Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-01-2008
O. vervoer Gent (308a)
Aan de tweede loopbaan van de stoomtram Gent-Zuid - Merelbeke kwam op 1 december 1901 een einde na de volledige elektrificatie van de lijn. Meteen goed voor een primeur in Oost-Vlaanderen, want nooit eerder waren hier trolleytrams in actie. Op het stadsnet moest zelfs gewacht worden tot 20 maart 1904, toen een dergelijk rijtuig met sleepwagen als een soort kermisattractie pendelde tussen het Zuidstation en het Sint-Pietersplein, feit waarop de historische tramstoet rond het thema "Honderd jaar elektrische tram in Gent" op 12 september 2004 zich steunde. Een tramstel, gevormd uit een tot trolleyrijtuig omgevormde twee-asser van de reeks 200 - 204 en aanhangwagen 51 uit de reeks 50 - 54, rijdt ter hoogte van de Van Goethemstraat langs de Hundelgemsesteenweg in de richting van Ledeberg. Heel wat gevels en daken zijn heden nog duidelijk herkenbaar. Het huis rechts bij voorbeeld, dat thans wel werd gerenoveerd. En op de hoek naast de modieus uitgedoste kinderen en een uit de kluiten gewassen haag is intussen een nieuwbouw opgerezen.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________