Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (260)
    Verklaringen bij het plannetje.
    stippellijn- het goederenspoor
    1- station Gent-Rabot
    2- Opgeëistenlaan
    3- Blaisantvest
    4- Neuseplein
    5- Sassekaai
    6- Muidebrug
    7- Dok-Noord
    8- Stapelplein
    9- Dok-Noord
    10-Dampoortbrug


    29 september 1916  (Gazette van Gent)

    Zoals men weet is er sprake van, de twee groepen van buurtspoorwegen, de ene uitgaande van het Rabot en de andere van de Dampoort, met elkander te verbinden. Het ontwerp bestond er in om op een gedeelte van de doortocht de lijnen van de elektrische stadstram te ontlenen en de verbinding te doen geschieden dwars door de stad. Men is toen niet tot een akkoord gekomen met de Elektrische Tramwegen van Gent  en de uitvoering bleef achterwege.
    De Nationale Maatschappij heeft een andere weg gezocht en die gevonden langs de buitenkant van de stad. Van de Begijnhoflaan, waar zich de buurtlijnen van Drongen, Zomergem en Evergem verenigen, zal een vertakking uitgaan langs de Plezante Vest (*Blaisantvest !!) en de Nijverheidsplaats (* thans Neuseplein) naar de Oude Sassepoortstraat (* thans Muidelaan). Zij zal verder naar het Dok lopen en van daar naar de Dampoort, waar zij zal verbonden worden met het uitgangspunt van de lijnen naar Oostakker en Lochristi die nu de nieuwe laan volgen, aangelegd op de bedding van de oude spoorbaan Gent - Antwerpen.
    De buurtspoorlijn Gent - Wetteren zal van aan het Heirnisplein voortgetrokken worden langs de Dendermondsesteenweg tot aan de Dampoort en daar met de beide andere worden verbonden.
    Een vergunningsaanvraag voor aanleg en exploitatie zal binnenkort worden ingediend.

    (* Uit een document dat dateert van 1926 blijkt dat die verbinding inderdaad in 1916 werd verwezenlijkt, doch niet langs de destijds erg nauwe Oude Sassepoortstraat maar langs de Sassekaai. De lijn werd uitsluitend voor goederenvervoer benut en de exploitatie geschiedde met stoomlocomotieven.)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!