Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-01-2008
O. vervoer Gent (310a)
Motorrijtuig van de NMVB op lijn "N" met als eindbestemmingen "Gent St-Pieter" en "Nevele", hier aan de halte naast de abdij in Drongen. Meest opvallend zijn het lange uitwijkspoor, de afspanning "De Gouden Leeuw (bij O. Byn) met de wel heel lage luifel en een niet nader te identificeren persoon met een wit bord of pak aan de rand van de dreef...
De lijn werd zoals gebruikelijk in verschillende fasen geƫlektrificeerd in dienst gesteld. Op 5 april 1931 tussen Gent-Sint-Pieters en Drongen, op 6 december tot Baarle, op 14 februari 1932 tot Sint-Martens-Leerne en vanaf 20 maart tot Nevele. Geen dag te vroeg volgens de krant "Het Volk", die in haar editie van 22 maart schamper opmerkte: "Als laatste in de rij is de lijn tot Nevele nu ook afgewerkt." Al bij al een wat onkiese sneer, vermits het baanvak tussen Laarne en Wetteren - "Kapellendries" pas vijf dagen eerder aan de elektrische tractie was overgeleverd geworden...
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________