Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
21-01-2008
Op. vervoer Gent (312)
De voormalige stoomtramlijn naar Wetteren is hier gedeeltelijk geƫlektrificeerd en dat was voor de inwoners van Heusden meteen aanleiding tot een paar fraaie kiekjes, waarbij alle belangstelling gaat naar de twee-asser 9750 van de NMVB. Het traject tussen de Dampoort en Heusden werd als dusdanig ingereden op 16 januari 1931, doorgetrokken op 10 februari langs de huidige kleine stadsring tot de Heuvelpoort en verder langs de Hofbouw-, Park- en Clementinalaan naar het Maria-Hendrikaplein, met terugkeer langs de Astrid- en Fortlaan. Het gedeelte naar Laarne kwam pas klaar op 10 januari 1932, dat tot Wetteren "Kapellendries" op 15 maart. In afwachting daarvan en om misverstanden bij de reizigers te vermijden, werden de rijtuigen in die overgangsperiode voorzien van een houten bord waarop reeds de letter "W" stond, links het tweetalige "Gent - St-Pieter / Gand - St-Pierre" (nog net voor de nieuwe taalwet van 1932!) en rechts "Heusden". Herbergier Ch. Audenaert van "De Tramstatie" hoeft niets te veranderen aan zijn uithangbord. Al wie beschikte over twee benen, twee wielen of vier poten wou er bij zijn, het fiere trampersoneel op kop!
Reacties op bericht (1)
26-11-2008
Tramstatie Heusden
Hallo, Mijn betovergrootmoeder, Marie Burms, was reeds in 1903 herbergierster van de Herberg 'Tramstatie' in Heusden.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________