Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
13-01-2008
Op. vervoer Gent (275)
Twee tramlijnen verdwenen in de jaren zestig uit de Muidewijk en werden door autobusdiensten vervangen: lijn 6 bij de jaarwisseling 1962-1963, lijn 5 op 1 juni 1965. De volgende belangrijke stap in de ontwikkeling van het openbaar vervoer was het inzetten van PCC-rijtuigen op lijn 4 vanaf 12 juli 1971. Het laatste traject waarop de oude rijtuigen circuleerden was lijn 10. De inwoners van het Neuseplein, de Sassekaai en de Voormuide zagen in de overgangsperiode tussen juli 1971 en maart 1974 oude drie-assers en nieuwe PCC's de revue passeren...
Boven: in de Voormuide wordt de drie-asser 336 op lijn 10 gevolgd door een PCC op lijn 4
Onder: met de komst van de PCC's op lijn 4 ontstond een nieuwe situatie voor de reizigers. Er kwam definitief een einde aan het soms onvoorzichtig op- of afspringen van het rijtuig. Even wachten tot de trambestuurder de deuren in werking stelde was voortaan de boodschap. Een drie-asser van lijn 10 komt via de Sassekaai het eerste rijtuig vervoegen.(foto: F. Coussens - 25 maart 1973)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________