nevele er gebruik moesten van maken.
1 oktober 1940(Vooruit)
Wanneer de Gentenaars 's avonds op straat komen zien ze in de verte dikwijls lichtsignalen. Ze weten niet goed of het zoeklichten zijn of lichtbommen en gelijken goed op bliksems bij onweer. Ze komen eenvoudig voort van de sleepbeugels van de trams. Deze nutteloze signalen zouden kunnen vermeden worden indien al de geleiders meer aandacht hadden voor de eigenaardigheden van de lijnen en het inschakelen van de stroom.
13 oktober 1940(De Gentenaar)
Leerlingen vanaf 16 jaar welke na 10 mei het land moeten verlaten hebben kunnen een teruggave bekomen voor het niet gebruikte deel van hun schoolabonnement op de tram, op basis van de in voege zijnde onderverdeelde tarieven. Ze moeten aan de directie van de trammaatschappij een officieel bewijs laten geworden, dat de duur van hun afwezigheid vaststelt.
17 oktober 1940 (Het Volk)
Vanaf 20 oktober neemt tram 7 zijn rit van Gent-Zuid naar de Sint-Pietersstatie langs de Lammerstraat, het Sint-Pietersplein, de Heuvelpoort (* traject van lijn 5) en de lanen van het park. Daartoe heeft de trammaatschappij aan de Heuvelpoort een dubbel verbindingsspoor aangelegd tussen de lijnen 5 en 7 (* reden: de vernielde Terplatenbrug). Rijtuigen met nr. 7 doorstreept zullen enerzijds dienst doen tussen de Darsen en de Lousbergbrug, anderzijds tussen het Van Arteveldeplein en de Terplatenbrug (* reden: de vernielde Lousbergbrug)
18 oktober 1940 (Het Volk)
De talrijke gebruikers van de vroegere Bargiebrug zullen met genoegen vernemen dat de noodbrug voor het verkeer werd opengesteld. De brug ligt enkele meter voorbij deze welke door de Gentse trammaatschappij werd gelegd om de regelmatige dienst op lijn 3 te verzekeren.
22 oktober 1940 (De Gentenaar)
De Maria-Hendrikaplaats heeft de vooroorlogse drukte bijna geheel herwonnen, althans voor wat het tramverkeer betreft. In juni verschenen de eerste rijtuigen van de lijnen 4 en 8 (* noodbrug aan de Keizerpoort liet de verbinding stelplaats - stadscentrum toe), in juli de buurttram naar Geraardsbergen (* noodbrug over de Schelde te Zwijnaarde). In augustus de trams van de lijnen 2 en 9 en de buurttrams naar Zomergem, Evergem en Nevele (* voorlopig herstelde Rozemarijnbrug en Albertbrug). Op 2 oktober de nieuwe lijn 10 tussen de Muide en Gent-Sint-Pieters en op 20 oktober lijn 7 (* omgeleid langs het Sint-Pietersplein). Voor de buurtlijnen naar Oostakker, Lochristi en Wetteren moet de voltooiing van de Terplatenbrug worden afgewacht (* klaar op 28 januari 1941).
23 oktober 1940 (De Gentenaar)
Een nieuwe vaste noodbrug aan de Dampoort werd voor het verkeer opengesteld. Ook de tramlijnen 3 en de niet-doorstreepte 7 lopen er over.
28 oktober 1940 (Vooruit)
Aangezien voor oktober maar 1100 liter brandstof werd geleverd en de toestand kritisch wordt voor de uitbating van de dienstauto's en autobussen, denkt het trambeheer er aan, een installatie van geperst gas en de nodige uitrustingen daarvoor in de stelplaats te laten aanbrengen. Niettegenstaande deze inspanning zullen de voertuigen niet voor begin januari met geperst gas kunnen rijden.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________