Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
24-01-2008
Op. vervoer Gent (314)
AFLEVERING 29 (WEEK VAN 25 FEBRUARI TOT 3 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
Eén van de suggesties van trouwe bezoekers is het beschrijven en illustreren van enkele legendarische tramlijnen die in de jaren zestig werden afgeschaft, om plaats te maken voor een uitbating met autobussen. Ik voeg meteen de daad bij het verzoek en richt de schijnwerpers op tramlijn 3, na de "4 barré" tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt deze met het hoogste gemiddelde aantal reizigers per jaar (5 973 574 in 1959). Lijn 3 zoals de ietwat ouderen onder ons die kennen, bekwam haar maximumlengte op 14 september 1923, toen voor het eerst Gentbrugge-brug werd aangedaan. Enkele maanden eerder, op 14 april, was ze reeds verlengd geworden van de hoek Rooigemlaan - Bevrijdingslaan naar het Zandeken in Mariakerke. Die toestand bleef ongewijzigd tot 30 november 1969, laatste dag van de tramexploitatie.
Eerder gepubliceerde foto's over tram 3 zijn terug te vinden in de rubrieken:
* 141: spoorbrug over de Kasteelsluis; * 174: beugeldraaien aan het Zandeken; * 174a: terminus Gentbrugge-brug; * 175: Heernisplein + NMVB naar Wetteren; * 176: vertakking in de Rooigemlaan; * 176a: idem; * 191a: met lijn 37 op de Sint-Michielsbrug; * 228a: afscheidsrit op 30 november 1969; * 233a: kruisende trams in de Cataloniëstraat; * 239a: idem, nu vlakbij de Korenmarkt; * 247: sneeuwimpressie aan Gentbruggebrug.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________