Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (304a)
    Plompe stoomtram met schouw ontmoet ranke dame met hoed. Een groter contrast is moeilijk te vinden... We bevinden ons in Drongen, ter hoogte van de dreef en het plein aan de abdij, rechts buiten beeld.
    De aanleg van de lijn Gent-Rabot - Drongen - Nevele - Ruiselede werd een lange lijdensweg. Reeds op 12 augustus 1905 vroeg de NMVB de vergunning aan voor de aanleg van de lijn Gent-Rabot - Drongen - Nevele - Ruiselede.
    Grote vertragingen kwamen voort uit moeilijkheden door verscheidene gemeenten veroorzaakt aangaande het lijntracé en de traagheid in de briefwisseling. Drongen zelf hield lang vast aan de onaantastbaarheid van de mooie dreef. De doortocht door de gemeente en het bouwen van een viaduct over de spoorlijn Gent - Oostende vormden moeilijke vraagstukken. Verder waren er problemen om de beide Leernes te bevredigen en met de inkom en uitrit in Nevele...
    Uiteindelijk werd  de lijn te Drongen feestelijk ingehuldigd op juni 1909. Vanuit Gent liep het tracé langs de Begijnhoflaan, de Nieuwe Wandeling, Einde Were en "Het Brughuizeken" aan de Leie.
    Ook hier verliep de uitbreiding in verschillende fasen: op 15 oktober 1910 tot Baarle, vanaf 20 november tot Sint-Martens-Leerne, tot Vosselare op 26 december en uiteindelijk tot Nevele vanaf 28 januari 1911.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!