Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
08-01-2008
O. vervoer Gent (256a)
In mei 1914 werd op lijn 6 een experiment uitgevoerd waarbij de luchtleiding en enkele tramrijtuigen werden omgevormd voor het stelsel van de sleepbeugel. De resultaten waren zeer bevredigend en in juli begonnen her en der in de stad aanpassingswerken om het stelsel te veralgemenen. Enkele dagen later brak de Eerste Wereldoorlog uit en werd het project in de lade opgeborgen. Pas in het najaar van 1919 werden de leidingen vernieuwd en in februari 1920 was de sleepbeugel op alle lijnen in gebruik gesteld.
28 januari 1914(Gazette van Gent)
Zoals iedereen weet gebeurt het veel te dikwijls dat de trolleywieltjes van de draad schieten en er weer moeten opgebracht worden door de kaartjesgever. Dit veroorzaakt vertragingen en soms andere ongevallen, zoals het breken van de draden. Elkeen heeft reeds bemerkt dat in de kromten de kaartjesgever de peerskoord moet vasthouden. Dat is om te beletten dat het rolletje van de draad zou schieten. Toch gebeurt dat. Vandaar het besluit iets anders te proberen. De peers zal worden vervangen door een zware metaaldraad, die de vorm heeft van een boog. Het uiteinde naar beneden toe lijkt daardoor niet slecht op een raquette van het lawn-tennisspel. Het systeem is al lang in voege in steden als Antwerpen, Oostende, Berlijn en Amsterdam.
18 april 1914(De Gentenaar)
De trammaatschappij is thans in het bezit van de machtiging om het trolleystelsel om te vormen tot hetgene voor de sleepbeugel en wil onmiddellijk een gedeelte van het net omvormen. Ze heeft daartoe de wat afgezonderde en bijna geheel rechte lijn tussen de Sassepoort en Meulestede uitgekozen. Het beheer heeft de Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi verzocht, zonder verwijl een twaalftal aangepaste beugels te willen versturen.
9 mei 1914(De Gentenaar)
De dienst zal heden op de lijn Sassepoort - Meulestede geschorst zijn, teneinde de nodige wijzigingen aan de luchtkabels te brengen met het oog op het gebruik van de boogtrolleys, ter vervanging van de roltrolleys. De aangepaste rijtuigen zullen in gebruik worden gesteld op Onze-Lieve-Heer Hemelvaart, 21 mei aanstaande, ter gelegenheid van de bijzondere dienst tijdens de regatten te Terdonk.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________