Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
11-09-2007
Op. vervoer in Gent (18)
6 augustus 1942 (ETG-archief)
De verordening van de Militaire Bevelhebber voor Belgiƫ en Noord-Frankrijk ten gunste van de nv Elektrische Tramwegen van Gent betreft volledige onderhoudswerken aan de daken van de stelplaats in Gentbrugge en ter gelegenheid daarvan, de verhoging van de tien overblijvende kappen met 1,40 meter, om ze op dezelfde hoogte te brengen als de andere. Gezien de menigvuldige ongelukken en averijen die de geringe hoogte van deze kappen aan de sleepbeugels en pantografen van de tramrijtuigen veroorzaakt, hadden wij sedert verscheidene jaren deze werken ondernomen en voortgezet. Al de nodige materialen zoals cement, stenen, ijzerprofielen, glas, pannen en zink zijn destijds aangekocht geweest, maar de werken moesten worden stopgezet wegens de verordeningen op de bouwactiviteiten. Het is ons thans onmogelijk geworden het regelmatig onderhoud van ons rollend materieel gedurende de winterperiode te verzekeren, aangezien er bij duisternis geen werken mogen uitgevoerd worden buiten de werkplaatsen. De uitvoering van de aangevraagde werken is hoogstnodig en dringend. Onder de lage kappen durven wij geen motorrijtuigen bergen, vermits het ons onmogelijk wordt de veren van onze sleepbeugels en pantografen nog te vervangen.
Zicht op een gedeelte van de tramloodsen (foto 1935 - archief ETG).
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________