Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-01-2008
Op. vervoer Gent (302)
Zelfde fenomeen, zelfde buurtspoorlijn, andere locatie. De stoomtram is de helling voorbij de kerk opgeklommen en aangekomen in de bocht naar de Groenlaan.Een honderdtal meter verder kruiste een uitwijkspoor de dreef om zich na de dagtaak naar de stelplaats te begeven. Hier bevond zich tot 30 april 1912 de terminus van de lijn die uit Merelbeke vertrok als verlengstuk van de elektrische lijn, uitgebaat door de "Tramways Electriques de Gand". De vergunning werd door de NMVB in januari 1906 toegewezen aan de "Société Anonyme de Chemins de fer Provinciaux" , op 3 december 1900 opgericht voor de duur van 30 jaar, met als doelstelling tramlijnen aan te leggen en te exploiteren. Na de realisatie van enkele projecten in de provincie Luxemburg verlegde ze haar activiteiten naar Oost-Vlaanderen: Tielt-Ruiselede-Aalter, Aalter-Ursel-Eeklo, Wetteren-Oordegem-Zottegem en Asse-Aalst-Oordegem. Ook de verlengingen naar Geraardsbergen in 1912 en Gent-Sterre in 1913 werden door deze maatschappij verwezenlijkt. (uitgeverij J. Vergucht - Van Glabeke)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________