Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
11-09-2007
Op. vervoer in Gent (14)
9 augustus 1897(De Oostendse stadstram)
Twee zustermaatschapijen van de groep Empain, de Société Anonyme des Railways Economiques de Liège-Seraing et Extensions en de Compagnie Générale de Railways à Voie Etroite hadden op 29 juni de eerste elektrische tramlijn op de stadsomloop van Oostende officieel ingereden. Vijf motorwagens werden via accumulatoren van elektrische stroom voorzien. Het schepencollege en verscheidene gemeenteraadsleden van Gent onder leiding van burgemeester Emile Braun kwamen op maandag 9 augustus de nieuwe elektrische installaties bekijken in de stelplaats aan de Nieuwpoortsesteenweg, waar ze werden ontvangen door de heren Dupont, Bourgeois en De Cuyper. De Gentse heren waren opgetogen over het sleepvermogen van de trams en bijzonder geïnteresseerd omdat dezelfde maatschappijen op het punt stonden de concessie te verkrijgen van de Gentse tramlijnen. Na het bezoek reed het gezelschap naar de Krokodiel tussen Middelkerke en Westende. Ze bezochten daar de schoolkolonie, gesticht door de liberale studenten van de Gentse universiteit. Terug in Oostende werden ze ter tafel genodigd in het Hôtel d'Allemagne in de Kaaistraat. (*Enkele dagen later ging de voorkeur van het Gentse schepencollege naar dit stelsel)
Accumulatorentram 147 aan de kiosk op de Korenmarkt. (prentkaart)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________