Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (254a)
    Prentkaart uit de jaren twintig van de vorige eeuw met zicht op de metalen draaibrug tussen de Voormuide (links) en de Muidepoort, in 1887 voltooid ter vervanging van een eerste dergelijke constructie uit 1868.
    Enkele gegevens: lengte 39,53 meter, breedte rijweg: 5 meter; twee voetpaden van 1,40 meter; doorvaart: 16,34 meter; vrije hoogte: 2,94 meter.


    Uit persartikels blijkt dat de tramlijn tussen de Muidebrug en Meulestede, wat de duur van de exploitatie door middel van paarden betreft, (* met zekerheid één week, hoogstens vier!) wellicht in het Guinnessbook of Records zou vermeld zijn geweest moest dit toen hebben bestaan. Dat zat zo...
    Toen in 1898 talloze straten werden opengelegd voor de omschakeling van de paardentram op normaalspoor van 1,45 meter naar accumulatorentrams op meterspoor, werd het net uitgebreid met enkele nieuwe lijnen, waaronder één over de Muidebrug langs de Meulesteedsesteenweg. Naarmate her en der in de stad de aanleg vorderde werden daarop vanaf november tot meterspoor omgevormde paardentrams ingezet, in afwachting van de eerste elektrische, waarvan de officiële inhuldiging op 23 januari 1899 plaats had.
    Over de lijn naar Meulestede vermeldt de Gazette van Gent:

    25 februari 1899

    De sporen over de ringspoorweg die de Meulesteedsesteenweg kruist zijn gelegd. Deze lijn zal binnen een paar weken tot aan Meulestede worden uitgebaat, met paardentrams tot aan de Muidebrug en met elektrische rijtuigen tot de Korenmarkt.

    8 maart 1899

    Het is voor de inwoners van Meulestede belangrijk te vernemen wanneer zij ook per tramrijtuig naar het midden van de stad zullen geraken, tenware men nog enige maanden de Gentenaars van Meulestede langs de riggels liet wandelen, die nog niet eens aan de ringspoorweg met elkander verbonden zijn...

    29 maart 1899

    Gistermorgen (* 28 maart) is de tramdienst begonnen van de Muidebrug tot aan de Meulestedebrug. In afwachting dat de elektrische tram er kan rijden, wordt de tocht gedaan door twee paardentrams die mekaar kruisen op het middelpunt van de Meulesteedsesteenweg.

    5 april 1899

    Op Meulestede had men maandagnamiddag (* 3 april) gevlagd en gaf de fanfare een concert, omdat de elektrische tram er voor de eerste maal naartoe reed. De feestelijkheden lokten veel volk uit.
    Een elektrisch rijtuig zal nu regelmatig de dienst verrichten, maar voorlopig zullen er toch ook twee paardentrams blijven rijden, zodat men elke tien minuten gelegenheid zal hebben om naar de stad te komen.

    27 april 1899

    Nu er sedert gisteren op de lijn van het Rabot ook nieuwe trams rijden, geschiedt geheel de dienst elektrisch en is er te Gent (* na 25 april) een einde gekomen aan het tijdperk van de paardentram.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!