Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
19-01-2008
O. vervoer Gent (288a)
Toegegeven, daarnet ben ik wat te hard van leer getrokken voor wat betreft het verwaarlozen van de inwoners uit het noorden van de stad. Dat wordt hier ruim goedgemaakt met een rubriekje over de ontwikkelingen in de volkrijke buurt rond de Meulesteedsesteenweg, hét noordelijke punt bij uitstek van Gent, de ex-kanaalgemeenten uiteraard niet inbegrepen! In aflevering 22 rubriekje 254a had ik het al over de "luxe" dat de Meulestedenaars in 1899 te beurt viel, toen ze in afwachting van de eerste accutrams enige dagen bediend werden met paardentrams die aan het meterspoor waren aangepast. En in rubriekje 256a over de primeur die hen in mei 1914 te beurt viel, de eerste elektrische rijtuigen uitgerust met een sleepbeugel voorbij hun deur te zien rijden. We sluiten deze aflevering af met een vrij zeldzame prentbriefkaart waarop de Meulestedestraat staat afgebeeld, thans Meulestedekaai, met in de verte de toren van de Sint-Antoniuskerk aan het Redersplein. Links een tramrijtuig op enkel spoor. Jaren later werd het spoor naar de overzijde van de straat verlegd. Daar zijn alle huizen rechts in beeld intussen verdwenen, inclusief de antieke straatlantaarn...
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________