Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    19-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (288)
    Voorwaar een Babylonische spraakverwarring op deze prentbriefkaart uit 1910, waar de uitgever het heeft over de "Rue de Bruges" en de "Burchtstraat", terwijl uiteindelijk de Burgstraat wordt bedoeld, de aloude verbindingsweg tussen het Gravensteen en het begijnhof rond de Sint-Elisabethkerk.
    Merkwaardig is het feit dat ten tijde van de paardentram in die richting geen openbaar vervoer werd georganiseerd. Pas in 1898  kwamen er sporen voor de elektrische lijn naar het Rabot en de Gasmeterlaan.
    Wellicht was die buurt, ondanks de nabijheid van heel wat industriĆ«le activiteiten en het Rabotstation (dat evenwel een goederenstation was) niet zo belangrijk. 
    Bovendien deden zich toen ook problemen van technische aard voor, In "De Gazette van Gent" van 23 september 1898  lezen we onder meer: "...De plaatsing van de sporen van de elektrische tramway op de lijnverbinding tussen de Koremarkt en het Rabot is ver gevorderd. Langs de kant van de Veerleplaats opent men de groef om over de brug de sporen te verbinden met degene welke sedert enige weken in de Burgstraat zijn gelegd..."
    En op 27 april 1899: "...Nu er sedert gisteren op de lijn van het Rabot ook nieuwe trams rijden, geschiedt de ganse dienstverlening elektrisch en is er te Gent een einde gekomen aan het tijdperk van de paardentram..."
    Trouwens, modern verkeer was niet meteen aan de orde in het noorden van de stad. Om het plaatje volledig te maken nog dit berichtje dat in "Het Volk" van 26 november 1905 verscheen, anderhalf jaar nadat tussen het Zuidstation en de foor op het Sint-Pietersplein voor het eerst op het Gentse stadsnet met trolleytrams werd gereden: "...Eindelijk wordt het onderbroken werk voor de plaatsing van de trolley over de Bargiebrug tot aan de kerk van Sint-Jan-Baptist voortgezet..." Daar waren ze dus nog slechter af...



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!