Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
24-01-2008
O. vervoer Gent (323a)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE 105 GENTSE DRIE-ASSERS (301-405)- aflevering 1
HET PROTOTYPE 301 ("het tonneke")
In 1923 gebouwd uit open rijtuig 226 (zomertram) als twee-assig rijtuig met een vlak chassis en twee één-assige draaistellen. Voldeed niet aan de verwachtingen. Tegen november 1925 omgebouwd tot drie-asser door toevoeging van een derde as in het midden (uitvindersbrevet voor ingenieur Robert Haerens). Het meest in dienst op lijn 8. Buiten dienst op 20 augustus 1962. Ontmanteld op 22 augustus 1962. Kast verkocht aan de scheepswerven te Langerbrugge.
Het prototype van de drie-asser, opmerkelijk wegens het smalle, licht gebogen front, op de Kortrijksesteenweg ter hoogte van het de Smet de Naeyerpark in dienst op lijn 8. Het rijtuig begeeft zich naar de keerlus aan "De Sterre". (eigen foto, 2 augustus 1962)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________