Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
10-09-2007
Op. vervoer in Gent (2)
1 augustus 1888 (Gazette van Gent)
"De onderhandelingen tussen de maatschappij en de belanghebbende gemeenten over de buurtspoorweg Gent-Zele duren voort. Men weet dat de ontworpen lijn de grote baan van Gent op Dendermonde niet geheel volgt. Te Destelbergen wijkt zij af naar Heusden, Laarne en Kalken, om enige honderden meters verder weer op de grote baan te komen. De lijn is alzo 4 kilometer langer zegt men, dan zij zou zijn langs de grote baan. De gemeenteraad van Overmere verzet zich daar dan ook tegen, omdat de vervoerprijs van goederen naar Gent berekend wordt volgens de lengte van de lijn langs die omweg. "De maatschappij" zegt zij, "legt de lijn langs Laarne en Heusden voor haar profijt. Wij zullen omtrent een kwartier langer op de trein moeten zitten. Dat vragen wij niet, integendeel. En het valt ons nog minder in de smaak daarvoor te moeten betalen." Elkeen moet bekennen dat Overmere geen ongelijk heeft. De onderhandelingen lopen nu over dat punt. Het is te hopen dat men weldra tot een overeenkomst zal geraken." (* de lijn Gent-Heernis - Wetteren - Kalken - Zele - Hamme werd in dienst gesteld op 6 april 1891... langs Heusden en Laarne...)
De stoomtram aan "De Oude Klappel" in Overmere (prentkaart).
Reacties op bericht (1)
21-09-2024
Infrastructure of Belgium
The total road length in Belgium is 154,012 km (95,719 miles). Out of them 1,756 km (1,091 miles) of roads are classified as motorways, freeways, or autobahns.
https://www.confiduss.com/en/jurisdictions/belgium/infrastructure/
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________