Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
12-09-2007
Op. vervoer in Gent (25)
***AFLEVERING 3 (WEEK VAN 13 TOT19 AUGUSTUS 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
17 augustus 1898 (Gazette van Gent)
Het baart verwondering dat zo langs alle kanten eindjes spoorbaan worden gelegd voor de elektrische tram en men niets afwerkt. Nochtans zou men reeds een groot deel van de vergunning in werking kunnen stellen, bijvoorbeeld de lijn van de Zuidstatie naar de Heuvelpoort, die nu eindigt aan het begin van de Hofbouwlaan. Nabij de Belvédère aan de Parklaan (* te situeren op de hoek van de Emiel Clauslaan en de Krijgslaan) begint de lijn die de statie Gent-Sint-Pieters (* toen nog een houten gebouw aan de Parkplaats) naar de Korenmarkt gaat. Welnu, indien men de korte lijn tussen de Belvédère en het begin van de Hofbouwlaan voltooit, zou men een gemengde dienst kunnen inrichten en de nieuwe rijtuigen, die zonder de accumulatoren niet al te zwaar zijn, door paarden doen trekken. Met een overstapje op de Kortrijksesteenweg in de oude paardentrams zou men dit belangrijk deel onmiddellijk in voege kunnen brengen. (* toch moest geduld worden geoefend tot 2 februari 1899 vooraleer de elektrische lijn Sint-Jacobs - Gent-Zuid - Heuvelpoort - Sint-Pieters - Korenmarkt in gebruik werd gesteld)
Een accutram op de Hofbouwlaan, ter hoogte van de normaalschool.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________