Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
08-01-2008
O. vervoer Gent (258a)
Terwijl de oude draaibrug aan de Muide werd gesloopt geschiedde alle verkeer over een voorlopige brug, 36 meter stroomopwaarts over het kanaal geworpen.
22 oktober 1932(De Gentenaar)
De huidige Muidebrug is zwaar door roest aangetast en dringend aan vernieuwing toe. De nieuwe draaibrug zal door elektriciteit bewogen worden, wat zal toelaten ze in 70 seconden open of dicht te draaien. Ze zal een lengte hebben van 38,65 meter en een breedte van 9 meter. Het gewicht van het ijzeren geraamte zal 150 ton bedragen, dat van het tegengewicht 65 ton. Voor de bevloering zullen harde, tropische houtsoorten worden gebruikt, in vervanging van eik en den. Het onderhoud zal daardoor worden teruggebracht op het vernieuwen ervan elke zeven tot acht jaar. De aanbesteding is toegewezen aan de ondernemer A. Hillaert voor de prijs van 2 miljoen frank.
18 april 1933(Gazette van Gent)
Vanaf morgen wordt de Muidebrug voor alle verkeer gesloten, om de sloping van de huidige en de bouw van een nieuwe toe te laten. Een voorlopige brug is 36 meter stroomopwaarts over het kanaal geworpen. Na het in dienst nemen van de nieuwe brug zal de tijdelijke overgang terug worden afgebroken.
12 januari 1934(Gazette van Gent)
Donderdagmorgen om 11 uur werd de nieuwe Muidebrug opengezet voor het verkeer. Geleiders en voetgangers hebben geen enkel ogenblik geaarzeld om er gebruik van te maken. De inwoners van de volkrijke wijk zullen er mee in hun schik zijn. Het open- en dichtdraaien gaat heel snel en alles wordt automatisch geregeld.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________