Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-10-2007
Op. vervoer Gent (140)
Op 31 juli 1946 deed rijtuig 339 een eerste rit op lijn 2, voorzien van nieuwe motoren, een nieuw laagje lakverf en een rolfilmkast voor de lijnaanduiding. Alles liep gesmeerd totdat de drie-asser aan de Vogelmarkt op een auto met aanhangwagen terecht kwam die stilstond. Het ganse voorgedeelte van de tram werd daarbij opgelicht . De geleider en een reizigster die op het platform had plaatsgenomen werden licht gekwetst.
5 oktober 1945(De Gentenaar)
De trammaatschappij toont grote belangstelling voor een nieuw type van lijnaanduiding. Het moet het onderhoud en de wisseling van de huidige ronde, geperforeerde nummerplaten overbodig maken. Anderzijds zal daardoor de verwarring bij de tramreizigers volkomen weggenomen worden. Een gespecialiseerd Brussels bedrijf heeft daaromtrent in de stelplaats te Gentbrugge, in het bijzijn van de ingenieurs en de directeur van de maatschappij, toelichtingen verstrekt bij een stelsel dat bestaat uit een opgerolde band lijnwaad, die bij middel van veelkleurige opdruk de nummers en de eindbestemmingen van elke lijn bevat. De rol past in een cilindervormige koker met venster die ter hoogte van de huidige plaat zal worden ingebouwd. Dank zij een bijzonder mechanisme dat de geleider met de hand kan bedienen, kan de gewenste aanduiding voor het raam geschoven worden. De toepassing ervan houdt evenwel in dat de rijtuigen hiertoe aan de beide platformen enkele grondige wijzigingen zullen moeten ondergaan, waardoor een eventuele veralgemening slechts geleidelijk kan uitgevoerd worden, tegelijk wellicht met de vele andere modernisatiewerken welke op til zijn. De bevoegde instanties van de maatschappij waren alvast zeer enthousiast over de uiteenzetting aangaande de nieuwe wijze van lijnaanduiding op een rollende band.
23 oktober 1945(nota van de ETG)
Ingevolge het schrijven van het Commissariaat-Generaal voor de Passieve Luchtbescherming hebben wij besloten ons de luchtbeschermingswerken welke uitgevoerd waren in onze instelling te Gentbrugge, tot last te nemen. Al onze schuilplaatsen zijn reeds voor zoveel weggenomen, dat we in de mogelijkheid zijn gesteld, de gebruikte materialen ervan terug te winnen.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________