Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (144)
    Spoorwerken op de Ketelbrug stelden in oktober 1966 het geduld en het begrip van de automobilisten en andere weggebruikers danig op de proef. (persfoto)

    6 oktober 1966   (Het Laatste Nieuws)

    Het aantal openbare werken in Gent neemt voortdurend toe. Het stadsbestuur gaat immers stelselmatig verder met het aanleggen van een net moderne weg-assen met zwartverharding. Hierbij worden in de eerste plaats die wegen aangepakt waarop de tramsporen overbodig zijn geworden.
    Het vervangen van tramlijn 5 door autobussen (* op 1 juni 1965) heeft korte tijd geleden het klaarkomen mogelijk gemaakt van een eerste invalsweg, van de viaduct onder de spoorlijn aan de Burggravenlaan tot aan de Marcellisbrug voorbij de Lammerstraat.
    Half november hoopt men gereed te zijn met het moderniseren van de nevenas op de Ringlaan, ter hoogte van de Terplatenbrug. De werken op de Rooseveltlaan en de Tentoonstellingslaan, waar de sporen van lijn 7 werden uitgebroken, zijn nog volop aan de gang en reeds staan er andermaal nieuwe in het verschiet.
    Velen hadden gedacht dat de rijweg tussen het Frankrijkplein en het Van Arteveldeplein (* de Zuidstationstraat) nu aan de beurt zou komen. Dat zou logisch zijn geweest en lag dan ook in de bedoeling van de stedelijke wegendienst. Voorlopig ziet men daar echter van af omdat de MIVG voornemens is de tramlijnen 1, 2, 3, 4 en 10 te behouden.
    Plans zijn sedert twee jaar in de Gewestelijke Commissie voor Gemeenschappelijk Vervoer ter studie voor het ombouwen van sommige lijnen in semi-metro. Vermits men hiervoor de bedding van de drooggelegde waterlopen zou gebruiken, zullen daarmee ongetwijfeld nog heel wat jaartjes zijn gemoeid.
    Er zijn echter andere ontwerpen, zoals de aanpassing van het Maria-Hendrikaplein, met de bouw van voetgangerstunnels en een grondige wijziging van de bestaande tramsporen in de Kortrijksesteenweg, de Elisabethlaan, de Albertlaan en de Groot-BrittanniĆ«laan, waarvan de verwerking voor een veel nabijere toekomst in het vooruitzicht wordt gesteld. (* uitgevoerd in 1968 en 1969)
    Het onmiddellijk gevolg is dat de MIVG  de lus van sporen en wissels in de Stationsstraat en rondom het Van Arteveldeplein wenst te bewaren voor het gebeurlijk omleiden van haar diensten bij optochten, zware ongelukken of wanneer het tramverkeer op een bepaalde plaats door werkzaamheden onderbroken is.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!